Apache: Air Assault

Apache: Air Assault

Daniel har kämpat mot terrorister i Boeings fläskiga Apache-helioptrar, och är redo att ge ett omdöme

Basen är under tungt fiendeangrepp. Röda markeringar indikerar angriparna på min Heads Up Display. Tangos överallt. Rotorn snurrar igång, jag får luft under kroppen och siktar in mig på ett antal pansarfordon och marksoldater bärandes raketkastare. Min AH-64D Apache Longbow fjuttar på det tunga artilleriet och Hellfire-missiler regnar över mina mål. En våldsromantisk militärfanatiker skulle antagligen kalla det för poesi.

Det handlar så klart om stridshelikoptrar, och stridshelikoptrar enbart. Samtliga flygdon man får chansen att sitta bakom spakarna i är officiellt licenserade av Boeing. Inför varje uppdrag får man en ganska kortfattad genomgång om vad som sker, och vad som ska göras. Det är typiska, armé-jargong-matade berättelser som torrt informerar om terroristangrepp och piratbesvär i diverse krigszoner.

Någon särskilt spännande eller gripande story ska man alltså inte förvänta sig. Istället kan man fokusera på vad Boeings attackhelikoptrar marknadsför sig som: att vara ett dödsbringande supervapen. Och det är något som Apache: Air Assault framgångsrikt lyckas förmedla.

Jag tar ut en hel konvoj med ett dussin hydraraketer i tät följd, scoutar efter gerillatrupper i djungeln med värmekameran, jagar terrorister över snötäckta fjäll, svettas i intensiva dog fights med fiendehelikoptrar, ger understöd till en strandad pilotkollega och demolerar broar och byggnader. Uppdragen är varierade, välgjorda och striderna blir sällan tråkiga. Det smäller högt, låter bra och ser hyfsat verklighetstroget ut - utan att för den skull bli något märkvärdigt rent visuellt. Bild- och texturuppdateringen stapplar till ibland och spelvärlden hade gärna kunnat vara mer detaljerad. Men det fungerar.

Kulsprutan på helikoptern avfyras mestadels automatiskt av en AI-skytt - själv kontrollerar man primärt det tunga artilleriet - men det går att när som helst ta manuell kontroll över det mer finkalibriga. Trycker man på B-knappen (i Xbox 360-versionen) går man in i en svartvit kameravy som sitter under helikoptern. Här blir det enklare att sikta in sig på individuella mål, särskilt med hjälp av värmedetektorn.

Det är även möjligt att operera tillsammans med en kompis på samma konsol. Men få inte upp hoppet allt för mycket. Co-op-läget är begränsat till att en sköter manövreringen av helikoptern, medan den andra tar hand om vapenhanteringen. Man skulle kunna argumentera för att det blir mer realistiskt på det här sättet, då dessa aktiviteter är separerade i verkligheten också. Men tro mig, det är inte speciellt roligt att enbart styra omkring ett sikte på skärmen och panga fiender. Det är inte heller särskilt kul att bara flyga. När de båda delarna arbetar tillsammans skapar de en skön helhet, men som ensamma komponenter blir de snabbt tråkiga. Det skapar även orienteringsproblem för piloten när skytten går in i den tidigare nämnda kameravyn. Personligen hade jag nog föredragit delad skärm och varsin helikopter.

Desto bättre blir det online. Till skillnad från det lokala co-op-läget är det med varsitt flygdon jag och mina onlinepolare snurrar iväg för att utföra en serie uppdrag. Det liknar mer den vanliga kampanjen, adderar mänsklig kommunikation och ger Apache: Air Assault ett legitimt mervärde. Utöver kampanjen och onlineläget finns även ett sandlådealternativ där du väljer miljö samt svårighetsgrad, och kan pilla med inställningar på allt mellan antalet fiendeenheter till färgen på deras pansar.

Innan man drar ut i krig finns det initialt två svårighetsgrader att välja mellan. Skulle du vara ett rutinerat flygaräss finns ett realismläge som är hardcore ända ut i fingerspetsarna. Jag vet inte hur nära simulation det ligger - jag har aldrig ens suttit i en verklig helikopter - men här är det utmaning nog att hålla helikoptern ovan mark. Då kan ni tänka er hur det är att samtidigt göra någon nytta i strid. Nybörjarläget är å andra sidan perfekt för färskingen som inte tycker om att kapa talltoppar och spontankrascha in i bergsväggar. Här är fysiken mer förlåtande och det känns mer som ett arkadspel än en oförlåtande helikopter-sim. Skulle man mot förmodan tycka att realismläget är för fjollor och bensköra så låser man så småningom upp veteranläget, där utmaningen snabbt stiger till infernaliska nivåer.

Att flyga en helikopter med en ordinär handkontroll fungerar bra. Men på samma sätt som racingspel är överlägset bäst med ratt, så kan jag tänka mig att Apache: Air Assault är ännu bättre med en bra joystick. Nu är inte utbudet av joysticks jättestort till konsol, men till Playstation 3 finns i alla fall en Thrustmaster-variant som enligt uppgift ska fungera galant.

Vi ser inte många helikopterbaserade spel idag; de riktar ju sig till en ganska smal publik. Det är dock kul att sätta sig ned med ett så pass tungt nischat spel ibland. Särskilt om det är bra. Apache: Air Assault är ett sådant. Det är kanske inte det vackraste som har gjorts och det är opersonligt som in i bomben. Men tilltalade det första stycket i den här texten dig, så bryr du dig antagligen inte om sådana detaljer ändå.

Så. Trött på jaktplanen i Hawx men ändå sugen på ännu en omgång högtflygande action? Då kan du sluta leta nu.

Apache: Air AssaultApache: Air AssaultApache: Air AssaultApache: Air Assault
7 / 10