Fling Smash

Fling Smash

Love har testat att slänga en gul boll framåt. Med trötta handleder och några timmar närmare döden är det dags att sammanfatta.

Den lilla gemytliga ön Sulthon är hotad av mörkrets krafter. Trollkarlen Omminus vill ta över världen och kontroll över Sulthon är nyckeln till herravälde. Öns konung är naturligtvis desperat efter lösningar. Han bestämmer sig för att väcka Zip till liv. Zip är en legendarisk hjälte som sedan länge legat nedsövd i en kista. Kungen bestämmer sig för att öppna kistan för att be om hjälp.

Varför jag redogör för en slentrianmässigt skriven bakgrundshistoria till ett fullständigt ointressant spel? För att jag banne mig inte vet hur jag ska brodera ut en recension som lika gärna kunde sammanfattats i ingressen. Flingsmash är ett tråkigt spel som inte är värt dina pengar. Dåliga spel kan sporra mig till att skriva roliga sågningar. Flingsmash är inte ett sådant spel. Det är bara otroligt ointressant till sin natur.

Hjälten Zip är en liten gul boll, inte alldeles olik Pac-man, fast med röd hårpiska och ett sinnesslött leende. Han utseende kommer att försvinna ur mitt medvetande snabbt, Zip har inte förmågan att lämna ett bestående intryck. Precis som spelet han figurerar i är han fullständigt oförmögen att engagera.

Det är så sällan jag spelar Wii-spel som använder sig av "wii motion plus" att jag fortfarande blir riktigt imponerad av att det fungerar så bra som det faktiskt gör. Längst ned i bild finns en hand som håller i en Wii-fjärr. Denna fjärrkontroll vinklas exakt som den fysiska kontroll jag har i handen. Jag antar att man bör sluta imponeras i dessa tider med inflation i rörelsekänsliga kontroller, men det är en så exakt mimik av mina rörelser att jag hajar till.

Wii Remote Plus är den nya Wii-fjärren med inbyggd Motion Plus. Och Flingsmash är spelet som säljs tillsammans med den nya kontrollen. Det känns därför lite konstigt att hacka på spelet, eftersom det i princip är gratis, men Flingsmash är ett uselt spel att försöka marknadsföra den nya kontrollen med.

Flingsmash är uppbyggt kring en ganska enkel idé. Den gula lilla bollen Zip kastar sig handlöst framåt i banorna varje gång jag knycker på handleden. Vinkeln fjärrkontrollen hålls i påverkar vilken riktning den lilla kamikazepiloten tar. Det blir sjukt mycket handledsknyckande. Och även om det räcker med lätta rörelser så blir jag snabbt trött i armen.

En trött arm är väl ok om man får tillräcklig utdelning i spelglädje medan man tröttar ut den. Men trots att enkla avskalade spelkoncept ofta är min grej så är det otroligt tråkigt att skicka Zip framåt knyckvis. Så tråkigt att jag ofta smyger mig ut i Wii-menyn för att få mig en fix.

För där ligger ju exempelvis Bit Trip Runner och lockar förföriskt. Ett spel som slår Flingsmash på fingrarna på alla tänkbara sätt. Båda är spel uppbyggda kring en enkel grundidé, men bara det ena är roligt att spela. Bara ett av spelen har en skön egen grafisk stil och ett soundtrack som får spelaren att nicka i takt. Bit Trip Runner vinner varje rond. Ändå är det Flingsmash som säljs på skiva med plastfodral och pappersmanual. Bit Trip Runner däremot, det laddas ned för vad som i sammanhanget bara kan räknas som en spottstyver.

Nu är naturligtvis Flingsmash riktad till en yngre publik än undertecknad. Ändå har jag svårt att se att spelet skulle kunna fånga kidsens uppmärksamhet. Ska ett dåligt barnspel sälja så måste det ha en dyr licens i ryggen. Mig veterligen är inte Zip med i någon ny animerad storfilm från Pixar. Han är bara en misslyckad liten gul boll från ett långtråkigt dussinspel. Och du kommer liksom jag att glömma bort att han överhuvudtaget existerar.

Fling SmashFling SmashFling SmashFling Smash
03 Gamereactor Sverige
3 / 10