Alien Breed 3: Descent

Alien Breed 3: Descent

En nedladdningsbar trilogi, fylld av explosioner, monstrositeter och död, rundas av i och med Alien Breed: Descent.

På många sätt fascineras jag av den här nya distributionsformen, att dela upp ett spel i flera nedladdningsbara episoder. Det är en ny väg att gå och ett sätt att arbeta som inte alls var möjligt i denna omfattning för ens fem år sedan. Faran, har det visat sig, med den här utvecklingsmodellen är att man riskerar att driva en idé som på sin höjd räckte till ett äventyr av traditionell nedladdningsbar storlek, till en onödigt utdragen historia som inte mår bra av att jämföras med fullprisspel.

I Alien Breed: Descent är det mesta sig likt från tidigare. Faktiskt så likt att ingen ska behöva ligga sömnlös över att bara ha testat ett eller två av spelen. Spelmekaniken och det grafiska känns igen från tidigare, och handlingen lär ingen minnas om en månad. Kort sagt, som en avslutning på en trilogi betraktat bjuds ingen större fest, men den som letar efter okomplicerad fristående topdown-action bör överväga ett köp.

Själva kampanjen går i stora drag ut på att kämpa sig igenom fem långa nivåer för att om möjligt avrunda det hela med att bryta nacken på en man vars röst alltför ofta ekar i våra öron under färden. Mest troligt är just den usla skådespelarinsatsen anledningen till att han måste dö. Det vore hursomhelst lättare att ta till sig det än den banala rymdintrig det egentligen rör sig om.

De här fem nivåerna är till bredden fyllda av en sällsynt aggressiv monsterfauna. Av deras anfallsmönster att döma tillhör de inte galaxens större begåvningar, men å andra sidan får den outtröttliga offensiven mig att tvivla på om de verkligen bara vill äta upp mig. Rovdjur eller inte, deras inälvor måste dekorera de korridorer, som inte så lite andas Nostromo från "Alien", för att jag ska överleva.

För att åstadkomma denna massdöd har jag sex olika skjutvapen, samt några varianter på granater till min hjälp. Uppsättningen muskedunder är inte direkt imponerande, men det vägs med lätthet upp av en stor variation, där alla vapen också har ett syfte att fylla. Allra roligast är den så kallade electro-link gun, som ofta dödar både den skjutne fienden och några fler närstående på ett enda skott. Granaterna, däremot, är inte mycket att förlita sig på. Särskilt inte den explosiva frag-varianten som tycks fastna på minsta småkryp och aldrig landar där man vill ha den.

Utöver grafiken, som även om den känns en aning återanvänd fortfarande håller mycket hög klass för formatet, så är en av styrkorna hos Alien Breed: Descent hållbarheten. Fem nivåer i kampanjläget kanske inte låter så imponerande, men varje enskild bana bjuder på uppemot en timmes effektiv speltid. Med tanke på den bitvis höga svårighetsgraden och de ofta korkat utplacerade sparpunkterna får man räkna med riktigt hygglig livslängd för det äventyret. Detta kryddas med den gamla favoriten Survival Mode. Spelsättet är bekant - stå emot vågor av allt fler och hårdare fiender. Lyckligtvis går det bra att anta den utmaningen tillsammans med en kompis, lokalt eller över nätet.

Sammanfattningsvis bör du överväga ett köp om du saknar något liknande i ditt spelbibliotek och skulle behöva en ordentlig utmaning i lättsam paketering. För även om detta på intet sätt är ett revolutionerande spel så är de där trängda ögonblicken då ammunitionen tryter och radarskärmen fylls av blinkande prickar riktigt njutningsbara.

Alien Breed 3: DescentAlien Breed 3: DescentAlien Breed 3: DescentAlien Breed 3: Descent
6 / 10
+