Man kände att allt gick åt rätt håll när man som Vito körde omkring och sålde bränslekuponger. Man var på väg att tjäna pengar, att bli någon. Jag minns att jag glad i hågen bytte radiokanal och höjde volymen på TV:n i ren eufori. Sedan kom det. Boom. Snuten. Boom. Fängelse.
Vito låstes bort för lång tid, men det betyder ju inte att hans partner in crime, Joe Barbaro, gick utan något att göra under tiden. Och det är precis här Joe's Adventures kommer in i bilden. Här får vi veta att det mesta talar för att Vito faktiskt blev lurad, vad Joe gjorde åt saken, varför han bytte familj och framför allt hur han arbetade sig tillbaka till toppen igen.
Spelet utspelas alltså under loppet av några år och berättar viktiga delar som gör att Mafia II plötsligt känns ännu bättre än det var tack vare att man får en större helhetsbild. För att lyckas med det här är Joe's Adventure inte bara den sedvanliga snabba expansionen på en enkel timme, utan ett välfyllt äventyr med en speltid på runt åtta modiga timmar. Något som gör det extremt prisvärt.
Till skillnad från Jimmy's Vendetta är det här alltså ett sammanhållet äventyr snarare än lösryckta arkaduppdrag. Med det sagt har 2K Czech ändå lånat av sig själva och sett till att faktiskt behålla det som var bra i den expansionen. Något som i praktiken betyder en bättre frihet att välja sina uppdrag denna gång.
Dessutom är flera av solo-uppdragen även av sådan art att man får high score och kan jaga tider, vilket skänker lite extra speltid då några av dem är så roliga att man faktiskt vill försöka slå sig själv (och gärna polare). I grund och botten är det dock fortfarande samma upplägg som Mafia II, och om du gillade det så kommer du gilla det här. Det betyder att bilfysiken fortfarande är lika tung och att eldstriderna fungerar på precis samma sätt.
Storyn tar som sagt vid där Vito åker i finkan och spänner över inte mindre än 24 uppdrag och flera nya platser att besöka. Även om alla uppdrag inte är välskrivna, finns här flera guldkorn som röjiga Smuggler's Luck där man ska ta itu med ett gäng välbeväpnade busar och deras smuggelgods. Ofta uppmanas man till kreativa lösningar där man antingen kan spela defensivt, offensivt eller kanske prova något helt annat på ett sätt man aldrig gjorde i Mafia II.
Under Joe's Adventures får vi också göra lite kära återseenden av bland annat Henry, Eddie, Giuseppe och Marty samt en hel del andra. Tyvärr är det sparsamt med dialoger och liknande eftersom 2K Czech valt att spara in lite pengar på mellansekvenser. Därför får man här istället läsa text inför varje uppdrag som förklarar vad man ska göra och varför. Det förtar en hel del av den filmiska känslan från Mafia II, vilket känns lite synd.
Men trots allt är det svårt att värja sig inför den mängd av material som finns i Joe's Adventure. Roligast är att maninte bara använder sig av det befintliga materialet i Mafia II, utan lyxar till med besök på en yachtklubb, tunnelbanestationer, mataffärer och framför allt en frusen sjö som är min favoritdel i denna expansion.
Till det tillkommer även nya bilar, achievements och till och med nya Playboy-tidningar att samla på sig. Sistnämnda har dock retat upp Playboy-konnässörerna då nakenmodellen Jo Garcia finns med i en av tidningarna. Dels för att hon aldrig varit Playmate och dels för att hon är född 1980 och därmed troligen inte har gjort ett utvik på 50-talet. Petitesser, men ändå något som säger att 2KCzech inte varit riktigt lika noggranna i skapandet av Joe's Adventure som själva huvudäventyret.
Om du vet med dig själv att du gillade Mafia II ska du tveklöst ladda ned Joe's Adventure. Att få ett så pass långt och välskrivet äventyr för runt 90 kronor måste anses vara extremt prisvärt. Det passar också bra in i storyn och att tänka tillbaka på Vitos fängelsemuck och vad som hände därefter får plötsligt en ny innebörd. Varm köprekommendation, alltså.