Motocross Maniacs Advance

Motocross Maniacs Advance

När Motocross Maniacs Advance damp ned på dörrmattan häromdagen måste jag erkänna att jag blev nyfiken.

Jag har inte använt min Gameboy på minst ett år och inte roats av bärbar spelunderhållning på länge. Nä, nu ljög jag, sorry. Spelade 2 timmar Skorpionkungen för drygt en månad sedan och våndades sedan av ångest och överansträngda ögon i flera dagar. Innan jag blev kompromisslöst tråkig och gammal spelade jag dock betydligt mer bärbara spel och ett av mina absoluta favoriter hette Motocross Maniacs. Motocross Maniacs Advance är så vitt jag förstår uppföljaren till de två tidigare spelen, dock ett betydligt sämre spel på alla tänkbara punkter, tyvärr.

Upplägget är någon slags fortsättning på Nintendos klassiska Excite Bike och är otroligt enkelt. Full gas från sidan liksom, det blir aldrig bättre, eller? Jorå, de föregående spelen var underbara men det här hade kunnat blivit bättre, betydligt bättre.

Till att börja med har Konami omstrukturerat rejält när det kommer det spelmekaniska. Nu handlar det inte alls lika mycket om att snåla med nitros, köra smart och göra volter i rätt ögonblick, nej, nej. Jag har praktiskt taget klarat hela spelet genom att pumpa A och B-knappen samtidigt, man behöver egentligen inte titta på skärmen. Banorna är betydligt tråkigare och innehåller nästan ingen utmaning alls. Spelet går betydligt fortare och det finns numer även missiler och landminor att tillgå, om gasfingret inte skulle möta ens förväntningar vill säga.

Men det går alldeles för fort (trodde jag aldrig att jag skulle skriva) och det är i all sin enkelhet nästan banalt tråkigt och helt frigjort från allt vad utmaning heter. Grafiken är dålig med fixerade bakgrunder, fult gränssnitt och plottrigt upplägg, nej tack. Jag fräser igång min Game Boy Color och det första spelet i serien istället.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+