Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
RECENSION

TRON: EVOLUTION

Tron får nytt liv i ny biofilm och med den kommer ett spel signerat Propaganda Games. Blir det en andefattig licensprodukt eller något intressant på riktigt? Läs vår recension


Det finns ett gap mellan 80-talsrullen Tron och dess aktuella återfödsel på vita duken. Ett ganska stort. Med Tron: Evolution ska Disney fylla hålet och roa oss med cyber-frisbees och ljushojar så coola att strömmen går. Och vet ni, man har faktiskt lyckats ganska bra.

Du spelar som Anon, kort för anonymous, och Anon är ett datorprogram. Du styr dock inte en DVD-kartong med ben (för er som trodde det) utan en figur i mänsklig form med åtsmitande dräkt och trivsamt glansig hjälm. I en värld av neon och sterila men stilrena omgivningar börjar ett virus härja runt och Anon måste med sina förmågor rädda dagen och reda ut diverse konspirationer. Storymässigt knyter man alltså ihop den gamla filmen med den nya och vi får reda på hur Kevin Flynn fängslades i Tron-världen och hur världen ifråga förändrats genom åren.

Spelmässigt påminner det både om Prince of Persia och Assassin's Creed, då Anon får parkour-skutta omkring flitigt bland Tron-världens omgivningar. Du trotsar gravitationen (om det nu finns en sådan) genom att springa längs väggar och ta sjumilaskutt tack vare särskilda plattformar som ger dig en extra boost. På vissa väggar finns även särskilda plattor som återställer din energimätare om du rusar över dem. Omvänt är andra väggar täckta av gulskimrande viruszoner som skadar dig om du kommer för nära.

Titt som tätt blir du attackerad av onda program som försöker nita dig med sina virtuella nävar. Till ditt försvar har du attacker av olika styrka och du kan även slunga iväg din trogna light disc i adamsäpplet på horderna av fiender. Motståndarna är relativt klena men många, något som resulterar i många hit combos och lätt kramp i högertummen.

I takt med att du slåss rullar det in erfarenhetspoäng och dessa kan lösas in mot nya förmågor för Anon, på särskilda stationer i banorna. Det är ganska trivsamt att bättra på sin figur åt olika håll, vare sig det gäller ens hälsa eller egenskaperna hos ens ljusdisk, och Tron: Evolution lyfter verkligen när man börjar få en vettigt stark kämpe.

Inget Tron utan light cycles och i Tron: Evolution får du i några banor glatt nog ratta dessa karakteristiska discohojar. Det tar ett tag att vänja sig med den ganska känsliga spelkontrollen, men när jag väl hoj-hajat lägetg är det riktigt kul. Jag aktar mig för bråte, försöker preja bort motståndare och gör de karakteristiska 90-graderssvängarna för att skapa dödliga spår bakom mig.

Det går dessutom att hoppa online och spela mot andra (såväl människor som bottar) för att skrapa ihop erfarenhetspoängen. Övergången mellan solospel och multiplayer är sömlös och du kan ta med dig intjänade poäng till din kampanj. Detta fungerar smidigt och förutom motorcykelkörandet finns arenastrider och spellägen där du ska hålla vissa områden.

Grafiken är helt okej och den som har möjligt att spela i stereoskopisk 3D kan gotta sig åt en del läckra effekter. Överlag är det välanimerat men kanske lite väl sterilt, bortsett från det som naturligt följer av spelets cyber-kliniska värld. Lite extra beröm till ljudet och musiken tycker jag kan vara på sin plats, och här får man förstås mycket gratis då resurser från Disney-filmen använts. Allt från huvudmenyns kalla-fast-ändå-varma syntackord till ljudet då du aktiverar switchar är väldigt passande och väldigt ...Tron.

Kameran är lite bångstyrig ibland och det tar ett tag att vänja sig med den stundvis ganska fladdriga spelkontrollen när Anon rör sig till fots. Jag kan också börja stampa otåligt med foten när jag måste ta itu med ytterligare en grupp fiender, vid tillfällen jag tyckt att striden borde ha varit över för längesedan. Trots bristerna kämpar jag gärna fram mot slutet av äventyret och är hyggligt mätt och glad när eftertexterna rullar.

Tron: Evolution är långt från något mästerverk och inget som kommer att förändra någon genre åt något håll. Det orkar dock upp till en svag sjua och jag kan rekommendera det till dig som är ett fan av såväl Tron-universumet eller bara lättsmält tredjepersonsaction. Smidigheten online är något andra spel bör ta efter. Och en light cycle är trots allt alltid en light cycle.

Tron: EvolutionTron: EvolutionTron: EvolutionTron: Evolution
07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Skön estetik, bra musik och ljudeffekter, roligt plattformande, rätt sköna strider
-
Småbråkig kamera, lite väl steril värld ibland
BETA +