Reckless Racing

Reckless Racing

Skitig fulracing ackompanjerat till hillbilly-musik, kan de' va' nå'? "Abso-freaking-loutely", hävdar Daniel och delar ut näst högsta betyg till Polarbits urroliga Iphone-spel

Häromdagen besökte jag Macoteket i Sundbyberg, där jag pillade längtansfullt på en Ipad. Förutom ett jobbigt ha-begär på själva apparaten så var det ett testspel som stal showen: Reckless Racing. Spelet kan med en mening beskrivas som ett kärleksbarn mellan Flatouts vansinneskörning på dammiga grusvägar och Micro Machines lättillgängliga top-down-perspektiv. En beskrivning som med all rätt bör dra åt sig en del intresserade ögon.

Det första som slår mig är hur fantastiskt väl Reckless Racing drar nytta av krämen och Retina-skärmen som Ipad och Ipone 4 besitter. Grafiken är bedårande vacker. Förutom en grym skärpa med högupplösta texturer och detaljerad miljödesign, så har Polarbit gjort ett gediget arbete med ljussättningen som kastar naturtrogna skuggor på omgivningen och fordonen. Dessutom har utvecklarna implementerat en duktig fysikmotor som både påverkar fordonet man rattar och miljöerna man våldgästar.

En härlig känsla infinner sig när jag går in i en bredsladd med min lilla Mustang-karikatyr, och med dess bakparti sprätter iväg en radda koner som står uppställda vid en ravinkant. Hör min inre röst nynna på tantrockarna Aerosmiths "Livin' On The Edge". Har skitkul.

Och den lilla teststunden räcker gott och väl för att övertyga mig. När jag senare kommer hem laddar jag ned spelet omedelbums till min trotjänare, en andra generationens Ipod Touch (och lyckligtvis visar det sig att Reckless Racing fungerar bra även på lite äldre hårdvara).

Tre spellägen finns tillgängliga i enspelarläget. Förutom de konventionella Dirt Rally (race mot AI-motståndare) och Hot Lap (tävla mot ditt eget spöke för att slå varvrekord ) finns även Delivery. Här är uppdraget att leverera så många paket som möjligt. Detta sker mellan två skiftande punkter inom en på förhand satt tidsgräns. Något som inledningsvis kräver viss split-vision, för att både hålla koll på körningen och kartan. Nivån är dock inte speciellt stor, så man lär sig var man ska svänga ganska snart. Hur som helst: roligt och stressigt.

Spelet innehåller för tillfället sex olika typer av fordon och sju varierade och mysigt designade banor (åtta om man räknar med Delivery-nivån) som kan köras både framlänges och baklänges. Det kanske låter lite. Men jag säger "för tillfället" eftersom det har utlovats många uppdateringar framöver. Ha även i åtanke att Reckless Racing just nu inte ens kostar lika mycket som en flottig cheeseburgare på McDonalds. Samtidigt som det man får är av riktigt hög kvalité.

Då har jag inte ens nämnt den största behållningen än. För den stavas m-u-l-t-i-p-l-a-y-e-r. Den här typen av lättsamma racingupplevelser har alltid varit perfekta partyspel. Reckless Racing är inget undantag. Det är enkelt att starta upp en match på Polarbits server genom spelets menyer, som vem som helst med en Iphone, Ipad eller Ipod Touch kan hoppa in i. Trodde aldrig att jag skulle säga det, men min Ipod har just förvandlats till social spelkonsol att räkna med!

Vi bränner asfalt, sprutar grus, slirar på snö, gör kaffeved av staket och faller nedför stup tillsammans i lycklig harmoni. Det enda jag kan tänka mig att klaga på är spelets soundtrack som luktar tuggtobak lång väg. Men det finns verkligen ingen anledning till att du inte ska ha lika kul som vi har, i något som kandiderar till årets mest prisvärda App Store-spel.

Reckless RacingReckless RacingReckless RacingReckless Racing
9 / 10
+