Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Super Scribblenauts

Super Scribblenauts

Vad händer när man låter en liten varulv slåss mot ett stort troll? Hur får man en femåring att lägga sig? Vad krävs för att skapa en varulv? Sophie har tagit reda på det i Super Scribblenauts

Adjektiv beskriver hur något är, såsom hipp, sliskig eller kär. Ungefär så går det gamla skolboksrimmet, och jag känner mig tacksam att det ligger så lättillgängligt när jag försöker lösa problemet med hur jag ska hjälpa en magiker att få ett lejon att försvinna. Jag funderar, och det mest uppenbara kommer till mig i form av en köttbit. Vips, lejonet springer in i det hemliga rummet och problemet är löst. Men, hur ska jag få till det två gånger till?

Det tar några försök, men med hjälp av en ofarlig tjuvjägare och en papperslejoninna lyckas jag åstadkomma det som Super Scribblenauts vill locka fram hos sin spelare; Att hitta de sjukaste kopplingar mellan adjektiv och substantiv som man över huvud taget kan komma på. Just möjligheten att kunna bända de vanliga substantiven till i princip otänkbara påhitt tack vare adjektiven är den största nyheten med Super Scribblenauts.

Många metallfiskar, vampyrbebisar och fattiga miljonärer senare börjar jag få lite känsla för 5th Cells tokiga påhitt. Jag guidar Maxwell med säker hand genom de många pusslen, och känner mig nöjd med mina påhitt. Super Scibblenauts innehåller allt som allt 120 pussel, och visst är det så att de flesta kan lösas genom att komma på det mest självklara. Svårigheten är när du vill göra om bedriften genom att komma på alternativa lösningar för att klara av precis allt i spelet.

Om du, mot förmodan, skulle vara helt borta och inte komma på någon lösning till ett pussel som du ställs inför finns det ledtrådar som du kan använda dig av. Varje pussel är försett med tre stycken ledtrådar som du kan välja att köpa om du känner dig helt nollställd. Du tjänar 'ollars' efter varje pussel som du klarar, som enkelt kan bytas ut mot en liten fingervisning åt rätt håll.

Hur kul det än är att komma på hur man exempelvis ska ge en kille självförtroende (med hjälp av ett maskingevär, en modighetsdryck och en poliskonstapel) är det när du vågar ta steget ut i sandlådeläget som Super Scribblenauts visar vilken genialisk liten kreation det är. Jag tröttar aldrig på att tussa ihop en pälsbeklädd kraken med en gigantisk ond superhjälte och se vem som vinner. Eller om en arg varg kan märka av sömnmedel i en stor saftig stek. Eller om en vampyrfjäril verkligen kan suga blod från en elefant. Bara fantasin hindrar dig från att upptäcka vad som händer om dina sjukaste idéer får utrymme att manifestera sig.

Något som jag inte alls gillade med Scribblenauts när det kom var dess spelkontroll. Att styra den lille ordkonstnären Maxwell var ett riktigt hästjobb, och det var långt ifrån smidigt. Just spelkontrollen var en av anledningarna till att jag inte kunde hålla med om betyget som sattes på Scribblenauts. 5th Cell har tagit åt sig av kritiken, gudskelov, vilket gör att Maxwell numera kan styras med styrkrysset för en lättare och mycket trevligare spelupplevelse.

Super Scribblenauts har inte bara fått en bättre spelkontroll, utan en mer logisk fysik har lagts till. I Scribblenauts kunde ett berg rulla runt som en liten bomullstuss om det ville sig illa, men i Super Scribblenauts väger saker lite mer som de egentligen gör i jämförelse med varandra. Något annat som 5th Cell har sett över är kollisionsprogrammeringen, som inte är lika panikartad som i föregångaren.

Grafikmässigt skiljer sig Super Scribblenauts sig inte något nämnvärt från det första spelet. Stilen som alla troll, brandbilar och bevingade bakverk är designade med är otroligt charmig men visst har vi sett den förut. Inte heller är animationerna uppdaterade. Lille Maxwell rör sig fortfarande som en liten gubbe gjord av kvistar, men det hör Super Scribblenauts till på något sätt. Spelet är fortfarande fullständigt bedårande i all sin enkelhet.

Super Scribblenauts är vad Scribblenauts borde ha varit när det släpptes förra året. Visst har några nyheter tillkommit som möjligheten att leka med adjektiv, att Maxwell nu går att styra med styrkrysset och att man kan få lite hjälp på traven om man inte kommer på en lösning till ett visst problem. Det är dock inte så pass omfattande nyheter som bör komma med en uppföljare.

Visst kan man anklaga 5th Cell för att ha inkluderat självklarheter i Super Scibblenauts och sedan kalla spelet för uppföljare, men det tycker jag de ändå kommer undan med. Super Scribblenauts är en trevlig nybekantskap med ordtrolleri, och om du inte har gjort dig bekant med konceptet har du inga som helst skäl att vänta längre. Super Scribblenauts är ett av årets bästa bärbara spel!

Super ScribblenautsSuper ScribblenautsSuper ScribblenautsSuper Scribblenauts
      8 / 10
      +