Create

Create

Love har testat ett nytt pusselspel från EA. Kreativiteten har kanske inte direkt flödat, men väl frustrationen!

Create är ett pusselspel med väldigt flexibla pusselbitar. Genom att rikta en raket mot en bil och sätta en ramp framför kan du få bilen att hoppa i mål. Men bilar, raketer och ramper är bara några tidiga exempel på de saker som i maklig takt introduceras i spelet. När nya möjligheter presenteras tvingas spelaren att vara mer kreativ i sina lösningar. Det är tanken på att skapa en gigantisk verktygslåda som sporrat utvecklarna. I Create ska det vara upp till spelaren att skapa fantastiska kedjereaktioner.

Ringer det en liten klocka långt bak i skallen? Japp, du som spelade The Incredible Machine när det begav sig förstår precis grundpremisserna. Men på den tiden var det datorskärm och skrivbordsstol som gällde. Nu är det platt-tv och soffa.

På ett sätt var det bättre förr. Jag har nämligen aldrig saknat mus och tangentbord så mycket som jag gör när jag spelar Create. Det känns som om jag saknar viktiga lemmar när jag försöker navigera med handkontroll i ett spel som så uppenbart passat bättre på en dator. Men det är inte bara kontrollmetoden som känns PC. Presentationen stinker snustorr edutainment till kidsen. Trots att Create ska premierar kreativitet så saknar det grafiska all form av lekfullhet. Det är inte ens sterilt på stilrent sätt. Create är fult och stelt.

Det är upp till spelaren att färglägga. Sätta texturer, plantera blommor och välja snygga dekorationer till de fjorton olika banorna. Det blir snabbt tråkigt och sällan snyggt. När jag tröttnat på att förgäves försöka skyla över de designbrister som utvecklarna lämnat till mig går jag på utmaningarna. Här möts jag av en väldigt lång transportsträcka, med extremt enkla pussel som saknar utmaning. Naturligtvis blir svårighetsgraden betydligt högre senare i spelet, men i början är det direkt långtråkigt.

Det finns en viss tillfredställelse i att lösa problemen. Det är liksom en "häpp"-känsla som inte går att värja sig mot. En spetsig raket flyger iväg och punkterar en ballong och så börjar en händelsekedja som slutar med att en egenbyggd maskin fylld med basketbollar välter i mål på ett festligt sätt. Och då vill man gärna utbrista "häpp".

Idén är naturligtvis fantastisk. I teorin är möjligheterna oändliga. Men med en så tråkig inramning så dödas i alla fall min kreativitet. Och när påträngande musikslingor plågar öronen så klarar inte jag av att slappna av och fokusera på att lösa problem.

Efter Little Big Planet så går det liksom inte att titta tillbaka. Little Big Planet var sju steg framåt för användargenererat material. Create får mig att tänka på The Incredible Machine. Det är liksom en ocean av tid och kvalitet de två spelen emellan. Det är inte bara de överlägsna verktygen som gjorde Little Big Planet till ett sådant fantastiskt spel. Det var också hur de presenterades. Även om jag är rätt seg när det gäller att vara kreativ i spel så blev jag genuint sugen på att skapa i Little Big Planet.

Create ger bara den där "jag undrar hur mycket jag måste spela för att presentera en ärlig recension"-känslan som spelskribenter är så välbekanta med. I Creates fall räckte det med några timmar innan jag inte kunde förmå mig att fortsätta. Trots att massor av utmaningar erbjuds kommer merparten att förbli olösta i mitt hem. Create är fult, svårnavigerat och omständigt. Dessutom saknar det både personlighet och dragningskraft.

CreateCreateCreateCreate
04 Gamereactor Sverige
4 / 10