Svenska
Gamereactor
recensioner
Golden Sun: Dark Dawn

Golden Sun: Dark Dawn

Så är det dags för den tredje delen i Golden Sun-sagan, och som vanligt vilar hela världens anvsvar på några ynglingars axlar. Jonas Mäki har hårdtestat Nintendo senaste rollspel

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det har gått 30 år sedan Golden Sun: The Lost Age när introt till Golden Sun: Dark Dawn tar sin början. Därmed har huvudhjälten Isaac också blivit just 30 år äldre och därför får vi här spela hans son Matthew samt fler barn till originalhjältarna. Samma elände som då tvingade ut Isaac, Felix och de andra på äventyr håller på att hända igen och världen Weyard är återigen i fara.

Naturligtvis utvecklas problematiken rejält och de unga utsätts för ett klassiskt japanskt rollspel. Det som får mig att minnas föregångarna är för den fantastiska historia de hade. Det var ovanligt djupa rollspel med en hel del oväntade vändningar och ett härligt bakomliggande allvar till den färgglada grafiken. Golden Sun: Dark Dawn känns inte riktigt involverande redan från start, och det är en känsla som hänger med långt in i äventyret.

Den kanske främsta orsaken till detta är att Golden Sun: Dark Dawn innehåller en hel del text. Alltså sådär som gamla japanska rollspel från Playstation-eran kunde göra. Det kan gå hela bussresor utan att jag gör annat än att klicka fram mer och mer dialog samt titta på mellansekvenser. Det här är vanligtvis något jag faktiskt brukar uppskatta, men översättningen känns på flera ställen lite smådassig och är genomgående ganska blek.

Värst är det för dem som inte spelat serien tidigare. Utvecklarna Camelot har gjort ett hästjobb med att förklara varför världen är som den är, vilka alla personer är samt allmän bakgrundshistoria. Det här finns smart implementerat överallt och gör att det blir ytterligare mängder text för nykomlingar. Man ska kort sagt veta vad man ger sig in på, och inte tro att det är ett barnsligt spel utan det kräver sin investerade tid.

Detta är en annons:

Till en början finns det inte mycket som utmärker Golden Sun: Dark Dawn från ett genomsnittligt japanskt rollspel. Det är helt menybaserat, man kan välja mellan att försvara sig, alternativt att attackera och då med vapen eller magi (här kallad psynergy). Alla som någon gång spelat ett spel ur genren kommer omedelbart att känna igen sig och det är till synes helt identiskt med föregångarna.

Den stora grejen med Golden Sun-serien är dock Djinn. Små varelser som man kan lägga till sin figur för att få varierade egenskaper och förmågor samt nyttja till att åkalla monster på ett sätt som för tankarna till Final Fantasy-serien. De påverkar även vilken klass man tillhör, och det är väldigt vanebildande att försöka hitta de bästa kombinationerna för att maximera sina figurers effektivitet och få dem att fungera bra ihop.

Djinn styr även vilka magier man kan använda i strid, och därför är det väldigt synd att det dröjer så länge innan man får nog med Djinns för att kunna sätta igång med det här. Dessutom är Djinn länge helt meningslösa, det går betydligt snabbare att vinna striderna än att börja mickla med dem och att åkalla bestar är visserligen det kanske snyggaste jag sett till Nintendo DS, men också rätt meningslöst i längden just för att det går fortare att strunta i dem.

Totalt kan varje figur ha nio Djinns, vilka kommer i fyra olika utföranden baserade på de fyra elementen eld, vatten, jord och vind. Att ge Matthew nio Djinns av Venus-typ (Matthew är Venus-lärling, där Venus är elementet jord) gör honom till en Slayer, medan fem vindvarianten Jupiter och fyra eldiga Mars gör honom till en Disciple. Byter man en enda Jupiter till en mars däremot har man plötsligt en Ronin.

Detta är en annons:

Det här kan man trixa med en halv evighet för att verkligen maximera, och är som sagt storheten med Golden Sun: Dark Dawn. Och faktiskt är det också det bästa pusslet, för det märks att utvecklarna Camelot velat göra serien lite mer lättillgänglig för nykomlingar. Det betyder i praktiken att alla pussel är märkbart enklare att lösa denna gång. Till exempel kan du lugnt utgå från att den magi du senast erövrade, också är den som ska användas till nästa pussel. En lite större dynamik hade varit önskvärd.

Det betyder dock inte att de är dåliga, onej. Bland annan finns en riktig pärla i en område där man förväntas höja och sänka vattennivån för att ta sig vidare. Något som i sig kan vara nog så klurigt. Pricken över i:et är att man därefter måste frysa vattnet på rätt ställen för att ta sig vidare. Klart skön hjärngymping. Klagomålet är alltså inte på pusslen i sig, utan på att de är för lätta, vilket är lite synd eftersom Golden Sun: Dark Dawn nu råkar vara ett rollspel som till ovanligt stor del råkar bestå av just pussel.

Faktiskt klart mer än strider till och med. Vilka även de är alldeles för enkla, en normalskicklig rollspelare ska inte behöva bita i gräset någon gång. Det är som att Camelot tänkt sig att även yngre spelare ska kunna spel, men glömt bort att de kommer avskräckas av den väldiga dialogmängden. Därmed får man ett spel med väldigt otydlig målgrupp.

Innan jag avrundar vill jag slå ett slag för grafiken. Golden Sun: Dark Dawn är genomgående ett av ede snyggaste Nintendo DS-spelen hittills, sett till både design och teknik. Världen är färgsparakande härlig med sinnessjuka mängder detaljer utan att någonsin bli otydlig, menyerna genomtänkta och de åkallade monstren magnifika. Detta medan ljudet är märkligt eftersatt med slentrianmusik och återanvända ljudeffekter.

Golden Sun: Dark Dawn är absolut köpvärt för fans av serien och är ett mycket habilt japanskt rollspel. Det lever dock inte riktigt upp till samma standard som föregångarna på grund av tristare story och avsaknaden av utmaning. Men man märker hur det här och var väcks nya frågor under berättelsens gång och vi kan tveklöst räkna med att få se mer av Golden Sun i framtiden. Och ska man ha en chans att hänga med i dessa storytunga spel gör man bäst i att inte missa Golden Sun: Dark Dawn.

Golden Sun: Dark DawnGolden Sun: Dark DawnGolden Sun: Dark DawnGolden Sun: Dark Dawn
07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Grym grafik, intuitiva menyer, smart level-system, flera smarta pussel
-
Trist musik, alldeles för enkelt, opersonlig dialog
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Medlemsrecensioner

  • red fox00
    jag tycker att golden sun var ett hyfsat bra spel men jag tycker att inledningen i storyn var sådär men hela storyn i helheten var grym grafiken... 7/10

Relaterade texter

Golden Sun: Dark DawnScore

Golden Sun: Dark Dawn

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Så är det dags för den tredje delen i Golden Sun-sagan, och som vanligt vilar hela världens anvsvar på några ynglingars axlar. Jonas Mäki har hårdtestat Nintendo senaste rollspel



Loading next content