Chu Chu Rocket

Chu Chu Rocket

Mikael har återbesökt en kär gammal vän som nu finns att ladda ner för en billig peng. Dags att skyffla möss och mota katter. Chu!

Att köpa Chu Chu Rocket på Itunes är billigt. Däremot kan det inte mäta sig med det ursprungliga priset, som var gratis. Sega gav bort sitt pussel till alla Dreamcast-ägare för att hypa sin onlinetjänst, en välgörenhet som är svårmatchad. För Chu Chu Rocket var, som så mycket annat Sega släppte under de åren, helt fantastiskt.

Grundkonceptet går ut på att ett antal möss vandrar runt på en spelplan, i raka linjer tills de stöter på en vägg då de svänger åt höger. För att leda dem till utgången placerar man ut pilar som ändrar deras väg. Det hela kompliceras av katter som går omkring och gärna käkar möss på löpande band. Med den grunden byggdes dels pussel som går ut på att leda mössen rätt med ett begränsat antal pilar, dels utmaningar som går ut på att klara banor så snabbt som möjligt, och dels det vanebildande stridsläget där fyra spelare konkurrerar om att locka till sig så många möss det bara går.

Stridsläget är roligast och det som gjort spelet mest älskat, särskilt på otaliga spelkvällar. Fyra spelare som frenetiskt placerar ut pilar för att försöka leda horderna av möss till sin raket, för att sedan desperat byta bort pilarna när en katt kommer vandrande. De blixtsnabba allianserna för att leda katter till den som håller på att vinna. Kaoset när det blir Mouse Mania och hela matchen kan avgöras på att få mössen åt rätt håll. Frustrationen när ett par katter i följd tar död på halva befolkningen i raketen.

Allt detta finns med i Iphone-versionen. På pappret är det en exakt konvertering av ett spel som fortfarande håller, och i teorin borde kontrollmetoden fungera perfekt. Istället för att styra en pekare och använda fyra knappar för att välja riktning på pilarna pekar man här direkt på rutorna och drar åt det håll pilen ska gå. Tyvärr är skärmen lite för liten för att få till precisionen ordentligt. Det blir väldigt ofta en pil i rutan bredvid, särskilt i stridsläget där allt är sjuttio gånger stressigare. Jag misstänker att det här spelet gör sig bättre på Ipad där det finns lite mer spelrum för tummarna.

Utöver kontrollstrulet känns det också att Chu Chu Rocket är en ganska ogenomtänkt konvertering. När jag försökte skapa en flerspelarmatch utan att ha en internetuppkoppling låste sig spelet helt och hållet, och eftersom det ligger kvar i minnet var jag tvungen att starta om hela Ipodden. Sen uteblir ju hela partyspelskänslan när man spelar mot folk över internet, förutsatt att man hittar någon att spela mot till att börja med. Liksom Bomberman är det här ett spel som hade passat bättre på Xbox Live, Wiiware eller PSN, just av den anledningen.

Men trots allt är Chu Chu Rocket fortfarande ett roligt och beroendeframkallande spel. Jag blev sittande alldeles för länge och missade min busshållplats, bara för att jag inte kunde slita mig från en intensiv strid. Det måste betyda något.

Chu Chu RocketChu Chu RocketChu Chu RocketChu Chu Rocket
6 / 10
+