Microbot

Microbot

Utrustad med en alldeles egen microbot har redaktör Mäki åkt runt för att befria en stackars kropp från både bakterier, elaka blodplättar och annat oknytt...

Det finns väldigt mycket som Naked Sky Entertainment har gjort rätt med Microbot. Ett på flera sätt typiskt shoot 'em up av samma modell som Geometry Wars: Retro Evolved. De har velat göra något mer av konceptet än bara frenetisk action, och därför finns här en hel del utforskande att göra samt även goda inställningsmöjligheter. Till det har man hittat en härlig inramning för skjutandet där man ska köra runt i en människokropp som en microbot för att ta itu med andra elaka microbots som hotar sin värd till livet.

Designen är härlig med skönt köttiga omgivningar som känns helt organiska. Det är liksom slemmigt, varmt, fuktigt och man känner hur kroppsvätskor flyger fram och tillbaka, något som även påverkar styrförmågan av ditt lilla skepp (f'låt, microbot). Här och var finns skadade blodkärl som läcker blod, med blodkroppar som flyger omkring liksom allehanda andra saker vi har inne i kroppen.

Knappast speciellt dokumentärt, men helt i samma anda som den gamla tecknade klassikern En cellsam historia och kanske ännu mer som spelet Microcosm, om någon av er nu minns det. Kroppen är dock stor och din lilla microbot väldigt liten, därför har man en översiktskarta över varje bana så man vet var man varit och vart man ska.

Sedan får man åka omkring och leta hemligheter som låser upp nya skjutdon och såklart eftertraktade achievements. Microbot vore dock inte ett shoot 'em up om det inte hade fiender, och därför finns som sagt ett antal elaka microbots i olika utförande. En del attackerar dig helt i enligthet med kamikaze-principerna, medan andra är lite lurigare.

Fienderna är dock aldrig speciellt svåra och inte ens de tuffaste passagerna blir sådär riktigt stressiga. Och eftersom Microbot som sagt innehåller en hel del utforskande blir det ett ganska långsamt spel utan de här riktiga höjdpunkterna. Det är mer ett slags lugnt tempo, och i takt med kroppens skönt organiska läten och riktigt lugn och harmonisk musik bidrar det till att jag ofta gäspar medan jag spelar och faktiskt blir direkt sömnig. Och då står inte allt rätt till i subgenren.

Missförstå mig rätt bara, Microbot är absolut inte dåligt, men hade mått bra av ett högre tempo eller möjligen mer utforskande. Nu är det som två spel i ett, men som inte riktigt passar ihop. Lyckligtvis finns det andra saker som talar för Microbot. Bland annat kan ens eget lilla fordon utrustas och uppgraderas väldigt fritt efter eget huvud. Det går att fästa upp till tre saker på den (vilka i sig kan uppgraderas i två steg), vilket påverkar både närstrid, distans och hastighet.

Vill du ha en tungt utrustad tank så finns det alla möjligheter i världen att fixa det och föredrar du en ilsnabb smidig grej som åker cirklar runt fienden så kan du fixa det med. Och man tvingas aldrig använda något, vilket jag applåderar. Alltför ofta får man vapen i spel just när de behövs, vilket känns rätt fantasilöst. Här fastnade jag direkt för spelets startvapen, vilka jag uppgraderade och höll fast vid, medan min co-op-partner istället föredrog andra puffror.

Just co-op-grejen är för övrigt trevlig, men bidrar inte till att göra Microbot mindre sömnigt. Det finns som sagt mycket som Naked Sky Entertainment har gjort rätt med Microbot, men till en eventuell uppföljare skulle man behöva bestämma sig vilken typ av spel man vill ha. Nu är det inte nog mycket utforskande för att vara stimulerande, men heller inte nog med action. Vilket är synd på ett annars genomtrevligt koncept.

MicrobotMicrobotMicrobotMicrobot
5 / 10
+