Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
RECENSION

ETERNAL LEGACY

Ett Final Fantasy-liknande rollspel till Iphone, kan det vara något? Mikael har testat Gamelofts senaste påkostade äventyr


Gameloft har gjort sig ett namn på att göra bärbara versioner av vanliga konsolspel, särskilt på olika mobiltelefonformat. Där brukar de lyckas bra. När det handlar om nya titlar är inte resultatet lika lyckat. Det är ofta pinsamma kopior av kända spel, ungefär som de där Disney-kopiorna du hittar i reafilmsbacken på Rusta. I Eternal Legacy har de gett sig på den japanska rollspelsgenren. Tanken är att försöka återskapa upplevelsen från ett genomsnittligt Final Fantasy i mobilt format, fast till ett betydligt lägre pris. Har de lyckats?

Svaret, kan jag säga direkt, är nej. Spelets första minuter känns hyfsat lovande men två saker sätter tonen direkt: den brutalt genomusla karaktärsdesignen och det intetsägande stridssystemet. Till utseendet är det extremt inspirerat av Final Fantasy X, med en turkos ton på allt. Men striderna blir direkt genomtrista. Du kan välja mellan att attackera, att använda föremål eller specialförmågor som kostar magipoäng. Efter ett tag kan du ladda upp till en lite starkare attack. Minsta lilla fiende tål ohyggligt mycket stryk men lyckligtvis dräller det av helande föremål så det är mest en fråga om uthållighet. Jag skämtar inte när jag säger att en bosstrid tog tio minuter av ren tristess. Det blir inte bättre av att alla kommandon läggs i en kö. Det innebär att du kan ha tryckt in en hel massa attacker som måste utföras innan du har möjlighet att anpassa dig till situationen och kanske slänga iväg en nödvändig helning.

Handlingen är väl inte särskilt ooriginell för att vara en Final Fantasy-kopia. Faktum är ju att Final Fantasy-handlingarna brukar vara rätt enahanda. Ni vet, en ung kille som blir inblandad i intriger för att störta ett ont imperium styrt av en allsmäktig galning och springer på en prinsessa det första han gör. Men där fungerar det tack vare fantastiska persongallerier. Eternal Legacys Astrian vill jag helst köra i en bandsåg, tätt följd av resten av gänget. Det är som om man hade tagit Squall, Zell, Rinoa och Selphie rakt av från Final Fantasy VIII och tagit fram det sämsta i var och en.

Trots att designen är gjord av en japanofil utan designkompetens överhuvudtaget ser det hyfsat ut rent tekniskt, om man bortser från att Infinity Blade numera finns på samma format. Det påminner om ett tidigt Dreamcast-spel, vilket inte är så illa pinkat för formatet. Tyvärr låter det inte alls bra. Visst är det imponerande att ett sånt här litet projekt har röstskådisar hela vägen igenom, men med tanke på hur usla de är hade jag hellre bara läst text.

Förutom att det är ett spel som i sina bästa stunder kan kallas medelmåttigt förstår jag inte heller riktigt varför man skulle vilja spela ett maffigt rollspel på det här formatet. Spelkontrollen fungerar visserligen helt okej med mestadels pekstyrda menyer, men överhuvudtaget gör sig Iphone absolut bäst med snabbare, kortare upplevelser. Ska man orka sätta sig in i en lång historia vill det till att skrivandet är klockrent och att spelsystemet är lättspelat och genomtänkt. Där misslyckas Eternal Legacy totalt.

Eternal LegacyEternal LegacyEternal LegacyEternal Legacy
04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+
Påkostad presentation
-
Usel karaktärsdesign, intetsägande stridssystem
BETA +