Bomberman Live: Battlefest

Bomberman Live: Battlefest

Hudson försöker piffa upp sin klassiska karaktär genom att kasta in lite nytänk, frågan är dock om det verkligen är det som spelserien behöver?

Bomberman är ju något som ovanligt som en bedårande söt liten bombgalning som har som främsta mål här i livet att spränga sina motståndare till damm. Hudson har under åren gett oss en uppsjö av Bomberman-titlar där man har kunnat leva rövare med sina vänner och ovänner bäst man vill. Denna gång är det Pi Studios som har fått äran att förvalta Bomberman-arvet och de har helt klart gjort ett bra jobb.

Upp till åtta spelare kan deltaga samtidigt i sprängfyllda dödsmatcher där tempot tenderar att börja långsamt för att sedan resultera i riktigt hektiska matcher där det verkligen gäller att hålla tungan rätt i mun. Fyra nya spelsätt finns att tillgå, Capture the crown, Capture the flag, VIP och Bankroll. Utav dessa är det väl egentligen bara Capture the crown som verkligen har roat mig där du behöver finna en kungakrona på bana och sedan hålla i den så länge som du bara kan. Den som i slutet har haft den längst, vinner. VIP går ut på att du och ditt lag ska skydda eller försöka eliminera en specifik spelare på banan.

Capture the flag är såpass normalt att jag nog inte ens behöver förklara det medan Bankroll bjuder på något helt nytt. Det mesta du gör i en match ger dig poäng och efter en omgång får du köpa powerups att använda till nästa omgång. Counter-Strike i Bomberman-kostym helt enkelt. Men det är inte bara nya spelsätt som gäller, ett antal nya vapen har tillkommit och flera nya bomber finns att använda mot sina fiender, samtidigt som allt vi är vana vid från tidigare Bomberman-spel självklart finns kvar.

En annan, för mig ganska kul aspekt, är möjligheten att skräddarsy sin egna Bomberman-figur. Allt eftersom du klarar av fler och fler uppgifter i Bomberman Live: Battlefest kommer du få tillgång till nya kostymer. Du får sedan byta ut delar av din Bomberman-figur bäst du vill och helt enkelt skapa ett eget utseende efter din egna smak, valmöjligheterna är visserligen inte gigantiska, men tillräckligt för att kunna stå ut en smula.

Bomberman Live: Battlefest är precis som titeln antyder en mustig fest för flera spelare som önskar att spränga varandra. Vad som väl kanske är lite trist är det faktum att trots ett stort utbud av spelsätt är det ändå den vanliga varianten som roar mest. Dessutom kan det ibland vara halvsvårt att få ihop ett schysst sällskap online så det underlättar om du redan har några kompisar att spela med. Medan det är ett bra spel, kan jag känna att Hudson kunde ha släppt Bomberman Live: Battlefest som en expansion till sitt befintliga Bomberman Live istället. Bomberman Live: Battlefest är ett underhållande spel utan tvekan och Bomberman-fans lär garanterat få mycket skoj med det.

Bomberman Live: BattlefestBomberman Live: BattlefestBomberman Live: BattlefestBomberman Live: Battlefest
6 / 10
+