Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
RECENSION

ZEIT2

Mathias har spelat co-op med sig själv och satt betyg på detta inspirerande shoot 'em up-spel, som tvingar spelaren till att tänka i fyra dimensioner


Subgenren shoot 'em up gick på respirator innan marknaden för nedladdningsbara arkadspel blev stor, och det med god anledning. I nio fall av tio kunde spelen helt enkelt inte skiljas från varandra. Därför är det kul att se ett spel som Zeit2, som inte bara ändrat en liten detalj i formeln, utan är byggt kring en idé som förändrar sättet vi spelar denna typ av spel på.

Vanligt för genren är ett tiotal fiender på skärmen samtidigt, som alla drar varsin salva missiler mot spelarens rymdskepp. Vi snackar om spel som kan vara makabert frustrerande, och kräva nästintill omänskliga reflexer att bemästra. Zeit2 fungerar inte på det sättet, utan använder sig istället av spelmekanik typiskt ett tower defence-spel, där fiendernas enda uppgift är att ta sig förbi dig utan att egentligen bruka våld.

Aldrig har det varit viktigare att döda fienden i ett shoot 'em up-spel, då de som väl lyckas ta sig förbi dig absorberar en del av din hälsa. Som hjälp har du som tur var förmågan att resa både framåt och bakåt i tiden. Detta används inte bara för att rätta till små misstag du gjort, utan även till att kopiera dig själv. När bakåtspolningen tagit slut kommer en version av dig återuppleva de sekunder du precis spolat tillbaka, samtidigt som du är fri att göra vad du vill. Du kan till exempel flytta dig till andra sidan skärmen och på så sätt ta ut två grupper av fiender samtidigt, men du kan även följa efter den tidigare versionen av dig och få dubbel eldkraft. Se det som co-op - med dig själv.

Denna förmåga att göra två saker samtidigt kommer väl till hands med spelets tower defence-natur, och leder till några superhäftiga strider som tillfredsställer. Istället för goda reflexer behövs här mentaliteten som används i dagens pusselspel, där varje ny kombination av fiender är ett nytt pussel för dig att lösa. Det finns bland annat fiender som inte kan attackeras om du spolat tillbaka tiden, och även de som inte kan attackeras förrän du har spolat tillbaka tiden. Vill man spara på både hälsan och tidsresandet gäller det att veta vilken fiende som ska tas ned först, och vilken manöver man ska utföra.

När du väl kommit på hur en viss situation ska hanteras presenterar spelet en ny slags fiende och tipsar om ytterligare en galen manöver, vilket tvingar hjärncellerna till arbete igen. Trots att spelet är väldigt balanserat på den här fronten kommer du att dö väldigt många gånger i Zeit2, men när du gör det så är det ditt eget fel, då du helt enkelt tolkat läget fel.

Genom ett konstigt designval är tidsresandet dock ute ur ekvationen under spelets bosstrider. Istället handlar det om att lära sig bossarnas rörelsemönster samt undvika ett regn av projektiler, precis som i många andra spel i genren. Detta är beklagligt, då det fanns gott om potential att hämta just här.

Tidsresandet är vad som gör Zeit2, men även om det kompenserar för många av spelets problem måste dessa ändå uppmärksammas. Här finns troligen de minst varierade miljöerna i mannaminne, där alla banor använder sig av blåa technomönster som bakgrund och där alla fiender är helt vita. Samtidigt består spelets soundtrack av cirka tre låtar. Dessa är förvisso väldigt sköna, men det leder helt enkelt till ett väldigt montont spel för sinnena. Det ska dock inte stå i vägen för att du ska ge Zeit2 en chans, som mycket väl kan visa sig vara din nytändning till genren.

Zeit2Zeit2Zeit2Zeit2
07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Uppfriskande koncept, rättvist utmanande, många spellägen
-
Monoton presentation, identitetslösa fiender
BETA +