Svenska
Gamereactor
recensioner
Fallout: New Vegas

Fallout: New Vegas - Dead Money

När Fallout: New Vegas expanderas för första gången är spänningen hög på vad Obsidian ska bjuda på denna gång, tyvärr verkar det mest bli pannkaka

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Tänk dig att du är ute en helt vanlig dag och knatar runt i Mojave-öknen och en ny radiofrekvens dyker upp i din Pip-boy. En förförisk röst lockar dig att söka upp Sierra Madre-kasinot och lovar en ny början, lyx och en härlig upplevelse. Vem gillar inte sånt tänkt? Kosan styrs snabbt mot det nya målet, ett hål i marken leder ned till en mindre underjordisk byggnad och sedan blir det bara svart. Du vaknar upp framför en uttorkad fontän och en röst som manar på dig. En sur gammal gubbstrutt börjar berätta för dig via radio att nu sitter du brunt till på riktigt.

Sierra Madre-kasinot öppnade aldrig, ett kärnvapenkrig kom emellan och nu har den majestätiska byggnaden stått mer eller mindre orörd de senaste två hundra åren. Kasinot innehåller dock något värdefullt och den sura gubben vill att du ska ta dig in i kasinot och råna det rent på allt av värde, mer eller mindre. Det är dock inte bara att knalla in och dyrka upp kassaskåpet, tvärtom är det en process av helvetiska mått för att få tillgång till skatten. Efter en ovanligt lång dialogsekvens mellan dig och den äldre mannen står det klart att detta inte är ett uppdrag du kan tacka nej till.

Runt halsen sitter nämligen ett halsband proppfullt med sprängämnen. Försöker du lämna området sprängs du och det blir bara vidbränd slarvsylta kvar, om du försöker ta av det, slarvsylta. Som sagt sitter du riktigt djupt i det bruna vid det här laget. Det blir dock mer invecklat, så länge som spelaren har detta halsband på sig måste man akta sig var man går. Om man närmar sig en radio eller en högtalare börjar halsbandet att pipa, snabbare och snabbare, när det pipit färdigt, slarvsylta. Spelaren måste börja med att gå igenom ett område nedanför Sierra Madre-kasinot vid namn The Villa. Det är en by i gammal stil med mycket terrasser och kalkstensväggar. I denna by finns tre individer som befinner sig i samma sits som spelaren.

Alla bär samma typ av halsband runt halsen och nu är det samarbete som gäller. Om du skulle få nog på en utav dem och önska avliva denna är det tack och adjö för er alla, sprängs ett halsband, sprängs alla, slarvsylta som sagt. Först ska man dock finna dessa tre personer och det i sig är en process som tar ganska lång tid innan ni är helt och hållet färdiga. The Villa är ett område som bjuder på en hel del utmaning då du börjar utrustad med usla vapen, rånad på ditt ordinarie inventarie. Genom hela området har det spridit sig en giftig dimma som på rekordtid reducerar din hälsa till ingenting, vilket betyder att du kan inte bara gå runt och såsa som normalt. Denna giftiga dimma finns visserligen inte överallt, men på tillräckligt många ställen för att bli irriterande.

Detta är en annons:

Dessutom är området rikt på fällor och ibland finns det minor, riggade hagelbrakare, fallande takbjälkar och annat otrevligt nästan överallt. Man ska med andra ord vara på sin vakt, för att göra det hela än mer intressant huserar en grupp fiender vid namn Ghost People i området. Hukande varelser klädda i kemiska skyddskläder avger sin position genom ett distinkt väsande, kräver en hel del stryk innan de dör och om du inte kapar minst en kroppsdel på dem, kommer de bara att ställa sig upp igen ganska snabbt. De är snabba, dödliga och till en början väldigt jobbiga att ha ihjäl. Dessutom finns det ett flertal olika radioapparater och högtalare i området, de får ju ditt halsband att börja pipa om du kommer ihåg, om du inte stänger av eller skjuter sönder dessa, slarvsylta.

Om man bortser från buggarna är Fallout: New Vegas ett fullkomligt magiskt spel och jag älskar det enormt mycket och innan det kommer en uppföljare kommer jag att ha spenderat perversa mängder timmar med det. Förhoppningarna på Dead Money som den första nedladdningsbara episoden var från min sida stora, Obsidian gjorde undervärk med det de hade att jobba med och Fallout: New Vegas är ju på alla sätt bättre än Fallout 3. Dock ska jag erkänna en sak, jag direkt ogillar Dead Money. De inledande timmarna när jag springer runt i uselt designade miljöer och tvingas kolla efter högtalare och radioapparater för att inte sprängas till småflis bygger jag upp ett starkt hat mot Dead Money.

Miljöerna i The Villa är horribla verkligen. Lägg här till den giftiga dimman som ofta ser till att tunna ut din hälsa och det faktum att man behöver springa fram och tillbaka för att finna radioapparater att stänga av och högtalare att skjuta sönder. Visserligen får man ett helt ny spelupplevelse som ganska ordentligt skiljer sig från den man fick i Fallout: New Vegas, men när den nya upplevelsen vid nästan varje steg frustrerar och irriterar, då har man inte att göra med bra speldesign, inte enligt mig. Några timmar in i Dead Money, beroende på hur bra du är får du således tillgång till kasinot och här blir saker och ting i alla fall lite bättre.

Ledordet är dock lite, då man här kommer att få stifta bekantskap med en ny företeelse som endast sporadiskt fanns med i Village-delen av Dead Money. I kasinot patrullerar olika hologram i vissa områden och detta är en helt ny fiendetyp som inte går att besegra med vapen. Hologrammen kommer i två olika konfigurationer, dels har man stillastående hologram som fungerar som kasinopersonal vid till exempel roulette-borden eller baren och sedan finner vi patrullerande hologram som vakar över olika platser. Eftersom hologram inte direkt är fysiska personer går det såklart inte att bara ge sig på dem, istället måste du stänga av dem, eller leda om dem med hjälp av datorterminaler.

Detta är en annons:

Om ett patrullerande hologram får syn på dig kommer de att stanna upp och om du anses vara en inkräktare får du bereda dig på att få smaka på lite glödhet laserdöd. Hologrammen gör ordentligt med skada och om man inte aktar sig kan det gå ganska illa, rätt snabbt. Fördelen med dessa fiender är att om man bara håller sig undan lite, är de inget som helst problem då de patrullerar på en ganska liten yta och om du inte står framför dem, kan de inte se dig. Dock är de en irriterande faktor och jag hade mycket hellre sett riktigt fiender av kött och blod istället för dessa kreationer.

Om man ska säga något snällt om Fallout: New Vegas, är det att Obsidian här har försökt med något helt nytt. Speltiden är även den ganska väl tilltagen och jag spenderade över åtta timmar med att spela Dead Money. Det går absolut att skära ned den speltiden en timma eller två om man inte har de problem med kartan som jag hade flera gånger. För problem har jag haft, med mer eller mindre allt. Att man blir bestulen på samtliga sina vapen tycker jag alltid känns sådär lagom intressant i spel och att man här får såpass fjuttiga och tråkiga vapen att byta ut dem med känns än mindre intressant.

Att Obsidian satsar på något nytt har jag full förståelse för, jag önskar bara att de hade gett något som faktiskt hade roat mig. Dead Money har frustrerat mig ordentligt under hela resan och jag har aldrig känt under tiden jag har spelat att jag har haft roligt. Miljöerna har inte känts intressanta och den nya spelmekaniken som Obsidian har infört känns tråkig och frustrerande. Ska man säga något gott är det att Dead Money bjuder på nytt tänk och att man har en hel del att göra. Dialogerna med surgubben man jobbar för och sina kollegor innehåller en hel del intressanta detaljer kring vad som egentligen har hänt i och kring Sierra Madre-kasinot. Hela handlingen som målas upp med hjälp av datorloggar, papper och annat är även den ganska bra. Många kommer säkert att få ut mycket nöje från Dead Money, problemet här är väl bara att jag inte alls fann det intressant. Nästan bara frustrerande och tråkigt.

HQ
Fallout: New VegasFallout: New VegasFallout: New VegasFallout: New Vegas
04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+
Mycket speltid, bra dialoger
-
Urtrista fiender, horribel första halva, irriterande spelmekanik, hemska miljöer
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Medlemsrecensioner

  • JonathanJärlkvist
    Fallout: New Vegas utspelar sig tre år efter Fallout 3. Det är dock ingen riktig uppföljare, utan bara ett spel som utspelar sig i samma värld,... 9/10
  • Posevic
    Helt oberoende av hel universum, få FNV en SVAG 4(TILL PC VERISIONEN). Och detta endast pga de oändliga kaskader av(nej inte för mycket alkohol)... 3/10
  • archderp
    Ain't that a kick in the head? Jo det kan man säga. I Fallout: New Vegas vaknar man upp utan någon vetskap om vem man är, vart man är eller... 9/10
  • magnre
    Spelet skulle fått en 10:a om det inte var så buggigt. Spelade först genom det på Ps3 och det gick smärtfritt, sen nu har jag skaffat det även... 9/10
  • killermm
    I det här spelet tillverkar man sin egen gubbe och det är rätt kul. Man möter typ djur och sånt som är mycket mycket större än vad dom är i... 6/10
  • Nordanvinden
    Postapokalyps på högsta nivå Efter en omskakande introscen där du avrättas, skjuten i huvudet på nära håll så vaknar du upp hos en... 9/10
  • Dirtycat
    *Boom headshot*, WTF! Ska verkligen ett spel börja så undrar Dirtycat? Ja, ett mästerverk kan böra så... Det är något med New Vegas som man... 10/10

Relaterade texter

1
Fallout: New Vegas - Lonesome RoadScore

Fallout: New Vegas - Lonesome Road

RECENSION. Skrivet av Jesper Karlsson

Kuriren i Fallout: New Vegas har en sista resa att bege sig ut på och denna gång finner han en person som är nära kopplat till hans egna öde. Vad är det som gömmer sig i The Divide egentligen?

3
Nu kan du spela Fallout New California

Nu kan du spela Fallout New California

NYHET. Skrivet av Andreas Blom

Det finns ett flertal ultraambitiösa mod som i detta nu håller på att utvecklas för olika Fallout-spel. Bortsett från Fallout Cascadia och Fallout Miami (som båda bygger...



Loading next content