Ghost Trick: Phantom Detective

Ghost Trick: Phantom Detective

Love har svävat runt som en blå låga och försökt ta kontakt med den levande världen. Nu är han tillbaka för att berätta om upplevelsen som tillfälligt avliden

Ibland dyker det upp en oväntad liten pärla som jag helt missat att hypa upp mig inför. Ghost Trick är ett sådant spel. Ett spel som jag till och med kände lite misstänksamhet inför när jag kastade mitt första öga på förpackningen. Föga visste jag då att jag snart skulle få spela ett av de mest intressanta och överraskande DS-spelen på länge.

Du vaknar upp utan minnen. Hört den förut? Redan på väg till byns årliga fest för att träffa en sårbar tjej med magiska krafter och upptäcka att du spelar en nyckelroll i världens öde? Nej, detta är ingen standardiserad rollspelssaga från Japan, även om både huvudpersonens galna frisyr och minnesförlusten antyder just detta. I själva verket har du inga minnen eftersom du är död. Som en sill.

Kvar finns en utomkroppslig livsgnista och nyfikenhet. Vem är jag, varför är jag död, vem tog kål på mig och kan jag få det ogjort? I de dödas värld är kommunikation med de levande en komplicerad historia. Tur då att död materia kan påverkas.

Det är just detta titeln anspelar på. "Spöktrick" är helt enkelt förmågan att manipulera saker i omgivningen. Ett hjul kan sättas i rullning, en lampa kan tändas och en bilstol kan fällas fram och tillbaka. Genom att påverka saker och ting kan ens ande röra sig runt och samla information om världen.

Så börjar ett deckarspel med fokus på pussel. Den sammanfattande berättarrösten är ens egen, precis som i en klassisk deckarfilm. Känslan är en väldigt färggrann noir, en retro deckare med humor. Snart visar det sig att huvudpersonen inte är den enda som fått påhälsning av liemannen. Anden stöter på ett lik och plötsligt får man användning för nästa "spöktrick".

Om livsgnistan rör vid en nyligen avliden människa (eller väldigt fluffig hund) får man möjligheten att uppleva likets sista minuter i livet. Det gäller att försöka påverka utfallet. Tiden spolas tillbaka och man får fyra minuter på sig att spotta ödet i ansiktet. Kanske man måste tända en spotlight för att blända en krypskytt. Eller locka offret att gömma sig innan mördaren knackar på dörren. En utmaning för en stackars nyavliden själ som simmar runt med begränsad rörelseförmåga utan att kunna göra sig hörd.

Telefoner visar sig spela stor roll för rörligheten. Genom att fästa sin ande vid en telefon medan den används låses nya områden upp som alla visar sig ha stor inverkan på det stora mysteriet. Genom telefonledningarna kan man röra sig fritt mellan alla områden i spelet.

Efterhand som man kommer längre in i berättelsen börjar man förstå att precis allting hör ihop. Lik staplas på lik och själv får man gå in för att bringa reda i den kletiga röran. Det finns kopplingar mellan allt som sker, även om det är svårt att se exakt vilka pusselbitar som passar in var. I takt med att jag blir varse att berättelsen är välskriven blir jag också mer och mer intresserad av att få reda på vad som väntar bakom nästa hörn.

Jag måste ägna lite tid åt att hylla animationerna i spelet. De är helt enkelt otroligt uttrycksfulla och levande. Karaktärerna släpar, hasar, dansar eller snurrar fram och alla har personlig stil och uttryckssätt. Det är dramatiskt, överspelat och supercharmigt. Dessutom har alla man stöter på i spelet mycket karisma och det går inte att blanda ihop två karaktärer eftersom alla är så utstuderade.

Stegen måste höjas så att jag kommer åt en lampa, men samtidigt måste jag passa på så att jag kan flytta min ande till bollen som studsar förbi innan det är försent att hoppa in i kockens hatt. Samtidigt tickar tiden ned och jag har ingen aning om hur jag ska göra för att förhindra det dödsfall som kommer att inträffa inom bara några sekunder. De pussel som går på tid kan snabbt bli lite stressande. Ändå är svårighetsgraden ganska låg. Det blir mycket "trial and error", men varje misslyckat försök lär mig något nytt. Och jag måste spela vidare. Jag måste få reda på vem min mördare är.

Ghost Trick: Phantom DetectiveGhost Trick: Phantom DetectiveGhost Trick: Phantom DetectiveGhost Trick: Phantom Detective
8 / 10
+