Mad Skills Motocross

Mad Skills Motocross

Att fräsa runt på vildsinta skrevraketer och utföra matiga tricks låter ju helt klart roligt, Mad Skills Motocross dras dock med ett par grundläggande fel

Jag gillar racing på två hjul jag, allt från de tidiga spelen som Mach Rider, Excite Bike till franska Delphines utsökta Moto Racer-serie och även Motocross Madness-spelen, Joe Danger, har tvåhjuligt vansinne roat mig stort. När jag således skulle börja spela Mad Skills Motocross var intresset på topp. Sidscrollande, fullt med stunt och med en hel del fysik som tvingar spelaren att hålla tungan rätt i mun.

Du tar rollen som motocross-förare och du ska kämpa dig genom ett antal divisioner med dina kunskaper i sadeln. Upplägget är ganska enkelt, du gasar och bromsar med två knappar på vänster sida av Ipadens skärm, på höger sida justerar du din kroppsvikt på motorcykeln och du använder även hoppfunktionen här. Nästan direkt dyker mitt första problem med Mad Skills Motocross upp och det är nämligen spelkontrollen. Då knapparna är ganska små tenderar man att stundtals missa dem när man försöker justera sin hastighet eller kroppsvikten.

Jag kan inte ens räkna alla de gånger jag har försökt att justera min kroppsvikt åt ena hållet, bara för att trycka åt andra hållet och sedan blir det pannkaka av hela alltet. Med lite större knappar eller kanske ett annat system för spelkontrollen hade det blivit lättare att spela Mad Skills Motocross. Men när det väl fungerar är det ett hyfsat underhållande spel som stundtals bjuder på maffiga tricks och enorma hopp. Allt eftersom du avancerar i divisionerna får du ta dig an större utmaningar och redan till en början blir det överraskande svårt. Det gäller att kontrollera sin förare och motorcykel med största precision och förbered dig på att du kommer att få starta om sisådär 9000 gånger innan du är färdig.

Fysikmotorn känns dock lite väl fladdrig och ofta finner jag att jag blir allt för hårt straffad för de manövrar jag försöker göra. Grafik och ljud är inget att hurra över direkt och baneditorn som finns med i PC/Mac-versionen finns inte med här, man kan inte heller spela mot andra personer vilket egentligen begränsar det hela till dig som vill slå dina kompisars poäng via sociala medier såsom Twitter och Facebook. Varje gång du klarar av en bana har du möjligheten att dela ditt resultat med omvärlden och än så länge är detta det enda sätt du kan tävla på.

Med en mindre känslig fysikmotor och med bättre spelkontroll hade Mad Skills Motocross kunna bli riktigt bra. Nu är det lite för svårt för min smak och det är inte alltid utmanande på grund av god speldesign, utan snarare brister. I sina goda stunder är Mad Skills Motocross riktigt kul och när man river av ett svinfett megahopp och blåser förbi sin motståndare med hjälp av god teknik stortrivs jag. Men oftast stör jag mig på spelkontrollen och jag kan bara spela i korta stunder utan att bli irriterad på riktigt. Mad Skills Motocross skulle kunna vara så mycket bättre tyvärr, nu är det mest medelmåttigt.

Mad Skills MotocrossMad Skills MotocrossMad Skills MotocrossMad Skills Motocross
5 / 10
+