Test Drive Unlimited 2

Test Drive Unlimited 2

Eden Games släpper äntligen uppföljaren till en av denna generations tidiga bilhöjdare. Mycket fokus ligger på att skapa en massiv onlineupplevelse med mycket lyx och yta. Men hur är känslan bakom ratten?

Nästan fem år har gått sedan Test Drive Unlimited svepte in som en sportig fläkt och fickparkerade sitt fria spelupplägg i våra konsoler. Frihetskänslan var ett välbehövligt tillskott och skapade en alldeles egen liten nisch för Edens körsimulator. Sedan dess har konkurrensen hårdnat och det rejält. Motorstorm, Forza 2 och 3, Race Driver Grid, samt Gran Turismo 5 är namnen på några av dagens tuffaste utmanare. Frågan är alltså om Test Drive Unlimited 2 är fem år snyggare, friare och bättre än sin förlaga.

De första trevande minuterna i Test Drive Unlimited 2 ger mig dock onda aningar om min stundande upplevelse. Dessvärre visar sig samtliga också vara befogade. Det som skrämmer mig först är hur jag får knata runt i en förstapersonsvy modell nittiotal, istället för att använda smidiga menyer.

Jag må vara känslig på den punkten, men det sista jag behöver är en tredimensionell promenad mellan mig och gaspedalen. Vidare tycks platta karaktärer, fluffiga frisyrer och attitydstinna kläder stjäla fokus från själva körupplevelsen. Slutligen gryr en oro över att körglädjen ska vara så begränsad att den förra farhågan inte är så allvarlig i slutändan. Men några negativa intryck i all ära, det överlägset viktigaste är ändå körkänslan. Kanske är den inte så tokig? Innan den demonstreras i sin fulla prakt är det dock dags att ta körkort.

Alla körkort tillhör en av tre huvudkategorier, Asphalt, Offroad och Classic. Dessa är i sin tur indelade efter hur väl bilarna presterar. Bland de mer eftertraktade fartvidundren finns svenska Koenigsegg CCXR Edition och den ytterligare lite monstruösa Bugatti Veyron. Bland övriga modeller märks Ferrari Enzo, Jaguar E-Type, Aston Martin V8 Vantage och Nissan GT-R.

Sammanlagt finns det nio olika licenser. Nio olika bromsklossar mellan mig och berömmelse. När jag väl avlagt gas- och bromsexamen får jag i mästerskapen känna på ett halvdussin olika grenar som ständigt körs mot samma sju färglösa motståndare. I sina bästa stunder är det hela mycket angenämt, speciellt i tighta lopp på händelserika banor. Dessvärre kommer dessa bästa stunder med lite väl långa mellanrum. Istället gör medioker bilfysik, dålig fartkänsla, anonyma motorljud och korkad artificiell intelligens att de där riktiga höjderna aldrig nås. Speciellt de för tvåan nya offroad-inslagen är något av en besvikelse.

Visst är det ofta kul att fara fram i hög fart längs vindlande grusvägar, men svårighetsgraden är i regel inte värre än att en segermarginal på tio sekunder enkelt bärgas utan att någonsin lätta på gasen. Också visuellt är Test Drive Unlimited 2 undermåligt. Vissa bilar kan vara snygga i rätt vinkel, men omgivningarna går ifrån godkända till klart fula.

Grafiken är funktionell, men underlägsen spelen jag nämnde tidigare. Faktiskt är grafiken inte särskilt mycket mer imponerande än i föregångaren från 2006 - ett underbetyg så tydligt som något. Musiken däremot är helt okej, det snåla utbudet till trots. Radion är uppdelad på rock och elektronisk musik och båda halvorna innehåller en överraskande halt pigg och trevlig musik, inklusive mina nya favoriter i Dum Dum Girls.

Utöver problemen med själva bilkörningen är den andra stora plumpen i protokollet hur Test Drives största kännetecken, friheten, fått sätta sig ordentligt i baksätet. Tydligast blir det kanske i och med de viktiga tävlingarna, som alla är ihopbakade till en rad olika mästerskap. Istället för att jag kan glida runt och njuta av omgivningarna, se nya miljöer och kanske halka in på en rolig tävling så vet jag hela tiden med mig att de nästkommande sju tävlingarna alla finns samlade i ett nav elva kilometer söderut. Det gör att all den tid jag lägger ner på att friåka bara känns som en lek, som att jag bromsar klättringen uppåt i rang och rikedom.

För att lindra den här inrutningen något så finns ett erfarenhetssystem som bygger på att belöna mångsidighet. Din karaktär kan gå upp femton nivåer i vardera fyra kategorier - tävlingar, samlande, upptäckande och social interaktion, för sammanlagt 60 nivåer. Att levla kan bjuda på stora belöningar, som att låsa upp den andra ön, men skänker oftare mindre bonusar i stil med fler uppgraderingsmöjligheter för bilarna eller en annan personlig titel.

Men som tur är trängs även det ständigt närvarande onlineläget om utrymmet. Befinner jag mig på rätt ställe är en nätutmaning bara några knapptryck borta och hela det här upplägget som MMO-racingspel fungerar ganska hyggligt, även om det inte är någon jättehöjdare. Vad som däremot är riktigt trevligt är det mer styrda onlinespelandet i form av bildande av klubbar för prestigekamper med rivaliserande grupperingar. Bland spelformerna sticker särskilt Follow the leader ut, där ett koppel bilar ska ta sig genom en serie checkpoints, men bara den som är ledare för tillfället ser nästa mål.

Finns det inga ordentliga styrkor då? Tja, det beror ju på hur man ser på saken. Den som vill lacka sin bil, byta kläder femtio gånger, klippa sig, åka till plastikkirurgen och liknande har att göra i veckor. Själv är jag inte ens måttligt intresserad. Över huvud taget handlar mycket om yta. Inte bara om att polera sin egen karaktär, utan också ytliga skade- och smutseffekter på bilen.

I en tävling går det utmärkt att leka flipperkula mellan karosser och vägräcken - gamla pärlan spinner ändå vidare precis lika fint. Och skulle skönheten smutsas ner kan man alltid vänta på regn. Men för den som inte kan vänta finns möjligheten att åka till biltvätten, där tre lättklädda polygonvåp putsar upp åbäket för en stadig slant.

Nej, sammantaget är detta en besvikelse. Grafiken är jämförbar med föregångarens, upplägget för tävlingarna är sämre och alternativen i butikshyllan är tiofalt bättre nu än för fem år sedan. Att irritationsmoment som garagen - att byta bil kan ibland kräva transport till flygplatsen, gå runt i 3D-miljö, mellansekvens, hoppa till hus, vandra igenom hus och bort till garage, och sedan upprepning vid flygplatsen, inte sorterats bort är väldigt talande för de gapande bristerna i speldesign. Det är istället det smarta onlineläget som ger Test Drive Unlimited 2 det mesta av existensberättigandet. Men visste hade jag hoppats på mer.

Test Drive Unlimited 2Test Drive Unlimited 2Test Drive Unlimited 2Test Drive Unlimited 2
6 / 10
+
Beroendeframkallande bilsamlande, stundtals sköna tävlingar, godkänt onlineläge
-
Medelmåttig grafik, dum design, bristande frihet, horribelt gränssnitt

Petter Hegevall
Jag hade verkligen hoppats på mer. För idén är ju fantastisk. Ett bilburet onlinerollspel är ju på papperet mitt drömspel. Susa runt med nedcabbad Ferrari, snacka med likasinnade, delta i tävlingar, inreda sitt hus och bara... njuta av en livs levande onlinevärld. På papperet är Test Drive Unlimited-spelen det bästa tänkbara. I praktiken haltar de, dock. Grafiken känns gammal, spelets krångliga gränssnitt andas lågbudgetproduktion och bilfysiken hamnar någonstans mellan hemsk och medioker. Under ett par onlinerace mot Christofer och Jesper skimrar spelet till. Vi njuter av sommarsolen på Ibiza, sladdar runt kröken nere vid den västra strandens kant och slåss om förstaplatsen. Just då, är TDU2 briljant. Men för det mesta är det bara ytterst medelmåttigt. 6/10

• AG Jati
    När man kört klart ytterligare ett racingspel i Hawaiis soldränkta gator står man klart för sig att Atari haft mycket bättre dagar. Inget... 5/10
  • erikolof