Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
RECENSION

DEAD SPACE

Dead Space intar Iphone och Ipad och skräckmästaren Jesper Karlsson har kikat efter hur väl Isaac klarar sig i bärbar tappning


Ett bärbart Dead Space är något jag inte ens hade kunnat tänka mig. Innan jag hade testat Dead Space var jag på förhand väldigt skeptisk och frågade mig själv huruvida konceptet och skräcken verkligen kunde överföras till ett bärbart format. Det är många som har försökt sig på bärbar skräck, men få som lyckats. EA har dock gjort ett ordentligt försök med att överföra sin skräckskapelse till Ios, både Iphone/Ipod Touch samt Ipad har fått egna versioner av samma spel. Titeln är kort och gott Dead Space och spelet utspelar sig strax innan händelserna i Dead Space 2. I rollen som en ny medlem av Unitology-kyrkan luras vår hjälte som anges som kodnamn Vandal att sabotera vissa funktioner på rymdbasen The Sprawl. Ni kan ju tänka er vad som händer, rätt vad det är kryllar stället av hungriga Necromorphs och allt är bara kasst.

Nu måste Vandal försöka ställa saker och ting till rätta, lättare sagt än gjort. Så när som på karaktärsnamnet skulle detta kunna vara Dead Space 2, rakt av. Vi besöker flera miljöer som delas mellan spelen och man gör i mångt om mycket samma sak också för den delen. Du ränner runt, plockar på dig utrustning och slåss mot Necromorphs på löpande band. Det nedre vänstra hörnet styr din karaktär medan det nedre högra hörnet styr ditt sikte. Du har fri kontroll över Vandal och när du ska dra ditt vapen trycker du in nedre högra hörnet drar du ditt vapen. Så är det tänkt i alla fall då jag allt som oftast måste trycka flera gånger för att vapnet ska dras ordentligt. Om du lutar din enhet åt vänster eller höger byter du till det alternativa attacksättet, något som ibland resulterat i att du byter utan vilje om du rör mycket på din enhet när du spelar.

Detta är en annons:

Jag stör mig lite på att man inte kan röra sig speciellt långt med ett draget vapen heller. Efter några sekunder tar Vandal ner sitt vapen och du måste dra upp det igen om du vill ha beredskap i mörka passager, irriterande. När du kommer nära vissa föremål såsom skåp, lådor och liknande kan du öppna dessa med att trycka eller dra ditt finger på ett visst ställe på skärmen och vips får du tillgång till vad som fanns däri. Arbetsbänkar finns det utströsslade lite varstans där du kan uppgradera din utrustning och vapen och utrustning finner du lite här och var.

Jag är som sagt inte helt och hållet kompis med spelkontrollen och detta finner jag även i strider då det lätt blir väldigt rörigt i små utrymmen. Om man skulle hamna i närstrid med en Necromorph dyker det upp en instruktion på skärmen om att man ska dra sitt finger över skärmen och därmed kapar man den aktuella Necromorphen med en plasmasåg. Vad som är smidigt i Dead Space på Ios är att Vandal per automatik får hälsa och stasis påfyllt ganska snabbt, något som dock inte alltid hjälper då det faktiskt blir allt för rörigt och styltigt för min smak.

Grafiskt sett är Dead Space helt sjukt snyggt och verkligen ett rättesnöre för hur spel ska se ut på Ios. Visst kan det vara väldigt mycket räta vinklar, men det är ändå snyggare än de flesta andra spel där ute, lägg här till att man till skillnad från Infinity Blade och Rage HD faktiskt kontrollerar sin karaktär själv istället för att bara göra enkla kontrollinmatningar i rätt tid. Frågan är om inte Dead Space imponerar mer ändå. Skräckelementet är som mest påtagligt när man sitter med hörlurar på, men tyvärr kommer inte Dead Space på Ios i närheten av sin stationära kollega. Det blir lätt lite tamt för det mesta och även om det absolut finns tillfällen då jag hoppar till, är det inte alls lika frekvent som i Dead Space på PC och konsol och Dead Space 2.

Dead Space hade dock kunnat vara så mycket mer, så mycket bättre. Jag finner mig bli snudd på motarbetad och frustrerad väldigt ofta. Spelkontrollen är helt enkelt inte speciellt bra och när jag vill göra en sak, då vill spelkontrollen ofta göra en annan, väldigt irriterande. Lägg här till att ljudeffekterna inte riktigt är så bra som jag skulle vilja ha dem och ett lysande skräckspel blir en skugga av vad det hade kunnat vara. Dead Space är godkänt, men du måste lära dig spelkontrollens egenheter och dessutom besitta en ängels tålamod. Ett vackert och läckert spel som tyvärr är snyggare än det är bra.

Dead Space IOSDead Space IOSDead Space IOSDead Space IOS
05 Gamereactor Sverige
5 / 10
+
Fantastiskt snyggt, snygga miljöer, likt sin föregångare
-
Tafflig spelkontroll, halvblek skräck, röriga strider

Medlemsrecensioner

  • Stormtrooper
    Spelet är testat på en iPad. Mobilversionen av Dead Space är ingen portning av originalspelet till iOS utan är en egen historia som utspelas före... 9/10
Detta är en annons:
BETA +