See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Kingdom Hearts Re:coded

Kingdom Hearts Re:coded

Innan vi knappt hunnit spela klart det fenomenala Kingdom Hearts Birth by Sleep så har ytterligare ett bärbart spel i serien dykt upp. Fortsätter serien hålla samma höga kvalité även denna gång? Viktor har svaret

Kingdom Hearts-serien växer så att det knakar. Bara några få månader efter att det absolut fantastiska PSP-spelet Kingdom Hearts: Birth by Sleep släppts, så dimper ytterligare ett bärbart kapitel ner i våra liv. Ändå tycks det som att den här serien vägrar att faktiskt gå framåt. Snarare så svansar den likt katten kring het gröt runt sina två Playstation 2-spel. Vi har fått uppföljare, nedföljare, ditföljare, hitföljare, sequels, prequels och sidequels. Square Enix har grävt tunnlar runt sitt universum och det en gång lika märkliga som mäktiga mötet mellan Disney och Final Fantasy börjar idag kännas en smula torrt. Aldrig är detta mer tydligt än i Kingdom Hearts Re:coded till Nintendo DS. En uppdaterad version av en serie mobiltelefonspel vi namn Coded, som släpptes exklusivt för den japanska mobilmarknaden.

Låt oss säga så här. Al Gore hade varit stolt. För med Kingdom Hearts Re:coded visar Square Enix oss att de är bäst i världen på att återvinna. För i Kingdom Hearts Re:coded får du verkligen söka med både ljus och lykta för att hitta något som känns någorlunda nytt och fräscht. Vill du dessutom hitta något som är värt din tid, så kan du få leta i en evighet.

Vi kan börja med storyn. Kingdom Hearts Re:coded utspelar sig strax efter Kingdom Hearts II och börjar med att Benjamin Syrsa går igenom sina journaler när han finner något märkligt. Något som inte var där innan. Något som han inte har skrivit. Det är enbart ett par kryptiska meningar men tillräckligt för att Benjamin skall känna oro nog för att visa det hela för Kung Musse. Därefter ber han Piff och Puff (skrattar ni än?) att digitalisera journalen i slottets dator. När detta väl är gjort så märker de att hela journalen kryllar av märkliga fel och virus. För att få ordning på det hela så skapas en digitaliserad version av Sora, som skickas in i journalerna för att städa upp bland virusen.

Hela historien är ganska skohornad, för att säga det snällt. Med väldigt fåniga dramaturgiska tjyvknep försöker Square Enix klämma in en historia mellan två spel i serien där det egentligen inte borde vara någon. Storyn som sådan är väldigt naiv och lite smådum i sin helhet, vilket skär sig illa mot seriens vanliga teman som växtverk och tonårsångest. Vilket förstås känns som en förlust då detta är något av det som Kingdom Hearts brukar göra bäst. Historien lånar därtill element från Gameboy Advance-spelet Kingdom Hearts: Chain of Memories i sådan utsträckning att Square Enix hade kunnat stämma sig själva för plagiat om de ville.

Eftersom hela historien går ut på att du ska återbesöka gamla spel-miljöer och rensa dem från virus och buggar så är det också precis vad du gör. I Re:coded har spelstrukturen också gått tillbaka till seriens öppna världar som fritt kan utforskas, till skillnad från det förra Nintendo DS-spelet Kingdom Hearts 358/2 days som hade en mer linjär utformning. Detta uppfattades på förhand som en god nyhet av fansen, om det nu inte vore så att allt i spelet består av återvunna platser, varav många redan använts till leda i andra delar av serien. I ett försök att piffa upp det hela så har Square Enix istället fyllt dem med olika datablock som delvis förändrar terrängen. Vilket är precis lika billigt och tråkigt som det låter.

Detta medför också att Kingdom Hearts Re:coded är det spel i serien som har tveklöst störst mängd av plattformselement i sig. Plattformselement som är inget mindre än urusla. Kameran stökar, kontrollerna bökar och så kallade hjälpmedel blir till stjälpmedel när Sora kryssar runt som en invalid jordekorre bland vad som bara kan beskrivas som högar av färgglada neon-krutonger.

Stridsmässigt så har Re:coded gjort desto fler rätt och lånat mycket från sitt betydligt bättre syskon, Birth By Sleep till PSP. Fajterna är snabba, specialattackerna spektakulära och dessutom så försöker Square-Enix ofta variera det hela på olika sätt. Vilket behövs då striderna ganska tidigt in i spelet börjar kännas lika enformiga som att jobba vid bandet och skruva på korkarna på tandkrämstuber.

Tyvärr gör inte den här variationen mycket för att striderna ska bli roligare att spela. Även om spelet plötsligt kan förvandlas till sidscrollare, turbaserat j-rpg och railshooter så hjälper inte en god idé det faktum att inget av de nya spelsystemen är särskilt välgjorda. Snarare tvärtom.

Rent visuellt är spelet tekniskt imponerande. Bland det absolut bästa som går att hitta på Nintendo DS. Men det från kommer inte den nedriga sanning som är att allt i spelet är återanvänt. Från grafiken ända ner till soundtracket så bjuder inte Kingdom Hearts Re:coded på något som helst nytt som är värt dina pengar.

Självfallet är spelet inte så dåligt om det nu skulle vara ditt första möte med Kingdom Hearts-serien (vilket delbetygen kanske skvallrar om). Då kan du gladeligen frotera dig i den underliga Disney/Final Fantasy-cocktailen som Square-Enix svängt ihop med allt vad gäller påhittiga spelsystem, vacker grafik och spännande upptäckter.

Men nu är Kingom Hearts: Re:coded knappast ett nybörjar-spel. Utan ett spel som verkligen riktar sig till veteraner av serien. Det är för tusan något så obskyrt som en Nintendo DS-portning av en serie mobilspel som bara släpptes i Japan! Spelmässigt som story-mässigt finns det inga som helst nyheter som är värdiga att spela det för. Kingdom Hearts Re:coded är ett värsta sortens slentrianspel som bara verkar finnas till för att lura trogna fanns av serien på pengar. Veteraner har därför ingenting att hämta här. Inget mer än besvikelse och brustna hjärtan i alla fall.

Kingdom Hearts Re:codedKingdom Hearts Re:codedKingdom Hearts Re:codedKingdom Hearts Re:coded
      04 Gamereactor Sverige
      4 / 10