Kirby's Epic Yarn

Kirby's Epic Yarn

Kirby byter sin vanliga superförmåga mot garnpiskning av fiender i en tygvärld. Hur fungerar Nintendos mest rosa figur i denna nya tappning? Riktigt bra, tycker Elfving som likt en kattunge hoppat på nystanet

Så jag gjorde en sökning på hur ofta jag använt ordet "garn" i en recension tidigare. Resultat: noll. Inte en trådbit i hundratals texter. Och det känns uppfriskande att använda ordet, på samma sätt som det är uppfriskande att spela Kirby's Epic Yarn. När den rosa lilla bollen anländer till Nintendo Wii har han med sig ett rejält knippe originalitet, charm och variation och jag kan bara hålla tummarna så hårt som möjligt för att spelet inte ska förväxlas med något bara för barn.

Garn alltså, om vi börjar där. Garn, textiler, knappar och blixtlås är den röda tråden som knyter ihop hela spelets värld, i allt ifrån story till grafisk design. En ond trollkarl vid namn Yin-Yarn lackar ur på Kirby, använder sin magiska strumpa (jäpp) och förvisar vår hjälte till Patch Land, bäst beskriven som en Hemtex-butik sedd genom ett kalejdoskop. Kirbys karakteristiska superkraft, att kunna äta upp fiender, är värdelös i Patch Land då killen inte längre har någon mage. I stället har Kirby möjlighet att förvandla sin garnkropp till allt möjligt, från konstanta attribut som en fallskärm eller en praktisk piska som nystar upp fiender, till UFO:n och stridsvagnar, vilket bara dyker upp vid speciella tillfällen.

Patch Land är en fenomenalt charmig värld. Allting i tygvärlden har en mjuk yta, en fållad kant, en dragkedja eller en knapp - till och med när du hoppar ned i en vattenpöl är stänket gjort av garn. Pricken över i:et är hur vi kan interagera med denna tygvärld, framförallt med Kirbys lassoattack. Precis som väggar och byggnader "viks" fram i Paper Mario-spelen kan du här "korva till" exempelvis tyget i en stenfästning genom att klänga i det. Patch Land är unikt, men den som spelat just Paper Mario, Little Big Planet och Yoshi's Story kommer nog att känna igen sig.

I början av Kirby's Epic Yarn träffar Kirby på Prince Fluff och duons samarbete leder oss in på co-op-läget, vilket är i samma sköna klass som Donkey Kong Country Returns eller New Super Mario Bros Wii. Att få dela upplevelsen är ett sant nöje och ofta blir det som roligast när man bara fjantar omkring - vare sig man fångar in och kastar iväg sin medspelare, eller när båda förvandlar sig till bil och leker chicken race.

Allra roligast blir det när Kirby och Fluff når sekvenser där de båda förvandlar sig till något oväntat, ofta enormt och kraftfullt. Vid ett tillfälle bildar vännerna en stridsvagn som täcker hela skärmen, varpå vi får gå lös på en bana proppad av fiender. Den ena styr (genom att vippa Wii-fjärren) och den andra matar ut tyg-projektiler och det är en lika absurd som skrattframkallande syn. Det finns flera liknande sekvenser (för att inte tala om de fantasifulla bossarna) men jag ska inte förstöra nöjet genom att avslöja dem.

Kirby's Epic Yarn är inte ett svårt spel. Du kan inte ens dö, i stället förlorar du bara de pärlor du skrapat ihop under banan. Luttrade plattformsproffs föredrar kanske utmaningarna i exempelvis Donkey Kong Country Returns, men det blir aldrig någonsin tråkigt. Sedan finns ju alltid möjligheten att försöka klara banorna med perfekt betyg och alla tygmärken insamlade.

Sju världar och fyrtio olika banor ger en respektabel spellängd och det är verkligen välkommet för serien, som varit i det kortaste laget tidigare. Här finns också en del sidospår som kanske inte är jätteroliga att ge sig på, men som fläskar på hållbarheten ytterligare ett snäpp. Från spelets hubbvärld kommer du åt din och prinsens egna lyor, som du kan inreda med möbler du hittar lite överallt i Kirby's Epic Yarn. Du kan också hitta vänner och bjuda in dem på en lekstund, vilket kan innebära en runda kurragömma på tid, något som kan ge dig nya tyger i belöning.

Kirby's Epic Yarn kommer garanterat att få dig att dra på smilbanden, och det av flera anledningar. Den unika världens visuella stil är en, musiken en annan och de regelbundna överraskningarna i gameplay ytterligare en. Vilken skepnad Kirby kommer att få i nästa spel återstår att se, själv tycker jag konceptet mycket väl skulle hålla för en uppföljare. Det är helt enkelt en glädje att få skriva det: garn är episkt.

Kirby's Epic YarnKirby's Epic YarnKirby's Epic YarnKirby's Epic Yarn
8 / 10
+