Svenska
Gamereactor
recensioner
Bulletstorm

Bulletstorm

Spelet som beskrivits som "the worst game ever" av lättstötta medier är i själva verket riktigt bra. Och våldsamt. I det tokröjiga Bulletstorm får du sparka mutanter i kaktusar i fantastiskt snygga världar...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

"You better fucking love this, otherwise you'll be playing military shooters for the next 20 years." Epic Games talföre head-honcho; Cliff Bleszinski, har just kikat förbi testrummet för Bulletstorm och levererat en one liner-pärla till oss. Och visst ligger det något bakom hotet. I en genre så fokuserad på realistisk krigsföring och kontemporära konfliktzoner är ett mer avspänt, käftigt, skojfriskt, orealistiskt alternativ mycket välkommet. Men det krävs mer än bara ett galet koncept för att göra ett bra actionspel. Lyckligtvis levererar Bulletstorm på de flesta punkter.

Någon gång på det glada 2500-talet blir rymdpiraten Grayson Hunt (du) och hans robotpolare Ishi Sato sparkade från hemliga armén Dead Echo, som har till uppgift att skydda Confederation of Planets, som i sin tur styrs av spelets skurk Serano. 10 år efter att duon blivit förådd av denne stygging kraschar Hunt och hans cyberpolare på planeten Stygia, en värld där allt från beväpnade mutanter till riktigt otäcka pelargoner löper amok. Tillsammans med Trishka Novak, spelets Tuffa Brud, skjuter de sig genom planeten.

Inte för att storyn spelar någon roll överhuvudtaget. Allt är självklart bara en ursäkt för att sätta miljontals kulor i mopsiga mutanter. Det tar inte många minuter av introduktion innan du är fullt upptagen med att kämpa för ditt liv och, för att glida in på Bulletstorms twist, att döda fiender så varierat som möjligt.

Konceptet stavas Skillshots, ett spelupplägg som innebär att du tjänar in poäng genom att vara så finessrik som möjligt i ditt slaktande. Att bara pumpa en grön mutant full med bly från ditt standard-automatvapen tar dig visserligen vidare i spelet, men innebär bara 10 futtiga skill-poäng. Dra åt samma fiende med cyber-änterhaken Energy Leash, sparka honom så att han flyger i slowmotion, pricka kanaljen med ett headshot och belöningen blir desto rikligare. Poängen används senare för att shoppa nya vapen och uppgraderingar.

Detta är en annons:

Till och med gamla fånga-sparka-skjuta blir snabbt en standardmanöver och till slut kommer du att leka med variationer, som att justera dina fiendeinhalningar så att du kan sparka in dem i en muterad kaktus sylvassa taggar. Pricked! dyker då upp på skärmen, något som ...gör en glad. Striderna är fantastiskt brutala, genomtänkta och framförallt varierade.

Alla 131 skillshots har vitsiga/brutala namn som Gag Reflex (skjut någon i halsen) eller Rear Entry (behöver jag förklara?) och att se dessa dyka upp första gången leder till många skratt. En Man Eater, en köttätande växt stark nog att mumsa i sig en helikopter, får ett komiskt slut när jag slungar en explosiv tunna framför den. Växten misstar den för mat, slurpar i sig den med Yoshi-snabb tunga och sprängs i bitar. Bad Digestion! ploppar fram, fler skillpoints ramlar in och jag får ett gott skratt. Jag skulle gärna räkna upp fler liknande situationer, men halva nöjet är att upptäcka dem själv.

Flera små detaljer håller engagemanget uppe genom hela karusellen. Att gå armgång genom vältajmade axelknappstryckningar ger poäng, likaså att hålla in en av dem för att vända blicken mot viktiga saker i omgivningen. När attackhelikoptrar börjar göra livet surt för dig kan du haka fast dem med din greppsnara, varpå ett sekundsnabbt minispel dyker upp där du ska stanna en markör inom en viss zon för att attacken ska lyckas (snarlikt omladdningssystemet i Gears of War).

Här finns en del för den tvångsmässiga samlaren också. Att spränga Newsbots, små fjantiga R2-D2-liknande nyhetsuppläsare, är ett nöje och deras irritationsfaktor gör att jag inte kan vila förrän alla har gått i bitar. Du kan också hitta och klunka i dig flaskor med alkoholhaltiga drycker, något som försämrar Grayson Hunts syn och balans rätt kraftigt, men som (förstås) kan leda till fler skillshots.

Detta är en annons:

Antalet bössor är inte enormt, men det passar mig alldeles utmärkt. Du viftar bland annat en enklare pickadoll, ett maskingevär av standardtyp, en trippelpipig hagelbrakare och ett krypskyttegevär där du får styra kulan själv. Alla vapen har en unik superattack vilket varierar pepprandet bra. Exempelvis kan du göra fiender till skelett med automatvapnets charge-skott, vilket motsvarar smärta från 100 simultana kulor. Din Energy Leash har en riktigt tillfredställande attack som flåsar ned en enorm energiboll i marken, vilket får halvdussinet fiender att flyga 30 meter upp i luften. Vapnen kan laddas upp när du hittar så kallade Dropkits, en slags vapenaffär samt förteckning över alla skillshots du hittat.

Bulletstorm är på köpet riktigt snyggt, och trots höga förväntningar lyckas det få till en hel del wow-ögonblick. Tekniskt är det ett smärre underverk och när det är Epic som håller i trådarna är det heller ingen överraskning. Överlag skarpa texturer, bländande (i dubbel bemärkelse) ljussättning och stabila skärmuppdateringar även under de värsta slagen gör att du vill stanna kvar i Bulletstorm länge. När urtjusigt vatten sprutar kring enorma dammhjul, när solen bländar mig och kastar långa skuggor från mina medkombatanter, ja då kan jag inget annat göra än att bara gapa åt Unreal-motorns potential.

Färgpaletten påminner om en tropisk drink gjord på färska frukter. Här finns turkos-rosa himlar, starkt solsken, glimrande vatten och palmer. Tankarna går till spel som Enslaved och Just Cause 2, men i en krispigare variant. Det är ett mycket uppfriskande alternativ till Gears of Wars gråbruna miljöer och passar det mer avspända konceptet perfekt. Tro mig när jag stannat upp flera gånger bara för att njuta av utsikten. Ishi får ropa "come on!" bäst han vill.

Visuellt är Bulletstorm dessutom väldigt "nära". Fiender täcker regelbundet skärmen och stannar där någon sekund i slowmotion, tack vare din trogna änterhake. Textraderna som dyker upp efter en skillshot gör dessutom bärsärkargången tydligare än om du bara pepprar på avstånd. Intrycket blir arkadigt och det märks så att säga att man spelar ett spel - men absolut inte på ett dåligt sätt.

Några få irritationsmoment finns, men de är så obetydande att de nog ska rymmas i ett stycke. Karaktärerna är småtråkiga, trots försök till komiskt smågnabb. Ett par till mega-bossar hade inte skadat. Och ibland känner jag mig lite väl slussad mellan slagfält, även om detta är ett spel som faktiskt tjänar på att vara linjärt.

Bulletstorm har inte samma fokus på multiplayer som till exempel Gears of War 2, men här finns ändå en hel del att hämta. Det finns två huvudsakliga spellägen, Anarchy och Echoes. Den förstnämnda och roligaste är en Horde-variant där du och tre medspelare tar dig an allt svårare grupper av fiender. Det handlar inte så mycket om att överleva som att samla poäng, dock, helt i linje med resten av Bulletstorm.

Anarchy-matcherna blir väldigt kaotiska men jag gillar hur man tvingas samarbeta för att få till speciella grupp-skillshots. Flera spelare som hakar fast en fiende och drar åt olika håll - "Tug-o-war" - är en favorit. "Om Nom Nom Nom" likaså, en skillshot som innefattar en hungrig dinosaurie.

Echoes kan egentligen inte klassas som ett multiplayerläge utan mer en poängbaserad enspelarlek där målet är att samla så många skill points som möjligt. Här finns topplistor online där du kan jämföra dina high scores med andra Bulletstorm-fans och som gissat är Youtube redan proppat med galna rundor och lika galna poäng. Arkadigt, som sagt. Ärligt talat är Echoes ett spelläge jag tröttnade fort på, men jag kan förstå tjusningen med det.

När Bulletstorms eftertexter rullat känner jag mig lättad, av olika anledningar. Först och främst känner jag mig inte ett dugg lockad att begå vålds- eller sexualbrott. Det andra handlar om vad Cliffy B sa till oss, att actiongenren faktiskt behöver den här typen av spel. Även om jag har hundratals Black Ops-timmar i bagaget är det en lättnad att spel som detta utvecklas. Allt behöver inte vara gravallvarligt och brungrått för att vara underhållande. Det räcker så bra med en välriktad spark och några muterade kaktusar.

HQ
BulletstormBulletstormBulletstormBulletstorm
08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Konstant action, varierade strider, coola bossar, färgglad och knivskarp grafik, roligt skillshot-system
-
Småfattig multiplayer, trista huvudpersoner, stundtals enformigt
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

En andra åsikt

Daniel Steinholtz
Att tonen i Bulletstorm utformats som en direkt kontrast till Call of Duty-sfärens omedelbara allvar är definitivt något jag kan uppskatta. Att spelsystemet triggar spelaren till The Club-doftande highscore-jakter gillas också, liksom attityden, den oborstade dialogen och de galna vapnen. Det tenderar dock att bli lite för enformigt, trots visst djup i Skillshot-mekaniken. Efter ett par timmar står det klart att Bulletstorm trots allt baserats på en aningen ytlig gimmick som fungerar i korta stunder men inte riktigt håller för ett helt spel. 6/10

Medlemsrecensioner

  • Alexanders79
    Bulletstorm är skit kul älskar den galna storyn jag älskar när spel inte tar sig alltför seriöst. Förvänta er svordomar sex skämt och mycket... 10/10
  • left4lover
    Jag har just spelat klart ett av dom coolaste spelen genom tiderna. Man spelar Grayson Hunt en kille som jobbar för Sarrano. Spelet utspelar sig på... 9/10
  • Brandon Mariano
    Hej Epic och People Can Fly. Det är Duke "Balls of steeel" Nukem här. Här för att säga att ni suger! Vad är ni för slags veklingar... 7/10
  • merrymaker
    Jag måste erkänna att jag till en början var intresserad av detta spel, men bestämde mig för att inte spela det efter att ha testat... 7/10
  • ghimp
    Under PlayStation-tiden njöt jag av demos varje gång jag fick chansen, trots att demos på den tiden släpptes på skiva och var svårare att få... 9/10
  • Captian Price
    Sparka röv, fyll fienderna med bly och variera ödet för offren. Våldsamt röj i Bulletstorm! Tänk dig ett spel med häftig design, orealistiskt... 8/10
  • Themassmonster
    DICK-TITS!!! Ibland kommer de där överraskningarna, Dead Space, Batman Arkam Asylum, Borderlands mfl, jag kan även slänga in Bulletstorm i det... 10/10

Relaterade texter

BulletstormScore

Bulletstorm

RECENSION. Skrivet av Jonas Elfving

Spelet som beskrivits som "the worst game ever" av lättstötta medier är i själva verket riktigt bra. Läs Gamereactors recension...



Loading next content