De Blob 2

De Blob 2

De Blob 2 är ett stabilt plattformsspel med stor charm och mycket egen karaktär. Jonas Elfving har färglagt en hel spelvärld, igen...

Grafitti-målandet i Jet Set Radio, Musse Piggs kluddande i Epic Mickey och den magiska borsten i Okami - nej, måleri i spel är inget nytt. Men för den skull inte något som känns gammalt. Det är kul att sätta färg på virtuella omgivningar, och när vi själva får spela själva penseln - i detta fall en beslutsam bobba - är det svårt att inte ryckas med i färgläggandet.

De Blob tar återigen upp kampen mot onda företaget INKT och dess tyranniske ledare Comrade Black, som berövat hela Prisma City på färg. Inte en droppe rött, inte en fläck grönt, inte ens en sketen klutt gult går att hitta längre och alla invånare går omkring i grå kläder, bland sorgligt grå byggnader. De Blob doppar sig i närmsta färgpöl och skrider till verket.

I stora och öppna världar hoppar du om kring med De Blob och nuddar byggnader för att ge dem sina färger åter. Det är upp till dig om du vill rusa vidare till nästa storyuppdrag eller ge dig på sidoutmaningar, ett upplägg som jag verkligen gillar. Helheten är uppfriskande icke-linjär och hela De Blob 2 blir som en stor målarbok där du bläddrar till valfri sida och bestämmer hur mycket du vill skvätta omkring. Personligen dröjer jag gärna kvar och river ner förtrycket genom att till exempel sabotera statyer av diktatorn Black.

Här finns mycket att hitta, bakom skrymslen och vrår. Studsar du omkring lite extra med De Blob hittar du tidsbonusar och inspirationspoäng, förstås visualiserade i glödlampeform. Inspirationen kan investeras i förbättrade förmågor för De Blob, som en större livmätare och mer färg. Spelet blir sällan så svårt att dessa uppgraderingar faktiskt blir essentiella, men det är kul med en känsla av karaktärsutveckling i något så simpelt som ett plattformsspel.

Spelet innehåller dessvärre ett riktigt irriterande upplägg som definitivt borde ha skrotats, eller åtminstone förändrats radikalt. Ditt huvuduppdrag i de olika banorna går nämligen på tid. En timer räknar ner minuterna du har kvar i varje värld, något som innebär fenomenalt onödig stress när du är sugen på sidouppdrag. Kirrar du inte huvuduppdraget innan tiden tagit slut får du vackert spela om banan igen, och inte förrän du klarat den dyker möjligheten att spela utan timer upp.

Nog för att det är överkomligt att se banorna en extra gång. Att få beskåda ett så visuellt spel som De Blob i HD-grafik är lika trevligt som efterlängtat. Vattenfall med färger och de Pixar-liknande mellansekvenserna är det första man slås av, men man ska verkligen inte glömma bort den dystopiska designen i diktatorn Comrade Blacks monokroma världar. De håglösa arméerna, stridsvagnarna, bläckpölarna kvalar definitivt in till en "vuxen" design.

Här finns en annan småtrevlig detalj, med svag doft av Super Mario Galaxy. Ibland slängs nämligen De Blob in i 2D-banor, där vi får skutta omkring i sidled för att åka hiss, lösa enklare pussel och aktivera switchar i diverse färger. 2D-banorna fungerar halvbra: de är visserligen ett skönt uppbrott från det övriga spelet, men samtidigt saknar De Blob precisionen för att riktigt skina i en tvådimensionell miljö.

När vi ändå är inne på Mario Galaxy-inspiration finns här ett samarbetsläge som påminner om assistansen Mario fick av en medhjälpares Wii-fjärrspekande. I De Blob 2 är det Pinky som hjälper till med sin Paint Gun, på diverse sätt. Som spelare två kan du måla hus, samla in föremål och nita fiender.

Är du sugen på mer co-op kan du testa Blob Party-läget, vilket är en samling minispel som är snarlikt de utmaningar som möter dig i enspelarlägets. Blob Party är inte lika snyggt inramat som kampanjen, men bra tidsfördriv för de som vill spela på tu man hand.

Musiken är precis som i det första spelet värdig ett hedersomnämnande. De Blob 2 låter lika underbart studsigt som sist och bra musik höjer verkligen helhetsupplevelsen - särskilt när det handlar om plattformsspel. Funk, samba och karibiska rytmer blandas friskt och du lär, precis som Pinky i spelets intro, nynna med i soundtracket. Musiken är dessutom dynamisk; om du målar mer av världen eller rör dig mot nya regioner hörs nya instrumentpålägg, något som gör dig extra delaktig i spelandet. Mycket bra.

De Blob 2 är ett stabilt plattformsspel med stor charm och mycket egen karaktär. Jag hade gärna sett en lite vassare spelkontroll och att tidsbegränsningarna slängts redan på idéstadiet, men Blue Tounge Entertainment har verkligen gjort sin bobba färgstarkare än någonsin och gett honom ett finfint hem på HD-konsolerna. De Blob 2 är en humörhöjare, en lekplats och en polykrom kram som värmer bra.

De Blob 2De Blob 2De Blob 2De Blob 2
7 / 10
+
Lekfull spelmekanik, stora ytor, många uppdrag, svängig musik
-
Irriterade tidsbegränsning, lite oexakt spelkontroll

3
De Blob 2Score

De Blob 2

RECENSION. Skrivet av André Wigert

Världens gladaste målarbobba är tillbaka i en uppdaterad version till dagens konsolgeneration, och han tänker sedvanligt smeta färg på husväggar som en riktig ungdomsförbrytare. André Wigert har tillbringat ett par dagar tillsammans med vandalen och är nu redo att sätta betyg.

8
De Blob 2Score

De Blob 2