Beyond Good & Evil HD

Beyond Good & Evil HD

Mathias har återupplevt Ubisofts kultklassiker, och avslöjat sanningen i en värld byggd på lögner, propaganda och konspirationsteorier

Beyond Good & Evil var ett spel före sin tid, och anses av många vara ett extremt underskattat sådant. Det är älskat men även förbisett, och därför erbjuder Ubisoft oss nu chansen att rätta till det misstaget med det nedladdningsbara Beyond Good & Evil HD. Som titeln lovar är detta exakt samma spel som släpptes till en rad format under den förra konsolgenerationen, men denna gång är spelet i HD. Det ska dock inte ses som någonting negativt.

För dig som aldrig hört talas om Beyond Good & Evil så är det en berättelse om propaganda och konspirationsteorier. Alpha Section ligger i krig med den utomjordiska rasen DomZ, och gör allt för att skydda den fridfulla planeten Hillys och dess befolkning från fienden.

Mitt i smeten finner du den fagra fotojournalisten Jade, som tillsammans med sin farbror Pey'j inser att gränsen mellan vän och fiende är ytterst suddig. Som Jade får du gå till botten med det hela, men innan kriget kan klassas som över ska plattformsbaserade pussel lösas, fiender besegras och sanningen dokumenteras.

Beyond Good & Evil utför nämligen en rad olika moment. Linjärt blandas med öppet, fordonssekvenser avlöser plattformandet och närstrider avbryter smygandet. Spelet varierar dessa moment galant, men åtta år är en lång tid och det har hänt mycket i alla dessa områden sedan 2003. Smygandet kan vara frustrerande, stridssystemet må ha flöde men saknar djup och plattformandet kan kännas lamt efter spelindustrins parkour-revolution. Det får ett spel som var före sin tid att kännas något föråldrat.

Det ska dock inte stå i vägen för att du ska njuta av ett välpolerat och spännande äventyr, som med dagens standard är väldigt långt, varierat och innehållsrikt. Sidoaktiviteter ska låsas upp, platser ska utforskas, djur ska fotograferas och föremål ska samlas innan du kan se dig som klar. Allt som allt är detta ett väldigt Zelda-doftande actionäventyr som ingen får riskera att missa, och speciellt inte för andra gången.

En av höjdpunkterna i originalet var dess grafiska design, som verkligen får ett åtta år gammalt spel att se relativt bra ut än idag. Det underlättar även att texturerna är skarpare än någonsin och bilduppdateringen är både hög och stabil.

Med det sagt finns även problemen kvar här, och har knappast tjänat på tiden som passerat. Kameran och bandesignen kan vara enerverande, och något som kommer att följa dig från början till slut är de frekventa laddningsskärmarna. Vi har sett en radikal förbättring på denna punkt sedan generationskiftet, men samtidigt vore det nog nästintill omöjligt att gå tillbaka och justera sådant. Laddningsskärmarna må avbryta spelflödet, men gameplayet är som tur var lika kul för det.

Det finns gott om nedladdningsbara spel där ute som är lika ambitiösa som Beyond Good & Evil, och som är mer aktuella i dagsläget. Det är dock få som bjuder på lika innehållsrika äventyr som de i fullprisspel. Det gör Beyond Good & Evil HD, då det i grund och botten är just ett fullprisspel, men som nu alltså säljs för ynka 90 kronor. Är det ett spel du missat tidigare finns det ingen anledning till att fortsätta undvika det.

Beyond Good & Evil HDBeyond Good & Evil HDBeyond Good & Evil HDBeyond Good & Evil HD
8 / 10
+