Dragon Age II

Dragon Age II

Biowares mörka fantasyvärld av magi och drakar har äntligen återvänt. Med svärdet på ryggen immigrerade Viktor till The Free Marches för att leva det stora äventyret, slåss mot onda makter och skriva sin recension

När var senaste gången som du spelade ett riktigt bra rollspel? Nej, alltså. När var senaste gången du spelade ett rollspel som var så bra att det blev en del av ditt liv till den grad att du satt och tänkte på det, dess karaktärer och äventyren ni haft tillsammans, långt efter det att du egentligen slutat spela? Tänkte väl det. Ta farväl av dina nära och kära och gör kalendern ren för resten av året, för Dragon Age II är precis det spelet.

Men vi tar det från början.

En gång för länge, länge sedan, i ett land långt bort, fanns ett spel som hette Baldur's Gate. Det var ett fantasyrollspel som byggde på Wizards, för tiden, senaste upplaga av det klassiska bordsrollspelet Dungeons & Dragons. Det utvecklades av Bioware och var en enorm succé. En aria som sjöng lovet över PC-plattformens slutgiltliga överlägsenhet när det gällde elektroniska spel.

Det har gått en tid sedan dess. Biowares älskade Infintymotor har begravts tillsammans med spelserier som Baldur's Gate och Icewind Dale. TV-spelskonsolerna har tagit över spelmarknaden och PC:n har decimerats till en simpel World of Warcraft-portal. Därför blev glädjen också extra stor bland genrefans när Bioware avslöjade att de tänkte göra ett nytt fantasyrollspel optimerat främst för PC-spelarna. Dragon Age: Origins släpptes i november 2009 och blev en stor succé. Det hyllades som en lika klassisk som förnyad version av dungeon crawlern och blev snabbt ett spel som folk tog till sina hjärtan.

Så när Bioware året därpå presenterade uppföljaren Dragon Age II som ett mer konsolanpassat spel, var det många fans som tyckte att studion hade missat poängen. Dragon Age var ju en helig graal för PC-plattformen och fantasyfrälsta. Att Bioware nu till synes skulle överge sin kärnpublik till förmån för en hoper Call of Duty-spelare tog många som en skymf direkt ut ett vikingaepos.

Efter att ha spelat Dragon Age II kan jag dock, med handen på hjärtat, säga att Bioware inte har övergivit någon alls. För hela Dragon Age II är som ett enda stort vackert manifest över hur Bioware som utvecklare varit en ständig ledstjärna inom den här spelgenren. Hur de har bemästrat allt från klassiskt grottröjande såväl som episka ballader och nu väljer att springa med huvudet först rätt in i framtiden. Dragon Age II är inte ett avsked så mycket som det är den naturliga fortsättningen på den här genrens utveckling, och Bioware har ritat ut vägen med stor noggrannhet.

För Dragon Age II är ett rollspel där du faktiskt rollspelar! Jag vet, det låter inte klokt, men så är det. Bioware har dumpat allt det igenväxta matematikvurmandet som slammat igen den här genren under årens gång och istället mejslat fram en vrålande sportbil byggd på ren narrativ råstyrka. Här finns karaktärer så fantastiska att de förtjänar ett eget kapitel i Bibeln, berättelser så välsvarvade att de känns som en regnbågssil av känslor rätt in i blodomloppet och dilemman så komplexa att de kommer få dig att i timmar kvida likt en ångestfylld ynkling framför skärmen.

Dragon Age II är både snabbare, hårdare och skitigare än sin föregångare. Det nya stridsfokuset passar som handen i handsken när Bioware målar upp en fantasysaga i mer mörka paljetter. Striderna är mer ösiga än en Slip Knot-video med slaganfall, med magier som exploderar, monster som vrålar och hjälten Hawke som gång på gång duschas röd av hemoglobin. Vissa fans av det första spelet, Dragon Age: Origins, har kallat det nya stridssystemet för "nerdummat". Jag kallar det för sabla grymt. Istället för att Biowares designers tror att vi år 2011 ska orka plugga in fienders attackradie, hälsopoäng och favoritfärg så har de givit oss ett grymt stridssystem som förlitar sig på blixtsnabb taktik och ännu snabbare reflexer. Och det är vansinnigt roligt.

Den enda egentliga kritik jag har mot det nya spelsystemet är att det kanske håller spelaren lite väl mycket i handen. Det går inte att nischa sitt yrke lika mycket som förut eller variera sina attribut-poäng då alla karaktärer ändå slutar upp på samma sätt. Om du nu inte vill ha en helt värdelös karaktär det vill säga. Vilket tyvärr tar bort en dimension av spelmässigt djup som Dragon Age gärna kunde haft kvar. Ironiskt nog visar det också att Bioware fortfarande kanske har ett lite för nära förhållande med Dungeons & Dragons, som gjort exakt samma sak i sin senaste (4:e) upplag av bordsrollspelet med samma namn.

Det går att kalla det för en "konsolifiering" av serien men det är knappast något som Bioware skall kritiseras för. Tvärtom så borde de hyllas med skumpa och konfetti. Skillnaderna mellan de olika versionerna har den här gången minskats ner till direkta väsentligheter. Eftersom den nya spelbarheten är anpassad efter konsoler så skänks en naturlighet i spelandet som inte fanns i Origins. Det är omtänksam prioritering som gör att ingen riskerar att få en stympad spelupplevelse. Därmed inte sagt att om du har en ordentlig PC, så skall du förstås skall spela Dragon Age II på den. Hela den audiovisuella presentationen hoppar upp ett snäpp och kombinationen mus och tangentbord är fortfarande överlägsen för multipla kommandon och för bäst översikt i stridigheterna.

Presentationen i Dragon Age II är inget mindre än utsökt. Runt varje hörn finns något att förundras över. Något episkt att upptäcka, en saga att uppleva eller ett liv att förändra. Trots att fantasyklichéerna av alver och dvärgar staplas högre än påläggen i en Dagobertmacka, så lyckas Bioware trolla fram en helt egen atmosfär och stämning. De ger oss ett sagoland på prozac med korrupta makter, xenofobi och häxjakter.

Det är en värld där gott och ont inte längre finns, så därför har Bioware också skippat de sedvanliga mätarna för svart och vitt. Istället lämnas du nu som spelare med ännu fler val och möjligheter att utforska nya nyanser av grått. Dina val ställs sedan i förhållande till dina kompanjoners åsikter och ideologier som avgör om du är deras vän eller rival. Plötsligt så kan dina beslut därmed få dubbla konsekvenser när dina kompanjoners åsikter går i kors. Vilket skänker spelet en helt ny tyngd och komplexitet som ofta lämnar dig som spelare i ett kittlande limbo av beslutsångest. För du bryr dig om de här personerna. Genom sitt fantastiska röstskådespeleri och det mästerligt komponerade manuset så blir de levande. Det hela leder till att Dragon Age II i sina bästa stunder blir en moralisk spegel där du i slutändan kanske rentav får lära dig något om dig själv och växa som människa. När var senaste gången ett spel gjorde det med dig?

Sammanfattningsvis så är Dragon Age II ett spel så magnifikt att jag bara vill krypa ihop i böneställning framför det. Spelar jag inte huvudstoryn så kan jag ägna timmar åt att bara snacka skit med dvärgen Varric, gapa över staden Kirkwalls snorsnygga design eller fundera på hur jag ska spela igenom det oändliga äventyret nästa gång. Så där har ni det. Bioware har gjort det, igen. De har inte övergivit någon utan istället visar de oss att utveckling är precis vad den här genren behöver, snarare än att nostalgiskt tillbakablickande. Är du ett fan av rollspel så är du skyldig dig själv att spela det.

Dragon Age IIDragon Age IIDragon Age IIDragon Age II
9 / 10
+