Ett år har förflutit... För tolv karga månader sedan försedde spelsmederna Runic Games rikets marknadsplatser med sin leksak Torchlight, som förströdde folk i både slott och koja. Men det knarrades hos vissa, ty räderna i underjorden kunde bara avnjutas av PC-ägare. Som fredsgåva har nu Runic släppt en Xbox Live Arcade-version. And there was much rejoicing.
Nu som då handlar det om Diablo-liknande underjordskneg; din hjälte bunkrar upp i en by och tar trappa efter trappa ned i allt farligare dungeons för att visa monster var skåpet ska stå. Och var pistolskott, svärdklingor och klubbspetsar ska sitta. Redan under de första stegen i byn Torchlight, byggd nära en gruva med eftertraktade mineralen Ember, märks det att detta är en genomarbetad titel. Ambitionerna och produktionsvärdet är betydligt högre än i många dussinspel på Xbox Live Arcade.
Allt är i mindre skala dock, precis som prislappen. Här finns bara tre klasser att välja bland: Destroyer (köttig krigare), Vanquisher (smygig pilbågsskytt) och Alchemist (magikunnig trollkarl). Ett antingen katt- eller hundliknande husdjur får du också med på färden. Storyn tar bara snäppet mer plats än den i en kokbok, men jag har absolut inget emot en barnportion av handling för att kunna hoppa direkt till väsentligheterna.
Här finns gott om quests att åta sig och de kretsar från allt kring att hjälpa storyns huvudkaraktärer till företagsamma bybor som vill hitta och sälja dyrbarheter från underjorden. Känslan av att kila upp till jordytan efter långa bataljer känns klassiskt tillfredställande, lusten att ta en till sväng bland monstren likaså.
En stor del av lockelsen stavas förstås loot. Här finns en jädra massa sånt; mängder av krigsbyte att plocka från de livlösa fiendekropparna - såväl skräpiga läderbälten som sällsynta superbössor. Det är ett nöje att sälja de förstnämnda, utrusta sig själv med de senare och använda identifierings-scrolls för att ta reda på vad fasen den där märkliga ringen du nyss hittat egentligen har för effekt.
Erfarenhetspoängen trillar in fort under de första fem av cirka femton timmarna med Torchlight och jag dör inte en enda gång. Det kan kännas lite trist att bossar med namn som Jeppa the Indestructible dunsar i marken så fort jag bara viftar mitt husdjurs stamtavla mot dem, men å andra sidan ger det en trivsamt välvillig start i spelet.
Allt är lättstyrt och övergången från PC till Xbox 360 har gått fint. Du lär hamra mest på X-knappen, vilket aktiverar standardattacken och du kan tilldela axel- och ansiktsknapparna funktioner som trollformler. Att pilla i menyer görs kanske bäst med mus, men scrollandet med styrkorset irriterade mig aldrig nämnvärt.
Torchlight kan varmt rekommenderas till dig som gillar genren. Ett co-op-läge hade varit mums, lite mindre repetition likaså (det är dock aningen oundvikligt för denna speltyp), men överlag är detta en titel där du får mycket spel för slantarna. Iväg med dig nu, ner i gruvan och slakta skelett och leta dyrbarheter.