MotoGP 10/11

MotoGP 10/11

Monumental gör sitt andra försök med den officiella MotoGP-licensen och under ytan har det hänt en hel del sedan det förra spelet, släpp lös ditt prestandamonster på banan i år igen

Jag viner ner för den mörklagda Losail-banan i Quatar. Omgivningen har mest förvandlats till ett suddigt töcken upplyst av stora strålkastare. Farten är hysterisk och när kurvan närmar sig tänker jag tillbaka på hur det var förra året. MotoGP 09/10 var ett motorcykelspel där en otroligt förlåtande fysik gjorde hela spelet för enkelt. Min vana trogen drog jag lite i bromsen och försökte svänga in, bara för att finna mig själv fortsätta rakt fram. I en bra bit över 200 blås får min vansinnesfärd ett plötsligt stopp i form av en high-side. Det är nästan så att jag hamnar i omloppsbana när jag flyger av motorcykeln.

Nu sitter jag här igen med ännu ett motorcykel-spel som får en årlig uppföljare. Som de flesta av er vet kan saker och ting gå lite på rutin när man sätter sig med ett spel som för ett knappt år sedan såg precis likadant ut och vars nycker och utmaningar man redan har bemästrat. Döm om min förvåning när jag försöker spela MotoPG 10/11 på samma sätt som jag försökte spela MotoGP 09/10. Det går liksom inte. MotoGP 10/11 är inte alls lika förlåtande och enkelt som sin föregångare.

När jag startar upp Monumentals nya motorcykel-spel väljer jag lite nonchalant den näst svåraste svårighetsgraden, Severe. Ett beslut som straffar sig ganska hårt, ganska snabbt. Monumental har valt att arbeta extra mycket med fysiken denna gång och det märks. Fästet mot underlaget är inte alls lika bra som tidigare och bromsarna är inte lika kraftiga som förr. Detta bidrar till ett spel som ger bra mycket mer utmaning men som även roar mycket mer. Nybörjaren behöver inte känna sig allt för avskräckt då Monumental ger spelaren massor av inställningar för att anpassa utmaningen efter erfarenhet och äventyrslusta.

MotoGP 10/11
Fartkänslan är mycket bra i MotoGP 10/11 och grafikeffeterna förstärker detta exemplariskt

Precis som man kan förvänta sig kan man köra ett karriärläge, en säsong eller enskilda lopp. Förra årets riktiga bottennapp, arkadläget har döpts om till Challenge Mode. Dock är det fortfarande precis lika tråkigt, överdrivet förlåtande och menlöst som förra året och ett namnbyte förändrar inte det faktum att det är ett riktigt tråkigt spelsätt som inte alls passar in i MotoGP-formulan. Vem tycker på fullaste allvar att checkpoint-racing där man har tre chanser på sig att ta sig i mål passar in? Förbryllande.

Dock ska det erkännas att resten är desto bättre. Om du tar dig an en helt egen racingkarriär får du börja från botten på 125cc-klassen och arbeta dig uppåt genom 250cc och sedan till kungaklassen MotoGP. Precis som förra året stör jag mig en smula på att man måste jobba sig igenom de lägre klasserna först, men jag börjar mer och mer försona mig med idén.

Men det är inte bara racing det handlar om utan då måste även ta hand om ditt team via ett enklare managementsystem. Du behöver anställda PR-folk som förhandlar fram nya lukrativa sponsorkontrakt och du behöver duktiga tekniker som kan forska fram allehanda detaljer på din motorcykel. Här har du möjligheten att skräddarsy utvecklingen av din maskin så att den utvecklas åt ett sätt som passar din körstil. Personligen offrar jag mer än gärna fart på raksträckorna om det betyder att jag är snabbare in i, runt och ut ur kurvorna. Ju bättre det går för dig och ju bättre marknadsförare du anställer desto bättre sponsorer kan du få smeta upp på hojen.

MotoGP 10/11
Den nya fysiken gör MotoGP 10/11 till ett mycket utmanande spel, men som tur är finns Second Chance där du kan spola tillbaka spelet för att rätta till dina misstag

Monumentals karriärläge är faktiskt exemplariskt i det avseendet att de ger lite mer djup utan att man behöver tynga ner och göra konceptet krångligt. Du kan dessutom få en kompis att spela tillsammans med dig på delad skärm och ni kan tillsammans arbeta av kampanj-läget. Ett riktigt smart tillskott som jag gillar skarpt. Precis som förra året kan 20 spelare spela online samtidigt och precis som förra året fungerar det utmärkt.

Grafiken är identisk från förra året. Ljudet var jag inte nådigt mot alls förra året och även om det inte låter underbart i år är det ändå ljusår bättre än vad det var i föregångaren. Att Monumental har helt och hållet gjort om fysikmotorn är dock det bästa de någonsin kunde ha gjort. I år är det inte alls lika förlåtande och simpelt, istället är det otroligt underhållande och bitvis redigt utmanande. När jag grenslar en italiensk motorcykel och utsätter mig för farter som får ansiktsköttet att fladdra vilt är det denna gång riktigt kul och man får lära om sig hur man kör helt enkelt. Det var precis den här förbättringen MotoGP 10/11 behövde, nu hoppas jag bara på ny supergrafik till nästa år.

8 / 10
+
Förbättrad fysik, splitscreen-läget, bättre ljud, härlig fartkänsla