Pilotwings Resort

Pilotwings Resort

Vi har sett Wuhu Island från alla vinklar. Ja, utom möjligen uppifrån. Det har Nintendo dock bestämt sig för att göra något åt i lika högflygande som tredimensionella Pilotwings Resort...

Innan jag skriver ens ett ord om Pilotwings Resort vill jag passa på att berätta om mina minnen från spelserien som ursprungligen startade till Super Nintendo, och än idag framstår som ett av de roligaste spelen till formatet. Pilotwings var ett av de där spelen man omöjligen kunde tröttna på. Det hade så många beståndsdelar med allt från flygplan till fallskärmshoppning, jetpacks och drakflygning samt minispel som att hoppa prick med pingviner.

Jag plus bröder spelade Pilotwings sönder och samman, och vi var även med i de av Bergsala anordnade tävlingarna där Pilotwings var en av tre grenar man skulle tävla i (de andra var Super Mario World och F-Zero). Vi gjorde dessutom ganska bra ifrån oss på Folkets hus i Östersund. Klart härliga minnen.

Pilotwings Resort
Att flyga jetpack är det roligaste i Pilotwings Resort. Det gäller att hålla tungan rätt i mun och spelkänslan påminner inte så lite om Super Nintendo-originalet från 1990.

Pilotwings var framför allt ett grafikdemo och fanns faktiskt klart strax efter premiären av Super Nintendo i Japan år 1990, och i USA var det en lanseringstitel året därpå. Det var andra tider då, och inte som idag när det blir fan-vrede om man får vänta två veckor längre än andra länder på ett spel, för till Europa kom inte Pilotwings förrän 1992. Två år efteråt alltså.

Min poäng är att även om vi i Europa inte fick uppleva det, så var Pilotwings en premiärtitel avsedd att visa kraften i Super Nintendo. Och följaktligen var Pilotwings tillbaka igen ett halvt decennium senare när Nintendo var redo att släppa Nintendo 64. Jag stod i kö utanför Videoteket för att köpa en Nintendo 64, men just Pilotwings 64 kom istället att bli spelet som fick mig att strunta i att köra.

Även om det är ett roligt spel så klarade jag aldrig riktigt den usla bilduppdateringen som plågade många Nintendo 64-spel och var extra besvärlig i dess PAL-utgåvor. Det var fortfarande ett maffigt spel dock med massor att göra, bra miljövariation och ett perfekt premiärspel för att visa vad Nintendo 64 gick för. Men efter Pilotwings 64 blev det tyst och varken till Gamecube eller Wii har vi fått något nytt spel i serien, trots att det faktiskt fanns ett Pilotwings-demo till Wii som ett av de första spelen som visades.

Pilotwings Resort
Det spelar ingen roll hur perfekt man än klarar något av de 40 uppdragen. Alltid finns det något litet att finputsa, och att ha fått tre röda stjärnor på en utmaning innebär inte att man är klar med den. Tvärtom är det då det roliga börjar.

Istället är det nu, till Nintendo 3DS som Nintendo väljer att återuppliva den anrika serien igen, drygt 20 år efter den första delen. Återigen som ett premiärspel och återigen specifikt valt just för att det är ett utmärkt grafikdemo. Och faktiskt, det ska slås fast direkt att är du en av de som tänker köpa en Nintendo 3DS nu på premiären är det helt klart Pilotwings du ska köpa till. Inte nödvändigtvis för att det är världens bästa spel, men för att det visar just varför Nintendo 3DS gör all skillnad.

Den här gången har Nintendo valt att förlägga sin flygskola till Wuhu Island som vi tidigare sett i bland annat Wii Sports Resort och Wii Fit. Shigeru Miyamoto är omåttligt stolt över skapelsen och har sagt att Wuhu numera är som en egen figur i spelen. Något jag ställer mig milt sagt frågande till. Visst har vi spelat som Mario i ett otal spel, men han brukar få svansar, mantlar, öron, eldblommor och dussintalet andra saker som ger honom variation.

Här är det alltså en förhållandevis liten ö som vi redan har sett precis allt av, flugit ned i vulkanen på, sprungit runt och sett baklänges och framlänges. Det gör att jag bara hinner starta upp spelet, skriva in mig på flygskolan, hoppa in i propellerplanet och flyga 30-40 sekunder innan jag känner mig trött på omgivningarna. Jag kan stället som min egen bakficka, men Wuhu Island är allt man får och det känns snålt och som spelets största enskilda nackdel.

Pilotwings Resort
Djupet i bilden är helt fantastiskt och Pilotwings Resort är helt klart spelet du ska satsa på om du vill uppleva bra 3D.

Därmed inte sagt att Pilotwings Resort är dåligt dock. O nej, Nintendo har gjort mesta möjliga av förutsättningarna och totalt finns 40 uppdrag att välja på samt möjlighet att flyga fritt och hitta gömda saker. Den här gången finns flygplan, jetpack och drakflygning att välja på och man har ansträngt sig för att skapa mer utmanande banor, samt gjort det möjligt att få bättre än perfekta resultat för att skapa evig hållbarhet.

Bättre än perfekt ja. Man får tydliga instruktioner om vad som krävs för att få tre stjärnor på en bana, och får man sedan full poäng färgas stjärnorna dessutom röda. Men man kan trots det gå tillbaka och försöka slå sig själv i bland annat tider, vilket är mer tillfredställande än man kan tro. Önskvärt vore en high score-lista online för vänner och bekanta, men faktum är att inte ens de som har en sparfil på din kassett kan se dina tider. Men att slå sig själv är nog så stor sporre och åtminstone jag har svårt att trycka på power-knappen innan jag slagit ett hyggligt rekord och gjort en perfekt runda.

Jag skrev ovan att Pilotwings Resort är det spel som bäst av alla nyttjar Nintendo 3DS milt sagt extraordinära möjligheter till 3D-grafik. Att träffa orangefärgade ballonger med jetpacket, flyga i snäva grottsystem och utföra perfekta landningar under drakflygningen blir tack vare den extra dimensionen betydligt enklare. Man ser verkligen hur man ligger till i förhållande till omgivningarna, och grafiken är dessutom hyggligt detaljerad vilket gör att man inte missar små detaljer.

Pilotwings Resort
Även om det fanns snyggare PSP-spel än såhär redan vid premiären 2004, så är Wuhu Island i solnedgången en mäktig syn med bra ljuseffekter som dränker den detaljerade spelvärlden i ett varmt sken.

Själva flygningen är annars tämligen enkel. I ett flygplan kan man, förutom att använda en boost-funktion och rolla, även skjuta. Därmed matas man med banor som ska klaras så snabbt som möjligt. Det gäller att flyga genom ringar (där en del kräver en lägstafart som gör att man tvingas flyga som en dåre), skjuta prick, klara farliga passager och i slutändan göra en grym landning. Nintendo gör precis det som man är så bra på, ett intuitivt spel med närmast oändligt speldjup för den som verkligen vill pressa rekord.

Drakflygningen har istället en kamera som ofta används under uppdragen för att ta en bild på något svårtillgängligt objekt vid trixiga tillfällen. Bilderna sparas sedan så man kan gå tillbaka och titta på dem. En trevlig idé. Jetpackflygningen har inga sådana finesser, vilket kanske är lika bra med tanke på att det är klart mest att hålla reda på ändå då den har begränsat med bränsle, något som sedan omsätts till poäng om man har mycket kvar efter fullföljt uppdrag.

Att glida runt Wuhu Island i solnedgången och se ljuset spela över den lilla ön är en mäktig känsla och Pilotwings Resort är ett av de här spelen som är så perfekt anpassade för bärbart spelande. Den genre Nintendo behärskar så oerhört bra; det är lika kul att spela i tre minuter som i 30, det går snabbt att komma igång att spela och high score-jakten är underbar.

Pilotwings Resort
Flera moment som bland annat att precisionslanda under drakflygningen visar varför 3D-grejen inte bara är en gimmick.

Trots det går det inte att skaka av sig att det är en budgettitel. Wuhu Island är helt död, och det hade varit trevligt med exempelvis motionärer eller Miis som idrottar. Det finns inga väderförhållanden och inga miljöombyten och man har som sagt sett alla omgivningar i tidigare Wii-spel redan innan.

Pilotwings Resort är som sagt spelet du ska satsa på till din Nintendo 3DS. Inte för att det är bäst, störst eller vackrast, utan för att det är spelet som mer än något annat visar vilka möjligheter Nintendos tredimensionella tänk ger. Att det sedan är vanebildande, intuitivt och småmysigt underhållande rakt igenom är ju inte heller direkt någon nackdel, och Nintendo bevisar återigen att man bättre än någon annan förstår hur ett bärbart spel ska se ut och fungera.

7 / 10
+
Intuitiv spelkontroll, välavvägda utmaningar, smart användning av 3D, perfekt anpassat för bärbart spelande