Lego Star Wars III: The Clone Wars

Lego Star Wars III: The Clone Wars

De verkar inte ha en lugn stund i den där galaxen långt, långt borta. Nu finns det nya taskmörtar som behöver nedkämpas med ljussablar, kraften och risig dialog. Den här gången i 3D...

TT Games är fantastiska. Deras Lego-koncept har sedan allra första stund i Lego Star Wars erbjudit förstklassig underhållning för alla åldrar. Lite som en bra Pixar-film kan äldre spelare roa sig med att verkligen hitta allt, något som är brutalt utmanande, och att skratta åt de ofta fiffiga filmreferenser som finns lite beroende på vad det aktuella Lego-spelet baseras på. Detta samtidigt som det för yngre spelare är... Lego. Och ett bra spel.

Det är helt genialt. Minus snedsteget med Lego Indiana Jones har alla spel dessutom varit bra. Och i Indys fall berodde det nog minst lika mycket på att licenensen faktiskt inte är så förbaskat rolig att göra Lego-spel på, trots allt. Det är inte nog spejsat. Jämför med sommarens kommande Lego Pirates of the Caribbean där det finns med jättelika vattenmonster, piratskepp, en uppsjö av olika figurer, mängder av raser och bra scener att göra spel på.

Lego Harry Potter: Years 1-4 är min personliga favorit i serien hittills, kanske mest eftersom det är det är något helt annorlunda än vi sett i andra Lego-spel. För om det är något man ändå kan beskylla dem för, så är det att variationen spelen emellan faktiskt inte är så stor. Det finns en känsla av att TT Games har en mall man arbetar efter där man bara applicerar en filmserie på en spelstruktur och sedan är det färdigt.

Vad jag vill ha sagt är dock att det i grund och botten ändå inte finns något bättre att basera ett Lego-spel på än Star Wars. Det har exakt allt för ett riktigt grymt spel och eftersom det trots allt är originalkonceptet, har jag lite lättare att acceptera att jag egentligen gör samma saker som jag gjort så många gånger förr.

Lego Star Wars III: The Clone Wars baseras självfallet på TV-serien Clone War, men här finns även inslag från film nummer fem (ja, eller kronologiska nummer två), Star Wars Episode II: Attack of the Clones. Därmed finns massor med material att plocka från, och för mig som inte följt Clone Wars i någon större utsträckning minus att jag sett den animerade filmen och något enstaka TV-serieavsnitt är det extra spännande att få följa med på en Lego-historia i en galax långt, långt borta.

Lego Star Wars III: The Clone Wars
Olika figurer har olika egenskaper. Medan Yoda kan använda kraften, kan exempelvis denna stridspitt kasta granater och peppra fienden till strössel med en laser-minigun.

Det tar mig faktiskt inte mer tid än att jag hinner starta upp Nintendo 3DS och kika i menyerna innan jag får känslan av att Lego Star Wars III: The Clone Wars faktiskt kan vara något alldeles extra. Den roterande loggan man ska klicka på för att dra igång spelet är nämligen bättre gjord än alla andra Nintendo 3DS-spel jag sett. Jag spenderar några sekunder bara med att beundra den innan jag startar spelet.

Jag slår fast det direkt, 3D-effekterna i Lego Star Wars III: The Clone Wars är inget annat än häpnadsväckande. Visst, man har inte direkt samma nytta av den tredimensionella grafiken som i framför allt Pilotwings Resort, men som det ser ut. Det här är det tekniskt mest kompletta spelet till formatet hittills och bevisar att det finns lite fler hästkrafter i Nintendo 3DS än i en gammal PSP.

De som spelat tidigare Lego Star Wars-spel kommer omedelbart känna igen sig. Här finns hub-världen där man kan tjäna lite sköna stålars, en arkadhall med minispel (Droid Volleyball är en höjdare), en affär och möjlighet att bygga om sina upphittade figurer (hey, är det Lego så är det). Man startar naturligtvis med noll slantar och utan möjlighet att spela mycket annat än den första banan, så det är bara att gå till hologrambordet, välja bana ett och sätta igång.

Redan från start känns det lovande. Man spelar som Yoda i sina mer spänstiga dagar. Utanför skeppet jag landat med finns gott om pengar, plantor att slå sönder och nog även det väl något konstigt med själva skeppet? Japp, med lite hokus pokus, f'låt kraften, sliter jag av en motor och skapar en trampolin som blåser upp mig på en svåråtkomlig avsats. Första hemligheten av tio på denna bana är därmed upphittad.

Korta instruktioner delas ut medan jag studsar runt med Yoda och viftar med ljussabeln, varav allt egentligen är självklarheter och jag ger mig av för att dräpa lite fiender. Här och var finns saker man inte kan plocka, utan som vanligt i Lego-spelen förutsätts man hitta fler figurer med nya egenskaper för att kunna kräma ut allt ur varje nivå. Något jag gillar eftersom det skänker omspelningsvärde med mening.

Lego Star Wars III: The Clone Wars
Som avbräck till hackandet av fiender finns banor där man får flyga runt i rymden på Star Wars Rogue Squadron II: Rogue Leader-liknande manér.

Det finns dock ett stort problem med Lego Star Wars III: The Clone Wars... det är nämligen inte speciellt portabelt. Banorna är nämligen väldigt långa och tar ledigt en halvtimme att klara av, fördelat på några kapitel. Bara det att man inte kan spara ens efter avklarade kapitel. Varje gång jag tvingats stänga av mitt i en bana, må det bero på trötthet, batteribrist, jobb eller något helt annat, så har det resulterat i att jag fått spela om saker.

Ett stort irritationsmoment och upphov till obehagliga mängder déjà vu. I ett bärbart spel är det naturligtvis av yttersta vikt att man kan spara nästan när man vill för att såhär långa banor ska fungera. I synnerhet som batteritiden på Nintendo 3DS sannerligen inte är den bästa. Ser jag att det bara är ett segment kvar i den tredelade batterimarkören så väljer jag ett annat spel.

Dessutom hade det här varit en klockren titel att ha co-op i. Nu finns inte möjligheten ens varken lokalt eller över nätet. Däremot stöds Street Pass så man kan tjäna lite sköna slantar om man skulle råka träffa någon annan med Lego Star Wars III: The Clone Wars och en Nintendo 3DS i standby-läge.

Lego Star Wars III: The Clone Wars är en riktig höjdare på flera sätt och faktiskt ett av de spel jag spenderat mest tid med till Nintendo 3DS. Variationen är mycket bra, med roliga rymdbanor där man får flyga rymdskepp istället för att bara dräpa fiender och lösa pussel. Det finns dessutom närmast ett oändligt antal saker att låsa upp. Synd bara på ruttna checkpoints och avsaknad av co-op, annars hade det här varit det givna köpet till din Nintendo 3DS.

Lego Star Wars III: The Clone WarsLego Star Wars III: The Clone WarsLego Star Wars III: The Clone Wars
7 / 10
+