Super Monkey Ball 3D

Super Monkey Ball 3D

Super Monkey Ball var det bästa spelet vid Gamecube-premiären, och nu siktar Sega på att förgylla Nintendo 3DS på samma sätt. Jonas har undersökt om det fortfarande är lika kul att rulla apor i bollar...

Sega har alltid varit en av mina absoluta favoritutvecklare. När jag rangordnar mina egna 20 bästa spel någonsin, tar de hem flest placeringar av alla. Men sedan man övergav konsoltillverkningen har de mer kommit att förknippas med spelutgivning av andras titlar, medan den egna utgivningen blivit lidande. I synnerhet den japanska, som det verkar.

Med det sagt tycker jag att Sega varit på väg tillbaka på slutet. Sonic & Sega All-Stars Racing var faktiskt enastående kul och att jaga tider härlig sysselsättning. Sonic the Hedgehog 4: Episode I var visserligen inte exakt vad jag hade hoppats på, men ett tecken på att man förstått vad som gått fel med Sonic-spelen, medan After Burner Climax bjöd på klassisk arkadunderhållning när den är som bäst. Charmiga Yakuza 4 släppte man i helt oklippt skick även här i väst och dessutom är Phantasy Star 0 förmodligen det jag spelat mest till Nintendo DS.

Väldigt mycket Sega-magi alltså, därför är det med stor sorg jag konstaterar att Sega fortfarande inte fattar vad som gjorde Super Monkey Ball så underhållande när det först släpptes 2001. Det var ett arkadspel, intuitivt och bra utformat för poängjakt, precis som det ska vara. För den som bara ville ta sig igenom banorna var det superkul, och för de som verkligen ville lista ut hur man tog sig snabbast fram till mål och sedan försökte utföra det var det om möjligt ännu roligare.

Super Monkey Ball 3D
De klassiska bonusbanorna från Super Monkey Ball är tillbaka och som vanligt gäller det att snabbt samla alla bananer. Medan det var en utmaning i originalet, för man snarast anstränga sig för att misslyckas i Super Monkey Ball 3D.

Ett idiotsäkert koncept, ett spel för alla och en sann klassiker. Vad hände sedan då? Jo, uppföljare har aldrig riktigt varit Segas grej. Till tvåan gjorde man om det enkla konceptet till ett nöjesfält där allt var större, vräkigare och... mindre genomtänkt. Därefter fick man för sig att aporna nog skulle gå på äventyr istället i Super Monkey Ball Adventure. Och när man lanserade Super Monkey Ball: Banana Blitz till Wii hade man helt bytt design på figurerna till något mer urtvättat och mindre Sega-kaxigt. I nästa Wii-spel, Super Monkey Ball: Step & Roll, tyckte man att aporna nog helst skulle rullas med fötterna. Och då har jag inte ens nämnt de bärbara horrörerna.

Nu är alltså Super Monkey Ball 3D, och nu har Sega bestämt sig för att den målgruppen som spelade och älskade Super Monkey Ball inte längre bör göra sig besväret. Istället har man utformat spelet för barn. Av de totalt åtta världar som finns tillgängliga, är det enbart de två sista som erbjuder något utmaning. Faktum är att man rent av får anstränga sig för att kunna missa, för banorna är inhägnade av stängsel.

Runt en och en halv timme tog det mig att segla igenom spelets samtliga banor, och det utan minsta lust att återvända för att vässa tider. Banorna är helt enkelt inte bra nog och tack vare skåror i marken och höga staket tror jag mig ha bra nära topptider på flera ändå utan att jag ens har försökt. Improvisationen när man provade att gena genom att hoppa till andra avsatser, göra vansinniga studsar och dasha över till synes omöjliga stup lyser med sin frånvaro. What you see is what you get. Bandesignen är ytterst medelmåttig rakt igenom.

Super Monkey Ball 3D
Även om flera av banorna har ganska mysiga omgivningar, är de ändå inte så roliga att spela på helt enkelt eftersom det finns räcken på sidorna och andra skyddsanordningar. Att misslyckas är ofta svårare än att inte göra det.

Tanken är att Super Monkey Ball 3D ska kunna spelas med antingen Nintendo 3DS:ens gyro eller den analoga plattan. Men för att kunna spela med gyron måste man såklart stänga av 3D-effekterna helt. Jag provade att ha den på och drabbades av ett illamående som till och med var värre än när jag spelade första gången. Vid varje tilt möts man annars av flimrande dubbla skärmar medan ögonen sliter febrilt med att tolka vad som händer och spelandet påminner om att åka ilsnabbt snurrande och illa hopsatta karuseller på kringresande fattigmansnöjesfält.

Sägas ska att även med 3D-effekterna avslagna är gyron ett underlägset sätt att rulla de små aporna. Jag försöker styra Baby genom både den första mer klassiska Super Monkey Ball-inspirerade världen samt genom en med Mellanösterntema innan jag ger upp. På med 3D och analogspak (man får välja hur man vill spela mellan varje bana, vilket är trevligt), och med ens går det bättre att spela. Bättre, men inte helt bra dock.

Super Monkey Ball utformades för att spelas med två analogspakar. Här har jag bara en, vilket jag misstänker kommer bli en liten akilleshäl för Nintendo 3DS i fler spel än detta vad det lider. Kameran kämpar tappert med att filma allt ur bästa vinkel men är alldeles för seg för att göra ett fullgott jobb. I slutändan är Super Monkey Ball 3D därför mediokert. Men det finns ju mer saker att göra som skulle kunna rädda upp en betygspinne.

Super Monkey Ball 3D
Monkey Race brukade vara en ganska trevlig historia, men i Super Monkey Ball 3D fick Sega för sig att man skulle göra en banal Mario Kart-klon helt utan finess och vettig fysik.

Men icke. Tvärtom faktiskt. Sega har lagt till minispelen Monkey Fight och Monkey Race. Förstnämnda brukar ju höra till höjdarna i dessa apbollsspel, men här liknar det mer något hämtat från Super Smash Bros. Brawl, fast genuint uselt, med fruktansvärd artificiell intelligens som verkligen retar gallfeber på mig om och om igen.

Och värre ska det bli, för Monkey Race är en Mario Kart-liknande historia fast med horribel fysik, värdelösa banor och totalt obalanserade föremål. När man betänker att Sonic & Sega All-Stars Racing finns i en hyggligt underhållande version till Nintendo DS (samt att det är på gång till både Windows hone 7 och Iphone) känns det obegripligt att inte Sega lyckas göra bättre än såhär.

Bra extramaterial hade kunnat lyfta Super Monkey Ball 3D till en sexa, men nu är det absolut ingenting att ha och den ytterst medelmåttiga kärnan i spelet räcker faktiskt inte för att motivera ett köp. Super Monkey Ball är fortfarande ett genialiskt bra koncept, men jag önskar att Sega kunde gå tillbaka till originalet och analysera vad som gjorde det så bra. Jag lovar att det varken var usla minispel, avsaknad av utmaning, risig kamera eller försämrad design.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+