Lilt Line

Lilt Line

Cristina har lutat, svängt och diggat till Gaijin Games Lilt Line och när hon väl lägger handkontrollen ifrån sig och fattar tangentbordet är känslorna blandade

Lilt Line från Gaijin Games (Bit. Trip-serien) är ett musikspel där du skall styra en vit linje mellan två andra parallella linjer, utan att slå emot väggarna. Med hjälp av din horisontellt hållna handkontroll styr du din linje upp och ned för att undvika att braka in i hörn och väggar. Även om spelets handling kan tyckas vara otroligt spartanskt så ger det dig verkligen en utmaning att sätta tänderna i.

Jag gillar grundidén som är väldigt enkel och originell, en tanke som tycks eka i det musikaliska rummet. Det är originellt och lite udda musik som antastar dina trumhinnor. Skapat i 16 bitar är det en mix av 2-step, electronica och hiphop, något som jag tyvärr inte förälskar mig i. Detta är dock en smaksak men självklart minst lika viktigt som något annat, framförallt i ett musikspel. Det är till ljudet av dessa toner som du skall svänga och trycka dig igenom alla 14 banor och den första träningsbanan.

Tyvärr känner jag inte direkt att Lilt Lines geometriska vibbar får mig att vilja sträckspela titeln. Spelet är som sagt verkligen en utmaning och banorna är väldigt svåra, men jag tycker att det hela blir något enformigt i längden. Poängsystemet du följer är lite annorlunda - du börjar nämligen med full pott. Efterhand som du stöter i dina bilaterala och växlande kamrater, eller missar att trycka på specifika ställen dras det poäng från dig. Ungefär som att du förlorar liv i vilket fightingspel som helst. Detta i sin tur gör att du enbart får lov att fallera ett visst antal gånger innan du sparkas ut från banan och ser texten Game Over retsamt plira på dig genom rutan. Du blir tvingad till att hålla en viss standard för att klara av banan och därmed kunna låsa upp en ny. Nya banor låses endast upp en i taget och du måste ta dig igenom föregående bana för att låsa upp nästa.

Det estetiska förbryllar mig och jag vet inte vad man tänkte på när man valde att kombinera skrikrosa, neongrönt och svart till den färgkombination som hela huvudmenyn skulle baseras på. Estetiskt smaklöst och osmickrande. Som tur är varvas detta med stundvis mysiga och bra kombinerade färger att njuta av, allt eftersom du diggar din väg genom de olika banorna.

Mitt helhetsintryck är att Lilt Line inte levererar sin idé på det mest fördelaktiga viset samt att kreationen inte riktigt når upp till sin fulla potential. Det finns en del att störa sig på när det gäller färgval och val av musikstycken, men Lilt Line upplevs i övrigt som ett utmanande och hyfsat underhållande spel i prisklassen 500 Wii-poäng.

Lilt LineLilt LineLilt LineLilt Line
6 / 10
+