Ghostbusters: Sanctum of Slime

Ghostbusters: Sanctum of Slime

Vem ringer du när det spökar? Oavsett vad ditt svar blir så hoppas Mathias att du tänker till innan du införskaffar denna underutvecklade röra till spel som inte ens kan räddas av Ghostbusters-licensen

Ghostbuster-spelet från 2009 blev populärt bland kritiker och fans av filmerna, och nu försöker Atari och Behaviour Interactive spinna vidare på succén. Den här gången handlar det dock om en nedladdningsbar titel i form av Ghostbusters: Sanctum of Slime, där du tillsammans med tre vänner får gå på spökjakt i en så kallad twin stick shooter. Detta betyder är att du från ett fågelperspektiv använder dig av den vänstra styrspaken för att hålla din karaktär i rörelse, och den högra spaken för att skjuta allt på skärmen.

På pappret låter det som ett lovande koncept som passar Ghostbusters väl, men utförandet är tyvärr en oerhörd besvikelse. Ett spel som kretsar kring Ghostbusters-licensen borde ha som mål att låta spelaren känna sig som en riktig spökjägare, men om det är lika tråkigt och frustrerande som det är i Sanctum of Slime är jag inte intresserad.

Inget av det som gjorde spelet från 2009 så lyckat går att hitta här, och man har heller inte tagit åt sig av det som gjort andra twin stick-spel som Geometry Wars 2 så bra. Speldjupet i Sanctum of Slime är så gott som icke-existerande. Det finns inga speciella manövrar att dra till med bortsett från att konstant hålla sig i rörelse, och vapnen kan varken få slut på ammunition eller överhettas. Det hela blir enformigt efter endast en minut.

Det enda ytterligare lagret spelmeknik kommer från möjligheten att byta mellan tre olika vapen. Spökjägarnas klassiska protonstrålen gör en beundransvärd insats för att motarbeta tristessen, men de andra två är riktigt ointressanta att använda. Tyvärr har du dock inget val i vilket vapen du använder, då spökena i spelet måste besegras med ett viss vapen beroende på vilken färg de har.

Ghostbusters: Sanctum of Slime
Ghostbusters: Sanctum of Slime är helt anpassat för fyra spelare och även om man spelar ensam så har man medhjälparna med sig.

Nästa problem som uppenbarar sig är den kassa bandesignen. Alla banor består av ett antal rum där du hålls fången till dess att alla spöken tagits hand om. När du sedan kan springa vidare tas du till ett nytt, nästintill identiskt rum. Här finns självklart nya vågor av spöken, och denna process upprepas fram till dess att du når en boss. Dessa strider är lätta, men har ändå valt att dra ut på dem så mycket som möjligt genom att ge bossarna enormt mycket hälsa. Detta är ett av många dumma designval man tagit i Sanctum of Slime.

Som tidigare nämnt kan du spela igenom hela äventytet med upp till tre vänner, men spelar du själv kommer tre datorstyrda kompanjonerna hjälpa dig istället. De gör faktiskt godkända insatser, och de prioriterar alltid ditt liv över sina egna. Detta leder till att du snabbt kommer upp på fötterna igen om du slagits medvetslös, och det kommer att ske ofta. Anledningen kan variera, men oftast beror det på att du helt enkelt inte är tillräckligt engagerad nog för att bry dig om vad som sker på skärmen.

Det stora problemet med dina gruppmedlemmar är dock att du inte kan kommunicera med dem om vilka vapen de ska använda, ifall flera olika typer av fiender skulle dyka upp samtidigt. Detta betyder att det är du som får titta på vad de använder sig av för vapen, och sedan anpassa ditt eget vapenval efter det.

Ghostbusters: Sanctum of Slime kan även bli fruktansvärt svårt mot slutet, och då räcker det inte med att ha tre artificiella idioter vid din sida eftersom svårhetsgraden inte kompenseras när du spelar själv. Det är väldigt frustrerande att se gruppmedlemmarna dö en efter en när de försöker rädda dig, då fienderna blir väldigt kraftfulla. Det enda sättet att spela Sanctum of Slime på utan att bli galen är därför med tre vänner, men jag förstår inte varför man skulle vilja utsätta folk man känner för detta.

Ghostbusters: Sanctum of Slime
Att spela Quick Match online fungerar dåligt. Man kan utan vidare hamna i en grupp som möter slutbossen, trots att man aldrig ens spelat spelet tidigare.

Spelmässigt är Ghostbuster: Sanctum of Slime alltså inte mycket att hänga i granen, men spelets presentation är nästan värre. Det må vara ett nedladdningsbart spel, men allting känns billigt. Det finns inget som helst röstskådespeleri, vilket leder till att manuset som är någorlunda troget Ghostbusters ändå inte lyfter. Som värst är det utanför mellansekvenserna där man är upptagen med annat och helt missar att karaktärerna pratar med varandra.

Musiken lämnar även den mycket att begära, men det klassiska Ghostbusters-ledmotivet är lika bra idag som det var för 30 år sedan. Däremot spelas det endast i huvudmenyn, och jag fann mig därför tveksam till att hoppa in i själva spelet då jag har roligare i menyn. Komplettera sedan detta med kameraproblem, kass bilduppdatering och riktigt grötig grafik så har du ett spel där majoriteten av budgeten troligen gick till användandet av Ghostbusters-licensen.

Det finns dock saker i Sanctum of Slime som inte kommer att göra dig upprörd, men det är sådant som spelet fått genom just licensen. Karaktärerna donar de klassiska spökjägardräkterna och designen är allmänt charmig. Samtidigt har man misslyckats helt på vissa punkter, då karaktärerna från filmerna endast har små biroller, och det går heller inte att korsa protonstrålarna.

Ett licensspel handlar om att ge och ta, och Sanctum of Slime ger ingenting tillbaka till Ghostbusters som varumärke. Tvärtom. Det är nästan som att jag känner mig taskig mot utvecklarna när jag säger så, men mina kommenterar når ändå aldrig ner till den nivå av förolämpning man visat Ghostbusters-licensen med detta spel.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+