När Visceral Games väljer att bygga vidare på händelserna i Dead Space 2, gör man det genom att visa Necromorph-utbrottet genom en annan karaktärs synvinkel. Gabe Weller är likt Isaac Clarke en ganska otursförföljd kille. Inte nog med att han fick vara med om det första utbrottet på Aegis VII och USG Ishimura, nu när han jobbar som säkerhetsvakt på rymdstationen The Sprawl hamnar han i samma soppa en gång till. Dead Space 2: Severed tar sin början i gruvdelen i det som är kvar av Saturnus måne Titan och utbrottet har precis börjat märkas av runt omkring på The Sprawl. Här börjar Gabes resa för att rädda sin gravida hustru Lexine. Dock visar det sig ganska snart att det inte bara är Necromorphs som kommer stå i vägen för Gabe och Lexine i deras försök att fly den infekterade rymdstationen.
Dead Space 2: Severed är den första nedladdningsbara episoden till Dead Space 2 och Visceral Games gör nog ingen besviken. Severed tuffar på i samma tempo och med samma beståndsdelar som huvudäventyret och Visceral har varit försiktiga med att inte göra några utsvävningar från det koncept som har gjort Dead Space 2 till ett så populärt spel. Utrustad med samma vapen och samma möjligheter som Isaac Clarke ska Gabe Weller kämpa sig genom oceaner av slem och taskig attityd samt skjuta av och vada genom allehanda Necromorph-kroppsdelar. Efter en kort session i gruvområdet befinner vi oss snart på väldigt bekant mark, så till vida att Visceral till Severed nästan uteslutande återanvänt banor från Dead Space 2.
Medan det visserligen är ett beprövat sätt att bygga vidare på ett spel, känner man sig ibland lite trött på att behöva besöka samma områden en gång till. Personligen blir jag faktiskt lite besviken och kanske kan jag tycka att man skulle fått mer nytt material än man faktiskt får i Dead Space 2: Severed. Min speltid uppmättes till knappt två timmar. Under dessa två timmar får man återuppleva samma ljuvliga och underbara stämning och actionfyllda skräckäventyr som gjorde Dead Space 2 så otroligt bra. Handlingen är denna gång något nedbantad även om vi blir matade med en hel del intressanta detaljer som vi hoppas vi kommer få klarhet i längre fram. Gabes framfart genom The Sprawl är inte helt friktionsfri, men det vore väl för mycket att hoppas på.
Dead Space 2: Severed är en bra expansion till Dead Space 2, det är det inget snack om. Men en relativt kort speltid, inga nyheter över huvud taget och massor av miljöer som Visceral har återvunnit från huvudspelet gör att man lätt känner sig lite snuvad på konfekten. Jag hade hoppats på mer, för ungefär 60 kronor får man två timmar av innehåll som är precis som det man får i Dead Space 2. Det är inte dåligt, men det är inget annorlunda och inget nytt. Jag som älskar Dead Space 2 spelar och gillar Dead Space 2: Severed, men samtidigt känner jag att jag hade velat ha något annat.