Lego Star Wars III: The Clone Wars

Lego Star Wars III: The Clone Wars

Jonas har röjt runt i den där Lego-galaxen långt, långt borta och är redo att berätta om det är lika kul att besegra nesliga Lego-jedis en tredje gång i vår utförliga recension...

Jag antar att man kan tala om att cirkeln är sluten när Lego-serien efter sex år återvänder till den där galaxen långt, långt borta där allt en gång började. Den här gången har TT Games valt att tolka den populära Clone Wars-serien som storymässigt utspelas mellan film två och tre.

Det ska sägas direkt, minus Clone Wars-långfilmen är min erfarenhet av serien inte mer än att jag råkat zappa över och sett slumpvis valda delar på TV tidigare. Något som jag nog trodde skulle förta en del av charmen med Lego-serien, vars skämt ju till så stor del bygger på igenkänning och ombyggen av ödesmättade scener med slapstick och dansk plast. Jag hade fel, det är inga som helst problem att hänga med i äventyret och skämten framgår tydligt ändå.

Det som är mest slående är dock hur långt serien har kommit sedan Lego Star Wars. Man märker det inte så tydligt mellan varje nytt Lego-spel, men när man tar det allra första i serien och jämför med Lego Star Wars III: The Clone Wars blir det väldigt uppenbart att det inte bara handlar om att ta en befintlig serie och bygga om världarna med Lego-klossar.

Lego Star Wars III: The Clone Wars
Det är helt konsekvenslöst att dö, man kan tappa lite pengar på sin höjd, och man får starta om exakt där man missade.

Lego-konceptet är idag nästan en genre i sig självt och alla vet vad som väntar, därför är det glädjande att TT Games faktiskt försöker överraska och göra något nytt varje gång. I Lego Star Wars III har man överträffat sig själva och förutom det sedvanliga äventyrandet och pussellösandet finns här både fläskiga rymdstrider samt en light-version av realtidstrategi. Sistnämnda kan dessutom spelas som ett separat spel mot en polare, dock bara offline eftersom onlinestöd fortfarande saknas.

Att spela med en kompis är för övrigt halva grejen med Lego Star Wars III, här finns nämligen nya funktionen Scene Swap där man får sära på sig och på delad skärm göra separata uppdrag. Då och då ser man sin polare i fjärran pyssla med helt andra saker, vilket känns både fräscht och kul. Ett välkommet avbräck till co-op-hamrandet av klontrupper som lett till många elaka skratt i spelsoffan där man njutit av sin kamrats misslyckanden i särskilt svåra passager.

Där man tidigare bara slog sin väg fram genom äventyren och höll in A-knappen för att då och då bygga ihop lite Lego-bitar som låg och skuttade på marken, har man nu fått fler möjligheter. Figurerna skiljer sig radikalt åt, jedi-riddarna har fått hoppattacker, vissa klontrupper springer omkring med miniguns och en bana kan bestå av flera olika moment.

Lego Star Wars III: The Clone Wars
Möjligheten att dela på sig och göra olika saker i Lego Star Wars III: The Clone Wars tillför hel hel del variation till grundupplägget som börjar kännas väldigt välbekant.

Här kan man få flyga omkring i rymden på närmast Star Fox-liknande manér, skjuta ned fordon, spränga saker och försöka ta sig till landningsplatser. Banorna till fots kan sedan bestå av enklare plattformshoppande med lite pussellösning, fordonskörande och även stora episka slag som närmast för tankarna till Star Wars Battlefront.

Det mest spektakulära är dock de realtidsstrategibaserade (bra ord till "hänga gubbe") banorna jag nämnde ovan. Knappast det djupaste i genren, men nog för att tillföra något och ge yngre spelare en chans att upptäcka genren. Man får erövra fiendebaser, bygga egna baracker som kan ge ett bra tillflöde av klontrupper och köpa mer eldkraft till slagfältet. Även om det ibland känns lite otydligt vad, och i synnerhet hur, man ska göra något så känns dessa delar alltid som välkommen och rolig variation.

Sedan man klarat banorna kan man som vanligt spela om dem igen för att hitta alla hemligheter. Till skillnad från i Lego Harry Potter: Years 1-4 där man hade hela Hogwarts att arbeta utifrån, är hubvärldarna tillbaka i Lego Star Wars III: The Clone Wars. Det ger inte alls samma frihet, och hubvärldarna är till råga på allt lite dåligt förklarade så det finns massor med roliga saker jag gissar att folk kommer missa, i synnerhet yngre spelare.

Lego Star Wars III: The Clone Wars
Det är mer variation än i något annat Lego-spel. Det kanske främsta exemplet på det är de banor som erbjuder realtidsstrategi snarare än plattformshoppande.

Det slår mig hur mycket mer vuxet Lego Star Wars III känns gentemot sina föregångare. Trots att Clone Wars är en barnserie, är utmaningen betydligt högre och Yoda framstår i mina händer som en fumlig padawan till jedi snarare än en mästare. Hemligheterna är brutalt svårt gömda och det saknas ofta instruktioner om vad man ska göra härnäst, vilket fått mig att mellan varven spendera lång tid med att vandra omkring planlöst. Medan jag personligen gillar att det blivit svårare, kan det nog vara i mastigaste laget för de barn som älskat Lego Star Wars-föregångarna. Vill man verkligen få 100% i detta äventyr får man räkna med att använda fusksidor, så är det bara.

En annan sak som stärker min uppfattning att TT Games velat flirta lite med äldre gamers är det faktum att Lego Star Wars III: The Clone Wars är riktigt snyggt. Här finns några direkt episka scener och tillsammans med de sedvanligt högklassiga Star Wars-ljudeffekterna gör det att äventyret känns riktigt påkostat. Det är flera gånger jag bara stirrat på de välfyllda slagfälten med alla maffiga ljuseffekter, ursnygga texturer och tjusiga animationer och knappt kunnat spela samtidigt. Visst, det är kanske ingen Uncharted 2-dödare direkt, men flera pinnhål över tidigare Lego-spel.

Lego Star Wars III: The Clone Wars känns trots det kulört lekfulla Lego-temat som ett spel riktat till lite äldre spelare, något jag tackar för. Såhär kul har jag inte haft med ett Lego-spel sedan Lego Batman för tre år sedan.

8 / 10
+
Hela 132 spelbara figurer, varierad spelbarhet, tjusig grafik, massor av hemligheter, underhållande co-op