Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
RECENSION

ISLANDS OF WAKFU

Som en försmak på det kommande onlinerollspelet Wakfu har franska Ankamas Islands of Wakfu anlänt till Xbox Live Arcade. Det är japanskinspirerat, gulligt och fullt av Zeldainfluenser. Men hur bra är det?


När jag ska beskriva mina första intryck är det två ord som liksom tränger sig före i kön och tar mycket plats - stiligt och förvirrande. Min vanligtvis så strukturerade skribenthjärna kan inte ens nu, med timmar av distans, redogöra för all väsentlig inramning och design på något prydligt vis. Islands of Wakfu utspelar sig i en franskdesignad, typjapansk fantasyvärld, full av varelser som genomsyras av någon form av trevlig energi, som ett gäng dummingar vill åt.

Hur mytologin hänger ihop mer precis får jag aldrig något riktigt grepp om. Det blir helt enkelt för klyschigt och spirituellt för min smak. Men det likaledes förvirrande karaktärsgalleriet blir lite klarare med tiden. De huvudsakliga karaktärerna är en tjej som heter Nora och hennes bror, Efrim, som bara råkar vara en drake. En första reaktion är att några faderskapstester kan vara på sin plats, men det hela blir mer invecklat då syskonen tycks vara någon form av magiska siamesiska tvillingar. Som spelare växlar man nämligen hela tiden mellan de två via en enkel knapptryckning.

Ett tryck på Y bara, sedan "poff" så blir flickan till drake, eller om de nu bara bytt plats på en millisekund. Den biten är mycket oklar. Undantaget är om man tar hjälp av en god vän och spelar i co-op-läget (endast tillgängligt lokalt) där båda syskonen är spelbara hela tiden. Nora är en hejare på att sparkas och slåss, och dessutom vass på att teleportera sig, något som kommer väl till pass såväl i strid som i problemlösning. Efrim är inte en drake av den eldsprutande typen, men är å andra sidan bra på att spruta vatten. Med samma användningsområden och ansiktsuttryck som en flygande brandslang kompletterar han Nora väl.

Just de två hjältarnas olika förmågor är exempel på kompetent karaktärsdesign. Ibland sker detta i samklang med snyggt designade nivåer, med klurigheter och annat, och når då i korta stunder nästan Zeldanivåer. Dessvärre är pusslen oftare oklart markerade, ologiska eller bara för luddiga för sitt eget bästa. Det i sin tur leder till stora svackor i speltempot med ordentliga skopor frustration som följd.

Förutom pussel så är den förvirrande världen också fylld av diverse fiender. Ibland är de någon form av djur eller växt, andra gånger något slags ond ras av fantasytyp klass A. Det allesammans har gemensamt är att de antingen är busenkla att besegra, oftast genom ett regelrätt spammande av teleporteringar från Nora, eller frustrerande svåra, i form av bossar eller andra större strider. De enkla och enformiga standardstriderna är naturligtvis inga mästerverk eller så, men nöjet i att som Nora kunna dyka upp bakom ryggen på fienden räcker ganska långt. När det gäller de svårare mötena så landar Islands of Wakfu på båda sidor av gränsen mellan inspirerande och irriterande.

Allt som allt är det hela en otajt upplevelse. Det finns sköna anslag i spelets alla delar, men i slutändan blir det sällan jättebra. Ett typexempel är grafiken, som är färgrik, bitvis skitsnygg, men som mynnar ut i intetsägande designval. Det är mycket av vackra träd i tråkiga skogar. Karaktärsdesignen lider av samma typ av problem. Huvudkaraktärerna har genomtänkta förmågor, men saknar karisma. Och vems idé var det egentligen att stoppa in ett pastellblått näbbdjur som kompis till draken Efrim?

Islands of WakfuIslands of WakfuIslands of WakfuIslands of Wakfu
06 Gamereactor Sverige
6 / 10
+
Vackra omgivningar, bitvis bra pussel, skönt teleportfightande
-
Oengagerande design, obalanserad svårighetsgrad, bitvis frustrerande pussel, ibland buggigt
BETA +