Might & Magic: Clash of Heroes

Might & Magic: Clash of Heroes

Might & Magic: Clash of Heroes bjuder på pussel och strategi i HD-grafik i denna trevliga uppdatering av originalet...

Might & Magic-familjen är månghövdad och anrik. Det är en serie som tog sitt första avstamp redan 1986, och idag finns det omkring ett 30-tal titlar som bär på namnet. Mitt varmaste minne med varumärket är tveklöst Heroes of Might & Magic III, ett strategispel där man styrde sina hjältar och tillhörande arméer i fantasymiljöer och krigade med turordningsbaserade regler. Jag och min kusin hade förskräckligt roligt när vi sträckspelade det i timmar i det lokala flerspelarläget.

Might & Magic: Clash of Heroes till HD-konsolerna har en del gemensamt med ovan nämnda klassiker, men är i grunden ett eget koncept. Först och främst är det en uppfiffad version av Nintendo DS-spelet med samma namn som släpptes 2009, där man i kampanjläget styr olika hjältefigurer och deras enheter på ett spelbräde i en klart Tolkien-inspirerad värld (min första tilldelade hjälte är till exempel alv, heter Anwen och måste stoppa en artefakt som ger förödande makt från att hamna i fel händer). I ens väg på spelplanen står diverse fiender som man naturligtvis måste besegra för att ta sig vidare.

Striderna är turordningsbaserade och uppbyggda som en variant av matcha tre-pussel. Spelplanen är uppdelad i två fält, ditt eget och fiendens. Fälten är i sin tur uppdelade i sex gånger åtta rutor stora rutnät där enheterna står. Enheterna kan sedan kombineras i vertikala och horisontella rader. En vertikal rad på tre enheter skapar en attackformation och en horisontell skapar en defensiv mur. Man har ett givet antal drag innan det blir motståndarens tur. Hjältarna representeras av en linje som löper horisontellt längst bak på vardera planhalva, och vinner gör man när man får ner motståndarlagets hjältes hälsopoäng på noll. Det är alltså denna linje man vill träffa med sina attacker. Det kan te sig en aning komplicerat i början, men man kommer snabbt in i det.

Might & Magic: Clash of Heroes
Spelplanen är indelad i rutnät och stridssystemet följer matcha tre-principen, med en hel del finesser.

Det är ett välgjort system som kräver mycket strategiskt tänkande. Jag har bara tagit upp grunderna. Med lite rutin lär man sig snart att nyttja de olika enheternas unika egenskaper och forma kraftfulla specialattacker. För att variera det kommer vissa strider i kampanjen ha annorlunda vinstvillkor än den vanliga standardfighten, och titt som tätt dyker det upp så kallade pusselstrider där man har ett begränsat antal drag för att rensa slagfältet. Oftast riktigt kluriga tankenötter.

Den uppgraderade HD-grafiken är såklart den största skillnaden gentemot den bärbara versionen. Världarna är mysigt handmålade och de tidigare pixliga enheterna är nu lika knivskarpa och tydliga som färgglada. Jag är inte helt såld på mangastilen man kört på karaktärerna som är lite väl barnslig, men den fungerar som en tydlig markör att Might & Magic: Clash of Heroes ändå är något eget som skiljer sig ganska mycket från övriga Might & Magic-spel.

Ett nytt 2-mot-2-läge har även tillkommit för multiplayer, både online och lokalt, något som visar sig vara riktigt kul med några vänner i soffan. Det är inte lika intensivt som många andra populära multiplayerspel, utan mer som en lätt speedad omgång fantasischack fylld med drakar och demoner. Något som för den sakens skull inte gör det mindre prestigefullt eller underhållande. Absolut inte.

Might & Magic: Clash of Heroes är nämligen en snyggt förpackad strategi- och pussel-hybrid som jag definitivt kommer att plocka fram vid många tillfällen framöver. Bland det bättre som släppts till Xbox Live Arcade och PSN i år, rent utav.

8 / 10
+
Välgjort stridssystem, vanebildande spelbarhet, bra flerspelarmöjligheter, de handmålade bakgrunderna är fina och detaljerade