Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Michael Jackson: The Experience

Michael Jackson: The Experience

The King of Pop har förvandlats till spelhjälte i Ubisofts dansanta Michael Jackson: The Experience. Lyckas det leva upp till den mördande konkurrensen från Dance Central...?

Än idag, ett halvår efter Kinect-premiären är det Dance Central som framstår som den rörelsekänsliga mojängens absolut främsta spel. Och konkurrenter har det sannerligen inte saknats, redan nu finns Dance Evolution och Dance Paradise ute, och runt hörnet väntar Let's Dance with Mel B. Ja, och så har vi förstås sprillans nya Michael Jackson: The Experience. Ett spel löst baserat på Ubisofts enormt framgångsrika Just Dance-koncept.

Och grundidén är bra, inget snack om saken. Michael Jackson var en av tidernas mest kompletta artister när det kommer till kombinationen sång och dans, och hans hitlista är det få - om ens någon - som kan matcha. Därför känns Michael Jackson: The Experience logiskt, och ett koncept som skulle kunna bli precis hur bra som helst.

Kanske kunde man få dansa igenom hans tidigaste karriär i Jackson 5, köra lite fräcka moves från hans Motown-dagar och sedan gå vidare med genombrottet i Thriller och hans fortsatta karriär. Man kan tänka sig att det även bjussas på välfyllda arenor, uppträdande i TV-program King of Pop gästat, inspelningar av hans berömda musikvideos och såklart en massa extra lullull för fansen.

Sanningen är dock att det inte finns ett dugg av det här. Michael Jackson: The Experience är ett helt avskalat spel som faktiskt saknar det mesta Harmonix mästerliga Dance Central bjussar på, och det är också spelets största svaghet. Faktum är att det är så renrakat på innehåll utöver möjligheten att dansa och sjunga till hans hits, att det inte ens finns ett riktigt träningsläge.

Michael Jackson: The Experience
      Något riktig feedback om man sjunger fel ord, för högt eller för lågt får man aldrig. Problemet med avsaknaden av konstruktiv kritik saknas även i själva danserna.

Något som är extra besynnerligt med tanke på att detta alltså handlar om ett spel med Michael Jackson. Mannen (myten och legenden!) var som sagt en inte helt oäven dansare. Att förvänta sig att man ska ställa sig på vardagsrumsgolvet och bränna av en saftig moonwalk och makalösa steg utan träning är att ha lite väl höga förväntningar på världens alla Kinect-spelare.

Istället för ett träningsläge erbjuds lite käcka videos där duktiga dansare går igenom Michaels alla värsting-moves. Visserligen både grundligt och pedagogiskt, men det räcker liksom inte. Det finns till exempel ingen feedback som talar om var jag gör fel. I mitt fall är det visserligen nästan allt, men vi har varit flera som spelat, inte minst frugan som är Dance Central-äss. Och alla har klagat på just detta, avsaknaden av möjligheten att förstå var det går fel.

Nu är ju det här en recension av just Michael Jackson: The Experience, men att liksom i just Dance Central ha möjlighet att sakta ned musiken och få tydliga markeringar av var på kroppen man missar hade verkligen varit önskvärt. Jag orkar inte kika på långa videos, jag vill spela.

Någon riktig konsekvens av att inte ha en aning av vad man håller på med finns inte. Det är bara att vifta på så gott det går, och om man spelar på de högre nivåerna så gäller det även att sjunga till. Att missa är omöjligt och poängen rullar in oavsett vad man gör. Och eftersom highscore-listor online saknas finns det ingen riktig morot att faktiskt försöka bli riktigt bra.

På samma sätt fungerar även sången risigt. Dels finns det låtar som måste sjungas, vare sig man bara vill dansa eller ej, men inte heller den ger dig riktig feedback om var man gör fel. Ett system med en pitch-mätare som i Rock Band hade verkligen varit till stor hjälp, liksom en faktisk möjlighet att själv avgöra hur man vill spela alla låtar.

Michael Jackson: The Experience
      Michael Jacksons musik är den stora behållningen med spelet. Här finns en gedigen lista av hans största hits.

Ett annat problem med dansen är att Ubisoft inte alls fått bukt med Kinect-lagget på samma sätt som Harmonix. Här filmas man aktivt och hamnar bland en massa andra dansare. Bara det att ens egna rörelser laggar rejält så det hela tiden ser ut som den tänkta showen är i otakt. Därmed ser det hela tiden ut som man gör fel saker och jag kämpar febrilt med att hitta rätt balans med alla moves som visas i en lista och mina dansare.

Mycket klagomål, men Michael Jackson: The Experience är inte helt utan förtjänster. Till exempel går det inte komma ifrån att Michael Jacksons låtkatalog är halvt oslagbar. Här trängs ett 30-tal mördarhits som Beat It, Rock with You, The Way You Make Me Feel och min personliga favorit Remember the Time. Även om spelet i sig inte är så bra som det borde vara, så går det inte att ha trist på ett fiktigt dansgolv med denna musik.

Dessutom är möjligheterna till partyspel goda. Både co-op och versus står till förfogande och fyra stycken kan vara med och skaka sina lurviga. Här är kanske den största behållningen dock att skratta åt andras misslyckade moonwalks, men stämningen blir snabbt rolig i goda vänners lag.

Jag väljer att avrunda recensionen på nästa samma sätt som jag började. Michael Jackson: The Experience är en genuint god idé som hade kunnat bli så otroligt mycket mer. Ett riktigt karriärläge, genomtänkta träningsmöjligheter och massor av extramaterial hade varit underbart. Michael Jackson hade ett händelserikt liv, så varför matas jag med ett fåtal trista scener att dansa på istället för hans mäktiga arenor och coola videos?

Spelet heter ju The Experience, men var finns den? Var finns allt backstage-material, alla roliga intervjuer och storyn om Michels liv som verkligen hade gjort detta till en äkta Michael Jackson-experience? Inte i Michael Jackson: The Experience i alla fall, och det är problemet.

04 Gamereactor Sverige
      4 / 10
      +