The Dishwasher: Vampire Smile

The Dishwasher: Vampire Smile

Ännu mer psykopatdoftande monstermassaker med massor av blod och mystiska drömmar om lidande och annat härligt, The Dishwasher är tillbaka och denna gång har han syrran med sig.

För två år sedan kom Dishwasher: Dead Samurai, historien om en kille som skulle hacka allt som kom i hans väg sönder och samman med allehanda medelstora vapen. Nu är det hans systet Yukis tur att få uppleva ett fullkomligt bisarrt äventyr. The Dishwasher: Vampire Smile börjar med att Yuki sitter fången på ett rymdskepp i omloppsbana, hon plågas av våldsamma drömmar fyllda med blod och lidande, hon rymmer nu börjar en väldigt blodig resa präglad av hämnd. Yuki vill till varje pris hämnas på de som har fångat och spärrat in henne och det är många som får betala för detta.

Ska sanningen fram bryr jag mig inte jättemycket om handlingen, för mig är det istället de våldsamma vapenlekarna som lockar mig desto mer. Precis som The Dishwasher: Dead Samurai, är The Dishwasher: Vampire Smile ett spel fyllt till bredden med ultravåldsam och blodig dödsbalett. Yuki rör sig med lätthet såväl på marken som i luften tack vare att hon kan förvandla sig till ett rökmoln och förflytta sig en kort bit med ett ryck av höger analogspak. När man kombinerar detta med hopp och attacker får man en elegant uppsättning verktyg för att ha ihjäl sina motståndare.

The Dishwasher: Vampire Smile
Mellan banorna förs handlingen vidare via läckra serierutor, handlingen är dock riktigt konstig och man gör bäst i att inte fästa så stor vikt vid den.

Precis som förra gången handlar det om att nöta sönder fienderna tills en knappikon dyker upp på skärmen, tryck rätt knapp och du avrättar fienden på ett ytterst makabert sätt så blod och kroppsdelar bara flyger hej vilt. Den visuella stilen från det förra spelet finns kvar. Grafik som ser ut som att den är ritad med grova kol-pennor med klumpigt linjearbete och sparsamt med färger. Det är mest svart och olika gråtoner, stundtals proppat med blodrött som bryter av resten av paletten alldeles utmärkt. Detta ger The Dishwasher: Vampire Smile samma unika grafiska stil som sin föregångare och stilen passar temat och hela spelet alldeles utmärkt.

The Dishwasher: Vampire Smile är nämligen, precis som sin föregångare ett spel som handlar om hat, ilska, våld och en brinnande önskan att ta livet av allt och alla som kommer i spelarens väg. Stilen förstärker känslan och personligen tror jag inte att någon annan visuell stil hade fungerat. Vad som är betydligt bättre denna gång är ljudet, även om det inte är jättebra är det en klar förbättring och det ilar inte längre i mina öron när jag spelar. Där The Dishwasher: Dead Samurai kanske var lite fattigt på innehåll är The Dishwasher: Vampire Smile fullproppat med skoj.

The Dishwasher: Vampire Smile
Färger och ljus används på ett väldigt effektivt sätt, den visuella stilen passar perfekt ihop med all blodig action och The Dishwasher: Vampire Smiles är ett riktigt läckert spel

Kampanjen är inte bara Yukis berättelse, utan det går även att spela som ursprungshjälten The Dishwasher, eller i ett matigt samarbetsläge om man så önskar. Kampanjen tar en handfull timmar att spela igenom och utmaningen på normal svårighetsgrad är betydligt mer balanserad denna gång. Det första spelet fick en del kritik för att det var för svårt, vilket har lett till att Ska Studios har lagt in en achievement vid namn Game Reviewers Shall Be Pleased. Lustigt nog låser denna achievement upp en ny svårighetsgrad vid namn Pretty Princess, en svårighetsgrad som gör The Dishwasher: Vampire Smile väldigt lätt, men allt färgas också rosa och det regnar hjärtan för att göra stämningen lite lättare. En kul touch från Ska Studios, jag känner mig lite träffad men samtidigt skrattade jag gott.

För den som vill bli riktigt utmanad finns det möjlighet till det, dra upp svårighetsgraden och du får verkligen veta att du lever. Om det inte räckte med en kampanj-läget finns det också ett arkad-läge med 50 banor där du behöver massakrera dig genom fiender och uppfylla olika uppdrag av varierande karaktär. The Dishwasher: Vampire Smile är ett spel fullproppat med spelbarhet och med bättre variation och bättre ljud än det förra spelet.

Det jag kan störa mig på lite är att ibland får jag samma känsla som från det förra spelet. Upplägget kan bli lite stelt ibland. Kvar är att du kommer in i ett eller en miljö och här sprutar det in fiender, när du har dödat alla öppnas dörrarna och du kan gå vidare. Det blir lite stelt och dött efter ett tag och jag har lite svårt att sitta med The Dishwasher: Vampire Smile någon längre stund. Det är dock en uppföljare som är bättre än sin föregångare, redan det ett bra spel, på alla punkter. Gillade du The Dishwasher: Dead Samurai kommer du älska detta.

8 / 10
+
Gedigen spelkontroll, läcker grafikstil, utmanande, flera spelsätt