Section 8: Prejudice

Section 8: Prejudice

Timegate lyckades hyfsat med sitt första Section 8-spel, nu försöker de igen och de satsar fullt ut med att tillfredställa alla typer av spelare, frågan är om det fungerar.

Att skjutas ur en kanon kan tyckas vara en kul grej att göra då och då, jag har testat företeelsen och kan säga att det faktiskt blir ganska trist efter en stund. Jag har spelat Timegate Studios nya förstapersonsskjutare Section 8: Prejudice och här skjuts man ur en kanon jämt och ständigt. Upp till 32 spelare kan spela mot varandra online och här handlar det om att strida om olika kontrollpunkter på en stor öppen bana. Innan du ger dig ut i strid väljer du din klass, eller designar en egen där du själv väljer vilka vapen och vilka hjälpmedel du ska ta dig med ut i strid. När det är klart och du väljer var du ska börja på banan, blir du skjuten ut ur en kanon.

Varje gång du ska in i spelet efter ett dödsfall marksätts du från ett dropp-skepp på hög höjd. Detta gör att du kan välja var som helst på hela banan att landa. Du kan komma in i ett avlägset hörn, långt borta från striderna, eller välja att hoppa rakt ner i smeten och vara redo att röja loss på en gång. Under stridernas gång svänger det en hel del mellan de två lagen då de olika kontrollpunkterna hela tiden byter ägare.

Vid vissa tillfällen kan du dessutom få dynamiska uppdrag vilket ger dig möjligheten att ta an ett sekundärt uppdrag för att ge ditt lag ett taktiskt övertag. Problemet med Section 8: Prejudice är att jag tycker att det blir alldeles för rörigt, alldeles för snabbt. Det kan mycket väl vara så att jag börjar bli gammal och sur, men jag finner det alldeles för plottrigt och jag saknar tydligheten från Battlefield-spelen eller Enemy Territory: Quake Wars.

Section 8: Prejudice
På ryggen har du en jetpack som gör att du kan flyga under korta stunder, ett smidigt hjälpmedel som kan ge dig stort övertag om den används rätt.

Jag gillar dock att du själv kan skräddarsy din karaktär, välja vapen och tillbehör, vilket ger spelaren makten att ändra på de förutbestämda klasserna. Om man inte gillar att spela mot andra spelare kan man istället välja att spela tillsammans i ett spelläge som heter Swarm. Här ska fyra spelare samarbeta och försvara en kontrollpunkt mot anstormande fiender styrda av AI:n. Här krävs en god dos skicklighet och samarbete, annars lär man förlora på rekordtid.

Om man bara går runt och fegar och fiser, då har man förlorat inom en minut. Utmaningen som erbjuds här är god och roar faktiskt betydligt mer än det vanliga online-krigandet. En välbalanserad grupp som vet vad de är essentiellt så bör kanske spela med ett par kompisar. För dig som har spelat Firefight i Halo-spelen, eller Gears of Wars motsvarighet kommer antagligen att gilla Swarm.

Men Timegate vill inte bara försöka tillfredsställa co-op-fansen eller krigströstarna, de har även inkluderat en kampanj för den ensamme spelaren. Ett par timmars godkänd action bjuds det på här och du ska bekämpa en gammal otrevlig armé som ställer till oreda i universum. Kampanjläget må visserligen inte vara något speciellt, men det är långt ifrån dåligt och vill man ha lite enkel action som inte kräver så mycket av spelaren, får man det här.

Section 8: Prejudice
Kommer du riktigt nära din fiende kan du avrätta denne med ett hänsynslöst knivhugg, något som inte är så vanligt då banorna utspelar sig på ganska stora, öppna ytor.

Ljudet i Section 8: Prejudice är inget som direkt imponerar med vapen som låter alldeles för tråkigt och det saknas både tyngd och känsla när man skjuter. Grafiken pendlar mellan riktigt snyggt med varm och härlig ljussättning över öppna, grönskande miljöer, till faktiskt riktigt miserabelt fult och kantiga miljöer med hemska texturer. Hela Section 8: Prejudice går väldigt mycket i toppar och dalar. Att spela mot andra spelare är för mig uteslutande rörigt och frustrerande, de öppna banorna betyder att det ofta finns en sur krypskytt någonstans medan man aldrig går säker då en fiende kan trilla ner ur skyn, rakt på dig.

Medan Swarm-läget och kampanjen är fullt godkända, känns det som att Timegate kanske borde ha fokuserat på en av komponenterna, istället för att erbjuda tre stycken. För den som vill ha variation bjuder Section 8: Prejudice på en hel del sådant, frågan är bara om du kommer tycka det är underhållande. Personligen är detta ett spel jag inte kan tillbringa speciellt mycket tid med.

I små doser är det helt okej, men jag har väldigt svårt att spela det under längre tider och onlinedelen orkar jag inte längre med. Både det ursprungliga Section 8 och Prejudice har samlat på sig en hyfsad skara fans som älskar Timegates skapelse, mitt råd är att testa demot och se om du gillar det mer än mig. Jag är inte jätteimponerad.

6 / 10
+
Tre olika spelsätt, hyfsat kampanjläge, bra co-op, god variation