Tearaway Unfolded

Tearaway Unfolded

Det älskade PS Vita-äventyret lever vidare på stationär konsol. Vi har satt betyg på nyversionen av det bärbara mästerverket...

PS Vita är en fantastisk bärbar spelenhet. Tyvärr så har formatet alltid plågats av spelbrist, men när det väl kommer ett spel som tar vara på Vitans styrkor kan de bli hur bra som helst. Detta visade Little Big Planet-skaparna Media Molecule oss med deras supercharmiga och kritikerrosade Tearaway. Det var där som vi fick lära känna Iota, en liten brevbärare på äventyr i en makalöst vacker värld av papier-maché.

Originalet Tearaway är ett mästerverk, men för Vitan var det dessvärre redan försent. Skamligt få spelare upplevde Iotas äventyr och tog del av meddelandet som han hade åt oss. Det är därför vi är så glada över att spelet nu fått nytt liv på Sonys stationära Playstation 4 - inte bara för Iota och Media Molecules skull, utan även för vår egen. Välkomna till Tearaway Unfolded.

Tearaway Unfolded
Tearaway släpptes urspungligen 2013 till PS Vita.

Att klippa ut originalet från PS Vita och klistra in det i sin ursprungliga form till Playstation 4 vore dock omöjligt. Det finns funktioner i Tearaway som aldrig skulle gå att utföra på andra format, och därför har Media Molecule skapat nytt innehåll och nya funktioner som tar vara på det stationära formatets styrkor istället. Genom att styrka ett fingret längs handkontrollens touchpad kan vi kontrollera vinden, flyga runt i små pappersflygplan och utforska helt nya platser. Lampan på handkontrollen fungerar som en ficklampa, som lyser upp mörka miljöer och blända ondskefulla pappersmonster som står i Iotas väg.

Mina favoritstunder i PS Vita-versionen var när spelet bröt den fjärde väggen, och spelaren kunde interagera med den lilla brevbäraren direkt. Tearaway Unfolded fortsätter denna fina tradition, genom att göra det möjligt för Iota att kasta ut saker från hans digitala värld ut genom TV-skärmen och in i vår handkontroll. Spelaren kan sedan skjuta tillbaka dessa föremål in i spelet igen, för att lösa pussel eller för att peppra sönder fiender. De nya funktionerna är välutvecklade och blir aldrig tråkiga att använda.

Tearaway Unfolded
Spelkontrollen och touchpad-funktionerna hade behövt mer arbete.

Men tyvärr så kan den nya spelmekaniken inte mäta sig med den från originalet, där ett genuint band skapades mellan spelaren och huvudkaraktären. Att kunna röra skärmen och fysiskt greppa tag om föremål, och i vissa fall till och med sina egna fingrar dyka upp inuti spelvärlden, känns magiskt än idag. Funktionerna i Tearaway Unfolded är långt ifrån lika kraftfulla och självklara.

Ni som var med när det begav sig kanske minns att spelarens ansikte medverkade i Tearaway i form av solen, då PS Vitans kamera fungerade som ett kikhål mellan de två världarna. Detta är möjligt att återskapa i Playstation 4-versionen men kameran säljs separat. Även en sån banal grej som att avståndet mellan spelaren och skärmen ökat, påverkar spelglädjen i Tearaway markant. Spelvärlden i Unfolded är bra mycket större än i PS Vita-versionen, med nya fiender att besegra och nya föremål att upptäcka, men vi saknar att ha spelvärlden i våra egna händer.

Tearaway Unfolded
Designen och musiken är ljuvlig.

Vi saknar även den stora pekplattan från originalet, då det är alldeles för svårt att rita med Dual Shock 4-handkontrollens touchpad. En stor del av Tearaway är att designa egna varelser och föremål och sedan släppa dem fria i din spelvärld, men i Unfolded är det lättare sagt än gjort. Det finns en Tearaway-app att ladda ner men vi har fortfarande inte fått testa den ännu, och även om appen fungerar bra så är det inte som att alla där ute har tillgång till en stor surfplatta.

Det känns lite som att Tearaway Unfolded helt enkelt inte hör hemma på Playstation 4, vilket inte är allt för konstigt med tanke på att allt i spelet ursprungligen var skräddarsytt för PS Vitan. Med det sagt så är det fortfarande Tearaway vi talar om; det mysiga och hjärtevärmande äventyret som vi alla älskar. Nya spelare kommer att ha väldigt roligt i denna underbara pappersvikningsvärld, fylld med en humoristisk story och ljuv musik.

Tearaway Unfolded är, precis som sin föregångare, ett klockrent exempel på ett spel som inte bara ta oss in i dess värld, utan även för någonting vidare till spelaren. Det finns verkligen ingenting som liknar det. Åtminstone inte till de stationära konsolerna.

Tearaway Unfolded
Tearaway Unfolded känns tyvärr inte helt klockrent till Playstation 4.
7 / 10
+
Charmig presentation, mysig musik, intressanta interaktioner, originella pussel, mycket nytt innehåll
-
Krystade funktioner, tveksamma touchpad-inslag, sladdrig spelkontroll

Carl Brännström
Media Molecules kulörta pappersvärldar och finurligt vikta pappfigurer har aldrig sett bättre eller mer inbjudande ut än i Tearaway Unfolded. Den extra kraften i Playstation 4 gör verkligen underverk för det estetiska. Samtidigt visar formatbytet hur skräddarsytt Tearaway verkligen var för Vitan. Trots större banor och mer prylar att samla är det helt enkelt inte samma sak att spela med handkontroll framför teven som att sitta med Vitan och bokstavligt talat ha Iotas och hans vänners värld i händerna.

Media Molecule försöker hitta nya kreativa kontrollösningar, och i viss mån lyckas de, men touch-plattan är ett svagt komplement till Vitans rörelsekänsliga skärm. Precisionen när jag ska måla en ny krona till ekorrkungen är tvärusel och jag kommer på mig själv med att undvika att rita så mycket som möjligt. Det är helt enkelt inte roligt. I grunden är Tearaway Unfolded en välgjord och ambitiös utveckling av Vita-versionen; det är mysigt, vackert, välljudande och proppat med charm och skapelseglädje, men den speciella synergin som fanns mellan speldesign och hårdvara i originalet har dessvärre inte följt med i överföringen. 7/10

• AG Jati
    Följande recension kommer ske på bästa amatörmässiga sätt Spelet I en papperstunn stad får vi träffa vår papperstunna hjälte eller... 7/10

0