Ett DLC-paket ställer en del extra krav på sig själv när det anländer i blodig pappersform med snigelpost. I stället för vanliga koder vi vanligtvis får mailade till oss levererades Escalation - Treyarchs nya kartpaket till dundersuccén Call of Duty: Black Ops - som ett fyra sidor långt skräckfilmmanus. Komplett med skrivmaskinstypsnitt och blodiga fingeravtryck.
Men visst lever Escalation upp till sin ambitiösa paketering. För att citera en konkurrerande spelserie: variation är dödens krydda. Och precis när vi tröttnat på Kowloon och Stadium i senaste Black Ops-tillägget släpper Treyarch detta paket, och det är roligt nog vassare än förregångaren. Här hittar vi fyra välplanerade, fantasirika multiplayerbanor: Zoo, Stockpile, Hotel och Convoy samt zombiekartan Call of the Dead. Tillsammans lär de innebära onyttigt många fler multiplayertimmar.
För det är riktigt kul att krypa bland vrår i Stockpile eller prickskjuta från viadukten i Convoy - miljömässigt en av de mest varierade Call of Duty-banorna någonsin. Vi krigar även på ett zoo och ett hotell, alla omsorgsfullt detaljerade i design. Den nedgångna zoo-banan har roliga detaljer som besökarkartor med "you are here"-upplysningar för förvirrade krigare. Här finns också ett monorail-spår som är perfekt för krypskyttar att klättra upp i.
På tal om snipers lär fans av soldatklassen gilla hotellbanan där stora, öppna utomhusytor (förhoppningsvis) kryllar av lätta byten. Krigandet inomhus på hotellet är också roligt, särskilt med alla detaljer Treyarchs grafiker petat in. Här finns enarmade banditer, heltäckningsmattor och bardiskar och det är en skön kontrast till de mer gråbrunda slagfälten vi är vana med.
Så har vi Stockpile, en rysk by med en stor vapengömma, vilket är en lite mer traditionell (men långt från tråkig) karta. Med mer jordnära byggnader för den tankarna till exempelvis Grid i spelets basutbud. I min första match på Stockpile spränger jag tre fiender med samma RC-XD-bil och tänker "här kommer jag nog att trivas". Sekunden senare krossar jag mig själv genom att gå genom en öppning strax efter att ha aktiverat en dörrkontroll, men är lika glad ändå.
Zombiekartan Call of the Dead sticker ut rejält, och för min del stjäler det showen trots att spelläget inte är någon personlig favorit (jag föredrar hetsiga Free for All-matcher, om någon undrar). Här har Treyarch samlat ihop en radda skräckkändisar: Sarah Michelle Gellar (Buffy the Vampire Slayer), Robert Englund (Freddy Krueger), Michael Rooker (The Walking Dead) och Danny Trejo (Machete). Att George Romero dyker upp och jagar dig med en elektrifierad spotlight känns dessutom som en liten populärkulturell milstolpe. Den stora, labyrintliknande Call of the Dead-kartan är betydligt mer utmanande än tidigare zombiebanor, vilket lär glädja de mest skjutvana Blops-fansen.
Övrigt godis: en ny perk kallad Deadshot Daiquiri. Utrustad med denna låses ditt vapensikte direkt på fiendernas huvuden. Vi får också leka med nya bössan V-R11 som förvandlar zombies till människor som fort lägger benen på ryggen efter sin metamorfos.
Visst kostar Escalation en slant, cirka 130 kronor, men med tanke på hur många timmars spelglädje detta ger känns det överkomligt. Ett värre minus är att alla multiplayerlägen från originalspelet inte går att att välja inför en Escalation-match (här finns team deathmach, moshpit. I övrigt sitter detta som en RC-XD i en fienderumpa, en tomahawk i knät, en napalmattack på en tätbefolkad fiendeyta. Ut och shoppa med er, Black Ops-fans.