Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Lego Pirates of the Caribbean

Lego Pirates of the Caribbean

Snart är det premiär för den fjärde Pirates-filmen On Stranger Tides. Vill du tjuvstarta med storyn redan nu finns Lego Pirates of the Caribbean, som vi händelsevis har en fet recension på...

Det märks redan när man besöker Will Turners smedja i början av Lego Pirates of the Caribbean. TT Games börjar bli väldigt varma i kläderna när det kommer till Lego-spelen. Man utgår från att alla känner till dess beståndsdelar och tar sig därför friheter med pusslen som ofta kan vara riktigt långsökta. Så pass långsökta att jag tror att många av de barn som tidigare lekte sig igenom Lego Star Wars och Lego Batman kommer ha riktigt svårt att ta sig igenom äventyret.

Lego Pirates of the Caribbean är annars en redigt välfylld utgåva som ger möjligheten att spela igenom både den ursprungliga filmtrilogin tolkad i dansk plast, men även garanterade sommarsuccén On Stranger Tides. Banvariationen är fantastisk och låter oss besöka både stora fort, städer, skogar och naturligtvis även piratskepp. Naturligtvis finns även en uppsjö av karaktärer från både stora och mindre roller med unika egenskaper att låsa upp så man hela tiden kan variera sitt spelande.

Även det monotona dräpandet av skelett, pirater och rödklädda vakter varieras konstant med moment som har en annan typ av spelbarhet som exempelvis kanonskytte. En favorit är exempelvis sekvensen från film två där Jack Sparrow spärras in i en skelettboll och måste rulla sin väg till frihet, vilket är lika roligt här. Jag fastnade även för en underbar bossfight ovanpå ett stort hjul som bara osade av charm och spelglädje.

Lego Pirates of the Caribbean
      Det råder ingen tvekan om att Lego Pirates of the Caribbean är det hittills snyggaste Lego-spelet.

Lego Star Wars III var på flera sätt ett rejält lyft för Lego-serien, och det gäller inte minst grafiskt. TT Games hade moderniserat grafikmotorn å det grövsta och det är naturligtvis samma man använder här. Flera gånger kommer jag på mig själv med att verkligen häpnas över hur fantastiskt läckra omgivningarna är i vad som ändå skulle kunna avfärdas som ett barnspel.

Vattnet är inbjudande på ett sätt jag inte sett sedan Marios solskenssemester i Super Mario Sunshine och att ta ett dopp och simma under ytan bara för att upptäcka den azurblå värld som finns där nere känns bara för ljuvligt. Och inte blir det sämre av det faktum att detaljarbetet är så bra som det är. Det känns som en minutiös Legofiering (japp, ett nytt ord jag just uppfann) av Pirates-trilogin på ett sätt jag tror framför allt äldre fans kommer att uppskatta.

Men det spelar ingen roll hur mycket lullull, alternativa spelmoment och liknande TT Games stoppar in. Det roligaste fortfarande är att slå sönder allt man kommer över för att roffa åt sig Lego-pengar. Och som bäst är Lego Pirates of the Caribbean när man kopplar in en andra handkontroll och tar sig an Söderhavet tillsammans med en polare. Möjligheterna att jävlas, tävla om vem som hittar flest skatter och tillsammans klura över pusslen är en riktig höjdare, och jag kan för mitt liv inte begripa varför man fortfarande inte har inkluderat co-op online.

Lego Pirates of the Caribbean
      Samtliga Pirates-fyra filmer, inklusive kommande On Stranger Tides, finns spelbara fördelade på fyra olika världar med en massa banor.

Problemet är bara att det nästan helt saknas ledtrådar om vad man ska göra härnäst. Ett exempel på det är det digra urvalet av figurer, vilket inkluderar sådana man inte ens minns från den ordinarie trilogin. De kan visa sig ha egenskaper du inte har en aning om att de besitter. Ibland är det mer tur än skicklighet att man lyckas lösa ett pussel genom att man låter alla sina valbara plastgubbar prova alla kombinationer i ett frustrerande trial & error-malande.

TT Games förmåga att utgå från att allt är så självklart gör att spelet är ännu mer utmanande än redan kluriga Lego Star Wars III, och det straffar sig mellan varven. Att jag som spelat allt av värde sedan tidigt 80-tal fastnar i ett barnspel och ibland inte komma vidare är ett tecken på att bandesignen inte alltid är helt klockren. Flera gånger har jag hoppat runt på ett begränsat område för att plötsligt komma vidare utan att jag ens fattar vad jag just gjorde.

Inte blir det heller bättre av att fler pussel än vanligt buggat för mig och gjort att jag till slut tvingats lämna området och komma tillbaka senare då saker och ting återställts. Sådana missar har ändå varit ett ovanligt inslag i tidigare spel, men denna gång hade man en filmpremiär att tajma och jag tror det gått ut över buggtestandet. I kombination med att mycket är så långsökt vet man heller inte om något gått fel, eller om man helt enkelt drabbats av ett tekniskt fel.

Lego Pirates of the Caribbean
      Det är mer buggar i Lego Pirates of the Caribbean än i tidigare Lego-spel. Sannolikt eftersom TT Games hade filmpremiären av On Stranger Tides att anpassa sig efter.

Nu låter jag väldigt kritisk, men faktum är att jag haft roligt med Lego Pirates of the Caribbean, och mina kompisar likaså. Det är ett väldigt omfattande spel med brutalt mycket att göra. Charmfaktorn slår ofta i taket under de parodierade mellansekvenserna som ofta även lockar fram till uppriktiga gapskratt. Det är bara det att Lego Pirates of the Caribbean med lätthet hade kunnat bli det bästa Lego-spelet hittills.

Det har det rika persongalleri som gjort Lego Star Wars-spelen så bra, det har den pampiga musiken, variationen, ett underbart tema och härlig grafik. Och den blockige Jack Sparrows alla hyss gör sig underbart i Lego-tappning och banorna är så färgglatt charmiga att jag nästan vill slicka på skärmen. Men känslan av att det inte är helt polerat och de bitvis alltför långsökta pusslen gör dock att betyget i slutändan stannar på en stabil sjua.

7 / 10
      +
      Massor av innehåll, enormt charmigt, lagom utmanande, snyggaste Lego-spelet