Gatling Gears

Gatling Gears

Vanguard Games slänger in oss i ett stressigt slagfält och vi besvarar elden med dual stick-pepprande. Elfving har roat sig i både single- och multiplayer och har explosioner ringandes i öronen...

Om tutorial-banan roar har du ett bra spel framför dig - gammalt djungelordspråk. Och visst stämmer den gamla klyschan i Gatling Gears fall. Här slängs jag in bakom spakarna på en mech och vandrar omkring i en militärbas där febril aktivitet råder. Trupper gör armhävningar och stridsvagnar rullas ut. Jag fnissar åt att jag kan klampa omkring bland de fint uppställda soldatformationerna och skapa oreda.

Övningskursen är snabbt avklarad och jag har full koll på mina tre huvudsakliga vapen. Min gatling gun, den primära ärtbössan som styrs med två spakar, funkar bra mot infanteri. Kanonen tycks vara bra att pricka tanks med och bomberna spränger stora områden åt fanders. Här finns också en smartbomb som rensar skärmen på fiendesoldater. Med perfekt timing attackeras min bas av fiender och en väldigt arkadig, story-fri och actionspäckad spelupplevelse i 30 banor fördelade på sex kapitel tar sin början.

Gatling Gears
Bosstriderna är inte jättesvåra, men sköna avbrott till det övriga pepprandet i Gatling Gears.

Fienden, ja. De är många i både antal och varianter. Här finns vanligt fotfolk som skjuter raketer eller använder eldkastare. Stridsvagnar som kräver några extra smällar och vingförsedda snubbar som likt Assassin's Creed-Ezio tycks ha fått låna Leonardo da Vincis prylar. På vägen mot evig ära och berömmelse får du även möta några bossar som bjuder på en hygglig utmaning.

Allra galnast blir det när du plockar upp tillfälliga kraftbonusar till dina vapen på banorna. Din (till en början) småfjösiga gatling gun förvandlas då till en total mördarmaskin som skjuter fienden till strimlor med enorma skott, utsmyckade med maffiga ljudeffekter. I kombination med musiken och virr-varret på skärmen är dessa stunder hjärtvärmande för sanna actionfans.

Varje gång du spränger något i tiotusen metallbitar belönas du med kugghjul. Du behöver inte samla dessa för att klara banorna, utan de fungerar som morot för de som vill samla mer poäng. Fem kugghjul aktiverar nämligen en multiplier som ökar på din score, så länge du inte blir träffad av motståndarnas kulor. På samma sätt håller Gatling Gears dig sysselsatt (förutom allt vilt skjutande, vill säga) med uppgraderingar till dina vapen, som kan köpas vid speciella stationer.

Gatling Gears
Tricket är att konstant röra sig för att undvika fiendens skott, samtidigt som du själv pepprar dem sönder och samman.

Här finns några små irritationsmoment. Det är lite otympligt att skjuta iväg bomber. Kameran hänger inte alltid med när det är dags att dra vidare, alternativt är den för snabb för att jag ska hinna plocka upp power-ups. Och trots all fin, konstant, smattrande action blir upplägget lite långtråkigt ibland, då kampanjbanorna är aningen för långa.

Dessa minus glöms dock snabbt bort, om inte annat när du ger dig på Gatling Gears multiplayer, som roligt nog ger ännu mer livslängd åt spelet. Antingen spelar du kampanjen online eller med en kamrat hemma, något som är skön underhållning när man mest vill låta avtryckarfingrarna och inte hjärnan jobba. Här finns också ett Survival-läge där du ska överleva horder av fiender och dessutom försvara platser på kartan, exempelvis torn som attackeras av explosiva gruvvagnar som rullar in på kartans järnvägsnät.

Gatling Gears är ett utmärkt litet actionspel som lär roa både ensamspelare och co-op-frälsta. 1200 Microsoft-poäng kostar kalaset (PSN-versionen är av hacker-skäl ej ute ännu) och även om det är bland de dyrare spelen är det enligt mig definitivt värt det. Om det slår Avalanches kommande Renegade Ops återstår att se, tills dess är det en välsmakande aptitretare.

8 / 10
+
Högt tempo, roliga vapen, många banor, trevlig co-op