Trouble Witches Neo

Trouble Witches Neo

SNK drämmer till Xbox Live med ett jättesmalt och superhektiskt shoot 'em up av den klassiska skolan, är detta det bullet hell-spel vi har väntat länge på?

Shoot 'em up-genren verkar gå igenom lite av en renässans för ögonblicket. Det var inte alls länge sedan Death Smiles Deluxe släpptes i butikerna och Guwange släpptes till Xbox 360 i slutet av förra året. Nu har turen kommit SNK:s Trouble Witches Neo och här är det klassisk bullet hell-ös av grövsta kaliber.

Du tar kontrollen över en av de godhjärtade häxorna som ska skjuta sig genom horder av fiender. Varje häxa har en liten hjälpreda med sig som spottar ur sig attacker av varierande typ, häxorna har också var och en helt olika sätt att attackera. Lägg här till att de dessutom har ett flertal styrkor och svagheter var och du har ett persongalleri som är både varierat och underhållande, beroende lite på hur du väljer att spela.

Trouble Witches Neo har en liten tvist som är ytterst välkommen. När du spelar har du en mätare uppe i vänster hörn på skärmen, ett knapptryck senare har du släppt iväg en barriär som blockerar de flesta inkommande fiendeattacker. När du besegrar fienden som skjutit iväg skottet, förvandlas dessa skott till pengar som du behöver fånga för att kunna köpa utrustning till din häxa.

När du använder din barriär töms din mätare och du kan när som helst ta bort den med ett knapptryck och då får du alla skott mot dig igen. Taktik blir otroligt viktigt och det är en riktigt, riktigt kul tvist på konceptet. Det är ett riktigt, riktigt fullmatat spel med massor av fiendeskott och tonvis med pengar som bara sprutar över hela skärmen och pengarna är viktiga dessa behöver du i butikerna.

Trouble Witches Neo
Du kan inhandla tre kort som du kan använda i strid, varje kort ger olika fördelar, som till exempel mycket snabbare attacker under en stund.

Varje bana innehåller i alla fall en butik mitt på banan och när du flyger in här kan du inhandla kort som ger din häxa olika förmågor. Det kan handla om att attackerna får nya förmågor, studsar på väggarna, skjuts snabbare eller liknande. Du kan även uppgradera din hälsa och din mätare för barriär-funktionen. Precis som man kan förvänta sig av ett ultrafrenetiskt actionspel av detta snitt är spelkontrollen såpass solid som det går att få den. Man känner sällan att man klantar till det, utan snarare tvärtom blir man ibland förvånad över vad man lyckas navigera sig runt vid vissa tillfällen.

Trouble Witches Neo kommer i två versioner, dels original-versionen som spelas i sin ursprungliga upplösning och med sin original-grafik. Där infattas då spelskärmen med kanter på sidorna, som är brukligt med konverteringar från arkad-plattformar och gamla klassiska spelkonsoler. Sedan finns även en Arrange-version som är gjord specifikt för Xbox 360. Här får man fullskärms-grafik i HD-upplösning och det är mycket stiligt. Personligen föredrar jag original-versionen, den känns snabbare och enklare att spela, även om jag kan tycka att den är än mer utmanande än Arrange-versionen.

Trouble Witches Neo
Att det är såhär lugnt och öppet på skärmen är en ovanlighet, allt som oftast är det proppfullt med fiender och skott från alla håll och kanter.

Problemet med Arrange-versionen är att grafiken tenderar att smälta ihop och det blir lätt lite rörigt i fullskärms-upplösning. Jag känner mig mer fokuserad och ser lättare vad som är vad i ursprungs-versionen. Dels kan du spela igenom själva story-läget där du avverkar ett antal banor i rask takt och vid slutet av varje bana får du konfrontera en maffig boss. Dels finns det även ett Challenge-läge där du antingen kan jobba för att samla ihop så många poäng som du bara kan, eller bekämpa bossar som anländer i skärmen på ackord.

Trouble Witches Neo är ett riktigt snyggt spel med en läcker design. Jag är väl inte riktigt överens med hela "söta, stönande, gnyende små-tjejer i minimala kläder"-grejen, det är en kulturgrej som jag personligen har lite svårt för. I övrigt är banorna, fienderna och rubbet riktigt snyggt, oavsett vilken version man spelar.

Om du är en masochist som gillar frenetiskt skjutande, med en smart tvist och massor av utmaning och god variation ja då är Trouble Witches Neo ett självklart val för dig. Det passar inte alla, men jag gillar det faktum att vi får se fler och fler av dessa spel på våra breddgrader.

7 / 10
+
Frenetisk action, god variation, mycket utmanande, extremt läcker design