What's That Flying?!

What's That Flying

Vad är det som flyger där uppe i luften? Är det en fågel? Är det ett flygplan? Är det ett fågelplan? Nej! Det! Är! Capcoms nya 2D-shooter What's That Flying

Jorden är som så många gånger förr, i fara. Han har kaxat sig en gång för mycket och låtit sitt enorma ego komma i vägen för jobbet. Jobbet att vakta planeten som han döpts efter. Nu befinner han sig i rättegång. Hans väktarkollegor från resten av solsystemet skall rösta om hans öde som väktare över jorden. Jupiter håller ordningen och ber Jorden att förklara sig själv. Hur kunde han låta en fientlig arme av interdimensionella rymdmonster attackera planeten han svurit att skydda?

Så börjar What's That Flying, ett spel som trots sin vidunderligt finurliga förkortning (WTF) är en oerhört rakt utformad 2D-shooter med superhjältetema. Allt medan väktaren Jorden under rättegången lägger ut den mer eller mindre kryddade texten över vad som hänt, så får du som spelare dyka in i en handfull banor spridda över hela Tellus och kämpa mot transparenta tolkningar av 50-talets klassiska rymdmonster.

What's That Flying?!
En helt vanlig dag på jorden för väktaren Jorden av jorden. Förvirrad än?

Rent ludologiskt innebär det att du skall se till att de kolsvarta, huggtandsbestyckade köttbullsrymdmonsterna inte tar sig till vänster sida av skärmen och skadar planeten. Vilket förstås är lättare sagt än gjort när rymdisarna väller in likt en vidbränd lavin av Mamma Scans. De får också sällskap av en uppsjö andra rymdisar som gör sitt bästa för att du skall släppa förbi så många som möjligt, genom att hålla fast dig, ställa om din spelkontroll eller bara skydda de mindre enheterna.

Kontrollschemat är simpelt. Jorden skjuter automatiskt hela tiden och du styr genom att föra fingrarna över skärmen. Ju högre kombo av nedskjutna fiender du uppnår, desto mer effektiva specialattacker får du tillgång till. Pass upp dock, om så bara en fiende slipper förbi dig så bryts din kombo och du får börja om från början.

What's That Flying?!
En del quick-time-events blir det också. I bilden ovan för att utföra intergalaktisk tandvård.

What's That Flying är ett simpelt och alltigenom trevligt lir som dock ekar ganska tomt i det stora hela. Det tillför ingenting utan Capcom kokar en soppa på gamla ingredienser varav de glömt att tillföra en vass spelkontroll till mixen. För att styra väktaren genom att dra fingret över skärmen fungerar väl så där. Oftast blir det ett fasligt jobb med att inte täcka över delar av skärmen när man spelar och spelkontrollens respons är inte alltid densamma som Ipadens känslighet.

Utvecklingsteamet själva verkar ha känt till detta eftersom bandesignen och fiendeplaceringen är oerhört simpel för större delen av spelet. Vilket gör att What's That Flying inte blir värt mycket mer än sitt blygsamma arvode på sju kronor. Det är ett tomt eko av mängder av betydligt bättre spel och en titel som körts ner i halsen på Ipaden utan att utnyttja något av plattformens potential.

6 / 10
+
Kul uppgraderingsläge, ambitiöst utmaningsläge