NHL 16

NHL 16

Kan EA rädda sin älskade hockeyserie efter misslyckade NHL 15? Gamereactor har plöjt runt på isen och har nu svaret...

EA föll likt Bambi på hal is förra året med NHL 15, ett spel som lämnade på tok för mycket att önska. Nu har de dock tagit sig upp från isen och med rykande färska NHL 16 levererar ett av de bästa hockeyspelen någonsin.

När NHL 14 var på intågande valde EA att dra i bromsen och inte släppa spelet till den nya generationens konsoler, vilket satte oerhört höga förväntningar på NHL 15. Sorgligt nog var det en riktig soppa till spel som EA bjöd på förra året och många argumenterade att NHL 14.1 hade varit ett klart bättre släpp än NHL 15. Men det var förra årets bekymmer, för nu dundrar årets puck in och rentvår seriens namn. EA har helt enkelt levererat ett förstklassigt hockeyspel detta året.

NHL 16
Att bråka vid sargen har aldrig varit roligare.

Sekunden från att du trycker igång NHL 16 blir du välkomnad av ett menysystem som väcks till liv av ditt favoritlag som du redan valt i inledningen. En rätt liten sak måhända men det ger dig en alldeles underbar varm känsla i maggropen. Tänk skräcken att bli välkomnad av rivallaget istället.

Vidare så är det massvis med välkända och älskade spelfunktioner som återvänder i NHL 16. Först och främst så har vi EA Sports Hockey League (EASHL), ett spelläge jag spenderade otroligt många timmar med på min PS3. Efter att ha samlat på sig feedback från EASHL-betan tidigare i år så har EA flyttat sig från systemet som endast tillät dig och dina vänner att spela som en enda klubb. Istället har de lagt till en "drop-in"-funktion som tillåter dig att hoppa in i matcher med andra människor om dina kamrater inte finns tillgängliga. Bortsett från det så är strukturen mer eller mindre densamma. Du skapar din egen spelare och ser sedan hur han följer dina direktiv till punkt och pricka där nere på isen. I år så kommer dock inte din spelare uppgradera sina färdigheter ju mer du spelar utan attributen kommer att vara låsta och konstanta. Troligtvis har detta beslutet tagits för att bibehålla en balans i spelet.

NHL 16
Det är upp till dig om just din spelare ska vara en hysteriskt duktig målskytt eller en hårdför gorilla på isen.

Men EA har varit hyggliga nog att lägga till ett system för olika klasser i år. Detta betyder att för varje match du spelar spelar så får bestämma vilken typ av roll just din spelare ska ha i laget. Låt spelaren vara en stjärnskytt med sylvassa skott, en fintare av rang med säkra passningar i bagaget eller en hårdnackad bråkmakare som smetar ut motståndarna likt smör längs sargkanten. Valet är ditt.

Låt oss förflytta oss från händelserna på isen en stund och fokusera på att leda laget i spelläget Be A GM, som låter dig ta dig an rollen som tränare för ett NHL-lag. Vissa förändringar från tidigare år har gjorts även här, där "spelarmoral" är den mest utstående. Är hockeyspelarnas moral i laget låg så kommer det att visa sig, beklämmande nog, på isen och du kommer inte jubla över resultaten.

Så det gäller att hålla laget glatt. Ditt mål som GM (General Manager) är därför att höja moralen bland dina spelare, men det är inte ett särskilt "vitt-eller-svart"-system för att göra det. Du kan ge individuella instruktioner till särskilda spelare eller satsa på att ge hela laget en ordentlig peppning när de är tillsammans men det betyder inte att det kommer funka för alla. Vissa spelare vill ha tuffare tag medan andra vill ha mjukare. Lite som i verkliga livet antar jag.

Draftsystemet har också fått sig en ordentligt omgång och funkar alldeles ljuvligt. Det märks att EA har sneglat över på Madden NFL-serien för inspiration. Det enda negativa är att spelarna från det första årets draft är fiktiva spelare. Detta betyder att spelare likt Auston Matthews, som egentligen borde vara tillgänglig, inte finns att tillgå direkt från start. Bortsett från det så rullar Be A GM-läget som en dröm och simulationerna är klart kvickare än tidigare. Det dröjde faktiskt bara en ungefärlig timme innan jag var färdig med första säsongen, och det inkluderade att tala med laget och en stor portion tid att leta nya spelare.

NHL 16
NHL 16 må vara mycket svårare än sina föregångare, men på samma gång är det även mer tillfredsställande.

Spelläget Be a Pro är, så klart, också inkluderat i spelet detta år. Med en hel del förbättringar glädjande nog. Förra året slängdes du huvudstupa rakt in i NHL, men detta året kommer din egenskapta spelare starta som 16-åring och spendera tre säsonger i dem kanadensiska ligan CHL innan det är dags för stora farliga NHL. Likt EASHL-läget så får du välja vilken typ av spelare din ska vara men här uppgraderar du dessutom dina färdigheter ju mer du spelar. Att lägga perfekta passningar ökar din passningsfärdighet, att fläska iväg utmärkta skott ökar din skottfärdighet, och så vidare. Du kan dessutom simulera delarna av matchen då du sitter på bänken, något som inte gick i NHL 15. Tacka gudarna för det.

Om du däremot inte är intresserad av vare sig Be A GM- eller Be A Pro-läget så finns självfallet läget Ultimate Team. Detta var faktiskt en av få lägen som tog sig över från NHL 14 till NHL 15 och det är mer eller mindre exakt samma läge även denna vända. Offline-säsonger är numer inkluderade och även nya animationer finns, men till syvende och sist så är det oförändrat. Det är fortfarande ett underhållande läge men det är inte tillräckligt med förändring för att det verkligen ska kännas toppen. Om man inte räknar med innovationerna som rör det spelmekaniska, det vill säga.

Ja, det har faktiskt smugit sig in förändringar i spelbarheten den här gången. Utöver fler och bättre spellägen så är det stora förändringar som kommer glädja dem som verkligen kan sin hockey. NHL 16 kan kanske vara aningen svårt för nybörjarna att komma in i men folk som har koll på sin hockey lär absolut inte bli besvikna. Det känns verkligen som den där sporten vi älskar såpass innerligt och det räcker helt enkelt inte med att kunna en eller två tekniker längre för att vara en riktig mästerspelare. Du kan fortfarande träffa rätt i nät genom att skjuta rakt på så klart, som det även går i verkliga livet, men det är klart mycket svårare att lyckas med det i NHL 16 än tidigare.

NHL 16
NHL 16 visar att EA inte glömt hur ett riktigt bra hockeyspel ska smidas.

Att göra riskfyllda spel uppåt kräver både pricksäkerhet och tajmning då de datorstyrda spelarna, både i motståndarlaget och i ditt lag, är klart smartare än förut. De läser av spelet och rör sig i mer naturliga hockeyrörelser än någonsin tidigare i ett NHL-spel. Detta gör det svårare att uträtta lyckade anfall och strategier men det gör dessutom att det känns mycket mer tillfredsställande när du väl nätar eller vinner matchen.

Avslutningsvis så är NHL 16 klart mycket bättre än sin föregångare på alla möjliga punkter, och jag har njutit av det något oerhört mycket sedan jag drog igång det. Grafiken är toppen och små detaljer såsom att alla lags maskot är med har lagts till. Lägg även till att arenor som matcherna spelas i aldrig har sett bättre ut och att förändringarna till de olika spellägena resonerar utmärkt med förbättringarna i själva gameplayet. Kort och koncist: detta är ett riktigt, riktigt bra spel!

9 / 10
+
Utsökt grafik, fenomenal spelkänsla som liknar riktig hockey, fina förbättringar på gamla spellägen, smartare motståndare