Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
RECENSION

PULSE: VOLUME 1

Med alla miljoner sålda Ipads, är det verkligen för mycket begärt med ett riktigt bra musikspel till plattformen? Cipher Prime Studios vill ändra på detta. Har de lyckats?


Ibland så stöter du på märkliga, kanske rentav besynnerliga spel. Du prövar dem utan att direkt veta vad du ger dig in på. Sen efteråt så lämnas du med en ambivalent känsla. En mental motsvarighet till att få en bit popcorn mellan tänderna. "Vad spelade jag precis? Var det något bra?"

Pulse: Volume 1 är en sådant spel, åtminstonde till en början. Ett atmosfäriskt och syntesiframkallande musikspel där du ska spela på musikens puls genom att trumma på växande små orber på skärmen i takt med musiken. Ett format som alltså borde vara oerhört bekant för alla som någon gång prövat på exempelvis Guitar Hero. Skillnaden är att Puls: Volume 1 snarare tog studenten i samma skola som REZ och Audiosurf.

Pulse: Volume 1
Så här ser det ut när du spelar Pulse: Volume 1. Oroa sig inte. Du fattar när det blir dags.
Detta är en annons:

Det är ett spel där den vackert komponerade musiken, ihop med spelandets eleganta pekfingervalser, försätter dig i ett slags astralt mellanläge mellan två verkligheter. En koncentrationens rinnande bäck, där andningen sänks, ögonen halvsluts och tiden tycks sakta ned samtidigt som du och skärmen blir ett. Något som brukar vara absolut A och O för ett bra musik eller rytmspel. Pulse: Volume 1 bockar enkelt av samtliga kriterier redan på första nivån.

Presentationen är ren och simplistisk och lyckas framhäva musiken på ett bra sätt, just genom att inte själv ta så mycket plats. Pulsen pumpar konstant och dina tryckningar på de små växande orberna på skärmen resulterar i små explosioner av höstlöv, fåglar, stjärnor, körsbärsblommor och solglasögon. Ibland behövs inte mycket mer än så.

Pulse: Volume 1
Antalet cirklar på pulsen varierar mellan banorna, såväl som antalet fingrar du måste spela med.

Som vanligt när det kommer till det här formatet så är det dock ett ständigt problem med att händerna ofta skymmer sikten när du spelar. Det blir särskilt uppenbart i Pulse: Volume 1 som kräver blixtsnabba reaktioner. Problemet är som sagt ganska vanligt för formatet överhuvudtaget men kan i fallet Pulse: Volume 1, tillskrivas mina gigantiska korvfingrar. Klart att sikten blir sänkt när någon viftar med en klase kielbasa framför skärmen. Jag tänker därför låta detta problem passera obemärkt för denna gång. Lider du som jag av detta problem så skulle jag dock rekommendera någon form av penna, eller att du spelar med Ipaden på en plan yta.

Om jag egentligen har några som helst riktiga problem med Pulse: Volume 1 är det snarare att kurvan för spelets svårighetsgrad är lite väl skarp uppåt, för att inte säga oförlåtande. Nya spelelement introduceras på varje ny bana och de måste listas ut i realtid samtidigt som rytmmönstret på pulsen blir nära på dubbelt så komplext.

Samtidigt är det svårt att hålla detta som något större argument mot Pulse: Volume 1, eftersom det vittnar om att spelet har mycket som det vill hinna med på sitt begränsade innehåll. Förmodligen drar jag upp det överhuvudtaget för att det är lätt att glömma att Pulse: Volume 1 inte är något Nintendo DS eller PSP-spel, utan en Ipad-app för under 40kr.

Enkel ekvation på det? Köp, spela, digga, njut och vänta sedan spänt på Volume 2.

08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Påhittigt spelbarhet, suger in dig, vacker komponerad musik, prisvärt
-
Stygg svårighetsgrad
Detta är en annons:
BETA +