Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
RECENSION

MX VS ATV ALIVE

Maj är en stekhet spelmånad så gott som varje år. Det gäller att prioritera för att plånboken ska orka med. Oskar har testat MX vs ATV Alive och vet precis hur väl det står sig mot konkurrenterna


Det är inte helt utan förväntan som jag placerar MX vs ATV Alive i min 360 och hoppfullt kramar om handkontrollen. Samtidigt kan jag inte blunda för att det bara var ett år sedan MX vs ATV Reflex lämnade redaktionen med ett mediokert "meh". Kan Rainbow Studios verkligen ha reparerat sin trasigt bakåtsträvande motorsportserie på bara ett år?

Ifrån början har jag fyra banor och fyra fordon att välja mellan. Två crossar och två fyrhjulingar. Dessa är väldesignade och trogna sina verkliga upplagor. Likaså ställen, hjälmarna, brillorna och stövlarna. Synd då att de ser totalt missplacerade ut i det kanske osexigaste menysystemet jag överhuvudtaget har sett på tio år.

MX vs ATV Alive
Jämnbrunt möter jämngrått. Designen snuddar på tråkigt realistisk ibland.

Jag skojar inte alls när jag säger att det ser ut som om Nintendo 64 rest sig ur graven och programmerat in en liten del av sig själv i Alive. Gul text på blå bakgrund med tillhörande mycket snyggare förare precis bredvid. Kontrasternas kontrast, och ett väldigt förvirrande val av design.

Fast när allt kommer till kritan så vill jag ju inte sitta i menyerna och uggla. Jag vill gasa, köra, knuffas, trängas, hoppa, vinna, komma sist, föra väsen, brumma och bröla. Hur väl har Rainbow Studios lyckats med det?

Tja, om det är cross du vill köra så är MX vs ATV: Alive inte alls så dumt. Här får du söla i lera, trängas, hoppa måttligt och trilla av cykeln om du klantar dig. Dessutom får du möta eller spela som drösvis med kända förare, med James Stewart som det starkast lysande ansiktet utåt. Du får även kustomisera din egen hoj.

MX vs ATV Alive
Hur det gick för den här kameramannen förtäljer inte historien...

Om det är ett ATV-spel du är ute efter så får du nog leta någon annanstans. Att styra en fyrhjuling i det här spelet är nämligen inte roligt alls. Det märks att det är cross-fanatiker som har gjort spelet, och det blir tyvärr uppenbart att det inte fanns någon rejäl budget. Förmodligen valde man att slänga in fyrhjulingar för att bredda sig lite till och skörda lite fler kunder.

Fyrhjulingarna slirar nämligen inte bara onödigt mycket. De slirar helt åt helvete vid minsta lilla beröring på styrspaken. De slirar så till den milda grad att jag inte klarar av att spela med dem. Å andra sidan så kanske det bara är just så att jag inte har lagt ned tillräckligt mycket ork och lust på att lära mig styra dem, men frågan är varför jag skulle vilja göra det när det är så mycket enklare och roligare att sätta sig på crossen för första gången än vad det är att sätta sig på ATV'n? Varför välja det tråkigare alternativet?

Ljudmässigt är MX vs ATV en smärre katastrof, tyvärr. Här finns ingen dynamik över huvud taget, och det låter aldrig någonsin tungt av motorljuden. Detta trots att brölet från motorn konstant dränker musiken så att bara enstaka sångvrål hörs från det Dead By April-doftande soundtracket.

MX vs ATV Alive
Här får du söla i lera, trängas, hoppa måttligt och trilla av cykeln om du klantar dig.

Här märks det återigen att det är cross-älskare snarare än spelfanatiker som har utvecklat spelet. Det används aldrig någonsin en så pass enkel effekt som att sänka ljudet en aning när man susar i luften för att bränna på extra mycket i samma sekund man slår i marken igen. Faktum är att man inte ens hör vinden vina i öronen. Ingenting. Istället låter det som att grannens trimmer är igång och att Dead by april repar ett kvarter bort.

Grafiskt så är det helt okej. Hade spelet släppts i början av den här konsolgenerationen så hade det till och med varit riktigt snyggt. Återigen märks det dock att utvecklarna inte riktigt hängt med i svängarna de senaste åren. Enkla designmässiga val som att öka fartkänslan genom att göra sidorna lite suddiga verkar ha glömts bort totalt, och den lättklädda tjejen med startflaggan drar tankarna direkt till Tony Hawk's Underground 2. Fult modellerat och otroligt enformigt i ett seriöst racingspel som man ska vilja spela 7 000 race på innan det blir tråkigt.

Allt som allt så är MX vs ATV Alive ett underhållande spel på sina håll. Jag hade till och med kunnat sträcka mig så långt som att säga att det är ett ganska bra tidsfördriv. Om det inte var för en enda dödligt värdelös detalj som sänker hela spelet till graven för min del: man måste levla upp sin karaktär.

MX vs ATV Alive
Den här hojen är väldesignad och trogen sitt original.

Oavsett hur duktig jag är, och oavsett om jag just vann de fyra första banorna eller inte, så måste jag spela om dem gång på gång tills jag når level 10. Väl där låser jag upp nya hojar och banor, men sen börjar det om igen. Nästa upplåsningsfas är på level 25 och dit orkar jag inte ens ta mig.

Klarar man ett riktigt svårt race så ska man omedelbart belönas med att få spela nästa bana, i min perfekta värld. Jag ska inte behöva spela om samma banor om och om igen för att på något skruvat sätt förtjäna att spela vidare.

Åker du cross på fritiden och är insatt i sporten så är chansen god att du kommer att ha roligt med MX vs ATV: Alive. För alla andra så är det här ett spel som är underhållande på sina håll men inte alls värt att lägga pengarna på om man zoomar ut och tittar på övriga spel som släppts och ska släppas 2011.

05 Gamereactor Sverige
5 / 10
+
Rolig cross-fysik, bra svårighetsgrad under racen
-
Illa tilltygad ATV-fysik, förlegad grafik, horribel ljudmix, knasigt level-system

Medlemsrecensioner

  • Alvaries
    Nej detta var inget bra spel, kass grafik och dålig körkänsla speciellt när man kör fyrhjulingarna. de borde satsa lite mer nästa gång tycker jag.... 5/10
BETA +