Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
RECENSION

TERRARIA

Indie-genren är svårnavigerad. Bland allt billigt skräp kan det vara svårt att hitta guldklimparna. Oskar har spelat Re-Logics hyllade nytillskott i 13 timmar och berättar precis hur roligt han har haft


Jag bygger, utforskar, skapar, slåss, utforskar lite till, hittar nya föremål och utforskar bara lite, lite till. Klockan börjar bli sen. Eller tidig, beroende på hur man ser det, men jag kan inte sluta. Jag måste se vad som finns bakom nästa hörn. Jag är för djupt nere i grottan för att ge upp nu...

Till slut ser jag den. Kistan måste ha stått här i åratal. Inuti hittar jag lite guld och en dynamit, men framförallt en magisk spegel som tar mig tillbaka till mitt hus. En perfekt avslutning på en perfekt kväll. Välkommen till Terraria.

Jag vet vad du tänker. En randomiserad värld som du själv kan utforma i och med att varje byggsten består av en kloss som du kan flytta på och ställa vart du vill. Det låter lite som det där andra spelet... Minecraft.

Terraria
Där jag bygger min säng sätter jag automatiskt min spawning point.

Och ja, absolut. Terraria är på många sätt en direkt 2D-kopia av Minecraft. Sand faller ner om man hugger ett block under den, zombies och skelett attackerar dig på natten, och till och med ljudeffekterna är ofta skrämmande liknande. Riktigt så enkelt är det dock inte.

Där Terraria vid en första anblick känns bekant börjar det snart överraska med mängder av funktioner som Minecraft saknar. Bossfighterna och de unika föremålen är bra exempel. Jag märker också efter att ha spelat i någon timme att hela upplägget är riktat mot utforskningen, snarare än byggandet av något eget.

Jag blir inte sällan belönad med ännu ett hjärta till min livsmätare eller ett unikt föremål, och det finns mer och mer att hitta ju längre ned jag vågar ta mig i underjorden. Väl där nere gäller det att jag är förberedd. Annars blir jag slaktavfall på fem sekunder och belönad med inget annat än texten "You were slain...".

Terraria
Ordentlig boss som bjuder på pisk .

I Terraria möts blixtsnabb koordination med väl avvägda rollspelselement och resulterar i strider där jag känner att jag förtjänar utgången, oavsett om jag vann eller förlorade. Jag vet att jag inte bör framkalla Cthulhus öga innan jag är ordentligt pansarklädd, men inte ens då kan jag slappna av.

Om jag lyckas uppnå särskilda mål i spelet och har ett obebott hus redo så flyttar folk in i min lilla egenbyggda stad. Den första som flyttade in hos mig var en köpman, och efter det en sjuksköterska. Alla karaktärer pratar enligt 16-bitarsgrafikens oskrivna lagar. Alltså platt och med dålig humor. Eller vad sägs om "I don't give happy endings".

Och när vi ändå är inne på den grafiska biten... Terraria bjuder som synes upp till Super Nintendo-dans, och jag älskar det. Tankarna dras ofta till Super Metroid eller Castlevania: Symphony of the Night, och det är tankar som jag mer än gärna sitter i. Sen kan man såklart argumentera om huruvida det känns fräscht med 16-bitarsgrafik år 2011 eller inte.

Terraria
Änterhaken. Ett av många föremål som totalt ändrat på hur jag spelar Terraria.

Gillar man melankolisk technomusik så trivs man antagligen bra i Terraria. Åtminstone under den första spelsessionen. Därefter lär man ha vant sig vid dem typ tre låtarna som finns tillgängliga och stänger helt enkelt av musiken i spelet till förmån för vad man nu behagar lyssna på. Ljudeffekterna gör däremot sitt jobb finfint, oavsett om man smaskar svärdet i ett flygande öga eller om man hugger sten djupt nere i underjorden.

Allt som allt så är Terraria en uppenbar hyllning till, inte bara Minecraft, utan spelmediet i stort. Pistoler, granater, lasersvärd, vanliga svärd, 16-bitarsgrafik, episka boss-strider, änterhakar och multiplayerstöd är alla ingredienser som lämnar mig lycklig och glad efter varje spelsession. Har du en hundring att avvara så bör du absolut titta närmare på Re-logics hejdundrande indie-succé.

08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Charmig grafik, perfekt online-stöd, underhållande upplägg, stegrande och rättvis svårighetsgrad, varar i stort sett för evigt
-
Enformig musik, saknar egentlig handling

Medlemsrecensioner

  • Clownfish98
    Teraria får tijo av tijo av mej för at det är som majnkraft fast i 2D. Det är jäte kul att byga på teraria fast det är leskigt när det kommer... 10/10
Detta är en annons:
BETA +